استارتاپ

مهندسان نرم‌افزار چگونه شرکت‌های فناوری را رهبری می‌کنند؟

پنج‌شنبه ۲ آذر، سالن دکتر ربیعی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، میزبان پنلی با حضور راهبران ارشد فنی شرکت‌های مطرح تکنولوژی ایران و بیش از ۳۰۰ نفر از مدیران مهندسی و مهندسان نرم‌افزار به عنوان مخاطبان این رویداد بود. در این پنل که توسط شرکت‌های یکتانت، دیجی‌کالا، دیوار، اسنپ گراسری و با حمایت مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف و شرکت فناور سیمرغ برگزار شد، کیانوش مختاریان (به عنوان گردانندهٔ پنل)، رامتین خسروی، حمیدرضا سلیمانی، آرزو کشاورز، شروین حاج اسماعیلی و احسان آراسته در خصوص موارد متعددی حول محور نقش مهندسین نرم‌افزار در سازمان‌ها و نقش رهبری این افزاد و نیز رابطه‌ٔ آن‌ها در پیشبرد پروژه‌های شرکت‌های تکنولوژی‌محور به بحث گذاشته شد.

در بخش آغازین پنل، حدود دخالت افراد تیم‌های مختلف فنی برای انجام پروژه‌ها مطرح شد که در این مورد، احسان آراسته، راهبر ارشد فنی و محصول اسنپ گراسری (اکسپرس و مارکت) اذعان داشت: «در اکوسیستم فعلی کارهای بین تیمی به خوبی انجام نمی‌گیرد.» از سوی دیگر حمیدرضا سلیمانی، قائم مقام مهندسی دیجی‌کالا، با اشاره به اینکه برخی شرکت‌ها که در ایران فعالیت می‌کنند هیچ کم و کاستی از شرکت‌های اروپایی ندارند، اضافه کرد: «نتیجه‌گیری مقایسه بین شرکت‌های داخلی و خارجی و ساده‌سازی آن نتیجه‌ای نخواهد داشت. برخی شرکت‌های کوچک در تهران فعالیت می‌کنند که در مقایسه با کسب‌وکارهای اروپایی موفق‌ترند و همین امر به شکل برعکس هم صدق می‌کند. در مدل انجام پروژه‌ها در برخی سازمان‌ها، زمانی که کار از دامنهٔ یک تیم خارج می‌شود، اعضای آن مسئولیتی در قبالش احساس نمی‌کنند اما در مدلی دیگر، افراد از تیم‌های مختلف گرد هم آمده‌اند و اصطلاحاً به شکل خودگردانی کار می‌کنند. در این مدل نتیجه مهم است و نقش افراد اهمیت کمتری دارد.»

شروین حاج اسماعیلی، قائم مقام مهندسی دیوار، نیز در همین رابطه گفت: «از یک سطح به بالاتر، لازم است تا افراد در سازمان عملکرد بین تیمی داشته باشند.»

اما زمانی که صحبت از همکاری‌های بین تیمی می‌شود، تسلط پایین افراد یک تیم روی کارهای تخصصی تیم دیگر نیز مطرح خواهد شد. در مورد این موضوع کیانوش مختاریان، راهبر ارشد فنی یکتانت، گفت: «حالت ایده‌آل این است که افراد در کارهای تیم‌های دیگر نیز دخیل باشند. البته این مورد به قیمت از دست رفتن زمان صورت می‌گیرد.» در ادامه آرزو کشاورز، دانشمند ارشد داده در کروز، افزود: «باید به فکر راهی باشیم تا مشکل فرهنگ سازمانی خود را درست کنیم و جلوی حضور فعالانه افراد (پرواکتیو بودن) را نگیریم.» رامتین خسروی، استاد دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران نیز ادامه داد: «اصل مشکل در مورد بحث فرهنگ این است که باید تمرین‌هایی برای شکل‌گیری ارتباط داشته باشیم.»

در ادامهٔ پنل، گفتگویی در مورد تجربه یادگیری مدیریت تیم‌های مهندسی نرم‌افزار شکل گرفت که کیانوش مختاریان با اشاره به تجربهٔ مدیریتی خود در شرکت گوگل گفت: «علاوه بر چیزهایی که سینه به سینه از مدیران خود یاد گرفتم، پس از مدیر شدنم باید در دوره‌ای بلند مدت شرکت می‌کردم.»

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا