کافه بازار

مدیرعامل کافه بازار: به ما اجازه ورود به بورس را نمی دهند و دلیلش را هم نمی‌ گویند

شهاب خدابخش، مدیرعامل کافه بازار، گفته است که این مجموعه در سه چهار سال گذشته تلاش کرده که وارد بازار بورس بشود اما هر بار با موانع متعددی روبرو می‌ شود. او گفته که حتی خود فرابورس هم نمی‌ تواند دلیل عدم پذیرش بازار در بازار بورس کشور را توضیح بدهد.

شهاب خدابخش در گفتگو با مجله پیوست گفت: «ایده‌ آل هر کسب‌ وکاری این است که وارد بورس شود و ارزش بیشتری پیدا کند. متاسفانه در طول سه چهار سال گذشته تلاش‌های زیادی کردیم تا از طریق IPO که یک روش استاندارد برای خروج سهام‌داران است وارد بازار سهام شویم اما نشد. نمی‌توانم جزییات آن را بگویم اما باید بگویم شرایط خیلی ناجوانمردانه است.»

او تأکید کرد: «ما قبلا حتی به مرحله به هیات پذیرش رسیدیم و در این هیات یک رای مثبت شفاهی هم دریافت کردیم و قرار شد نتیجه را کتباً به ما اعلام کنند اما این اتفاق تا الان نیفتاده. چرا نیفتاده؟ فرابورس هم به‌ راحتی نمی‌تواند به ما به‌صورت کتبی دلیل نشدن این موضوع را بگوید.»

ماجرای ورود استارتاپ‌ها به بورس به چندین سال پیش برمی‌ گردد؛ در تابستان ۱۳۹۹ وزیر اقتصاد وقت یعنی «فرهاد دژپسند» اعلام کرد قصد همکاری برای عرضه سهام استارتاپ‌هایی نظیر دیجی‌ کالا، کافه بازار، تپسی، فیلیمو و شیپور به بورس را دارد. او در آن زمان اعلام کرده بود که تا پایان تابستان سال ۱۳۹۹، هر پنج استارتاپ وارد بورس خواهند شد. این اتفاق اما تا امروز رخ نداده و از بین گزینه‌هایی که اعلام شد تنها تپسی توانست وارد بورس شود.

در همان زمان اعلام شده بود که کافه بازار و دیجی‌کالا آماده‌ ترین استارتاپ‌ها برای ورود به بورس هستند. «امیر هامونی،» مدیرعامل سابق فرابورس در گفتگویی اعلام کرده بود: «از نگاه من ناظر این شرکت‌ها به همین ترتیب با توجه به مدارک و مستنداتی که وجود دارد می‌توانند وارد بازار سرمایه شوند.» به گفته او در این زمینه اگر کافه بازار همت و تلاش داشته باشد که به اول مرداد برسد،‌ آنها آمادگی برای انجام کارهای لازم را دارند که جزو اولین شرکت‌هایی باشد که در مرداد ماه IPO شوند.

در همان زمان کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم نیز نیز قول داده بود که درباره چرایی تأخیر ورود استارتاپ‌هایی نظیر کافه‌بازار به بورس جلساتی برگزار و این موضوع را پیگیری خواهد کرد. از این وعده‌ها اما نزدیک به ۴ سال گذشته و علی‌رغم تلاش‌های بازار نتیجه‌ای برای ورود به بورس حاصل نشده است.

در تابستان ۱۴۰۱ «میثم فدایی» مدیرعامل سابق دیگر فرابورس نیز چند ماه پیش از ترک این پست، طی مصاحبه‌ ای با راه پرداخت تاکید کرده بود با چندین استارتاپ مذاکراتی صورت گرفته و اعلام کرده بود از بین همه گزینه‌ها، مجموعه بازار شرایط پذیرش در بورس را دارا است.

جهرمی: برخی دستگاه ها در مقابل بزرگ شدن شرکت های مستقل مقاومت می کنند

اما در همان سال، وزیر سابق ارتباطات درباره مشکلات ورود استارتاپ‌ها به بورس در یک لایو اینستاگرامی تأکید کرده بود که برخی دستگاه‌ها در مقابل بزرگ شدن اقتصاد شرکت‌های استارتاپی که به حکومت وابسته نیستند مقاومت دارند و از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در کشور می‌ترسند و همین موضوع مزید بر علت شده تا چرخه ورود شرکت‌های استارتاپی به بازار سرمایه با آن سرعتی که لازم است نچرخد.

کارشناسان ورود استارتاپ‌ها به بورس و تحول اقتصادی آنها را به نفع کشور و مردم می‌دانند و باور دارند باید مقاومتی که در برابر آن وجود دارد را شکست. از آنسو نباید فراموش کرد سرمایه‌گذاران خطرپذیر که بیشترین نقش را در رشد استارتاپ‌ها در کشور دارند؛ بدون راه خروجی به نام بازار سرمایه، چندان علاقه‌ای به حضور در این اکوسیستم نخواهند داشت چرا که به گفته کارشناسان، اکوسیستم استارتاپی بدون بازار سرمایه در ته یک کوچه بن‌بست درجا خواهد زد. اتفاقی که معلوم نیست چرا بر سر تحقق آن موانع زیادی وجود دارد و گلایه‌ مدیران استارتاپی مبنی بر عدم همکاری دولت برای تحقق این موضوع، تمامی ندارد.

مخالفت کافه بازار با فیلترینگ گوگل پلی

شهاب خدابخش در پاسخ به این پرسش که آيا فیلترینگ باعث رونق کار بازار شده است، با اعلام مخالفت جدی بازار با فیلتر گوگل‌‌ پلی گفت: « در دوره هایی که فیلتر و تحریم وجود نداشته موفق تر بوده‌ ایم و روزی خوشحالیم که همه رقیب های خارجی و داخلی در کشور فعال باشند.»

پس از فیلتر گوگل پلی استور در سال ۱۴۰۰نیز کافه بازار با صدور بیانیه ای مخالفت خود با این اقدام را ابراز کرده بود.

خدابخش با اشاره به اینکه بازار در حال حاضر بین ۴۵ تا ۵۰ میلیون نفر از بازار استفاده می‌ کنند، می گوید بازار از اوایل سال ۱۴۰۱ وارد به یک دوران چابکی شده و یک مسیر تازه را آغاز کرده است. بازار که اکنون ۱۳ سال از شروع فعالیتش می‌ گذرد بزرگترین فروشگاه اندرویدی ایران به‌شمار می‌رود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا