اپلمایکروسافتهوش مصنوعی

همکاری اپل و اوپن‌ای‌آی برای ارتقای سیری

مایکروسافت از شدت گرفتن رقابت نگران است؟

شایعات زیادی درباره مذاکره اپل با اوپن‌ای‌آی برای استفاده از تکنولوژی GPT این شرکت در iOS 18 منتشر شده است.

یک گزارش در وب‌سایت The Information فاش کرده که این مذاکرات از اواسط سال ۲۰۲۳ در جریان بوده و مایکروسافت از معامله بین دو شرکت نگران است زیرا خود نیز به اوپن‌ای‌آی وابسته است.

اپل و اوپن‌ای‌آی یک سال است که در حال مذاکره هستند  بر اساس گزارشThe Information ، سم آلتمن- مدیر عامل اوپن‌ای‌آی، جزئیات بیشتری درباره معامله با اپل را اعلام کرده که انتظار می‌رود کمتر از دو هفته دیگر در کنفرانس WWDC 2024  به عموم اعلام شود. اپل در حال کار بر روی قابلیت‌های جدید مرتبط با هوش مصنوعی روی سیستم‌عامل‌های خود است و اوپن‌ای‌آی نقش بزرگی در تامین برخی از این ویژگی‌ها ایفا خواهد کرد.

طبق این گزارش، کارمندان تیم تکنولوژی یادگیری ماشینی اپل، در اواسط سال ۲۰۲۳ و در حوالی تاریخ برگزاری WWDC سال گذشته، با آلتمن و دیگر اعضای اوپن‌ای‌آی ملاقات داشته‌اند. اگرچه اطلاعات کمی درباره محتوای دقیق این مذاکرات موجود است، اما هر دو شرکت بعدها به توافقی رسیدند که بر اساس آن، به کارمندان اپل اجازه دسترسی به API‌های اوپن‌ای‌آی داده شده تا آزمایش‌های اختصاصی خود را آغاز کنند.

طبق ادعای این گزارش جدید مهندسان اپل در این آزمایش‌ها، چت‌جی‌پی‌تی را به دستیار هوشمند خود-سیری متصل کردند که دستاوردهای چشمگیری از توانایی سیری در پاسخگویی به پرسش‌های پیچیده‌تر از حد معمول به دست آمد، از جمله درک بهتر دستورات کاربران. همچنین شواهدی وجود دارد که از استفاده اپل از API‌هایی اوپن‌ای‌آی در کدهای نسخه  iOS 17.4 حکایت دارد.

با دسترسی به این منابع جدید، امکانات قابل دسترس برای اپل بی‌پایان خواهد بود، اما طبق گزارش‌های غیر رسمی، اپل روی توانمندسازی سیری، با استفاده از فناوری‌های اوپن‌ای‌آی تمرکز دارد. هدف اپل این است که توانایی و قدرت سیری را در پاسخگویی به سوالات پیچیده‌تر افزایش داده و حتی این دستیار هوشمند را تبدیل به یک چت‌بات کند. برای رسیدن به این هدف، اوپن‌ای‌آی کمک زیادی به اپل می‌کند و به این شرکت نشان می‌دهد که چگونه سیری می‌تواند با استفاده از APIهای اوپن‌ای‌آی، پاسخ‌های جامع، مفید و طبیعی‌تری داشته و حتی قابلیت ترجمه همزمان را نیز به دست آورد.

مایکروسافت نگران این توافق است

بر اساس گزارش The Information ، مایکروسافت از همکاری بین اپل و اوپن‌ای‌آی خوشحال نیست و دلیل این نگرانی این است که مایکروسافت نیز قراردادی فعال با اوپن‌ای‌آی دارد.  بر اساس این توافق، اوپن‌ای‌آی، فناوری‌های زیرساختی مایکروسافت کوپایلوت- را فراهم می‌کند و مایکروسافت نیز به اوپن‌ای‌آی اجازه می‌دهد تا از مراکز داده این شرکت برای قدرت‌بخشی به چت‌جی‌پی‌تی استفاده کند.

آلتمن اخیراً با ساتیا نادلا- مدیر عامل مایکروسافت، پیرامون مذاکرات اخیر ملاقات داشته است. یکی از نگرانی‌های اصلی مایکروسافت زمانی است که اپل قابلیت‌های جدید خود را برای کاربران آیفون و آیپد عرضه کند و تحت شرایط جدید، بار ترافیکی سرورها به شدت افزایش  یافته و مدیریت تقاضا سخت‌تر می‌شود.

مایکروسافت همچنین درخواست جدیدی مطرح کرده و دریافت بخشی از سودهای آینده اوپن‌ای‌آی، در ازای سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد دلاری با اپل را خواستار شده است.

با توجه به این شرایط، احتمالاً مایکروسافت از همکاری بین اپل و اوپن‌ای‌آی سود زیادی خواهد برد اما در عین حال، قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل، رقیبی قدرتمند و جدی برای مایکروسافت محسوب خواهند شد.

اپل همچنین سعی کرده با گوگل نیز به توافقی برای استفاده از جمینی برسد تا از این سیستم نیز در iOS 18 استفاده کند. این گفتگو در حالی صورت گرفته که با اوپن‌ای‌آی نیز در حال مذاکره بوده است.

واضح است که اپل به شدت در حال کار بر روی مدل‌های زبانی هوش مصنوعی خود است و تلاش دارد قابلیت‌های آفلاین و همچنین وظایف ساده‌تری مانند خلاصه‌سازی متون را به سیری اضافه کند.

اولین پیش‌نمایش از قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی iOS 18 ،۱۰ ژوئن در رویداد  WWDC 2024 توسط اپل رونمایی خواهد شد.

منبع: 9to5mac

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا