هوش مصنوعی

هوش مصنوعی ‌به تشخیص منابع نادرست ‌ویکی‌پدیا کمک می‌کند

ویکی‌پدیا مکانی است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان می‌توانند اطلاعات تقریباً همه چیز را در اینترنت جستجو کنند. این سازمان غیرانتفاعی هزاران داوطلب دارد که مرتباً صحت و اعتبار منابع ذکر شده در وب‌سایت را بررسی می‌کنند، اما برخی از آنها دارای نقص، حاوی اطلاعات نادرست یا پیوند به منابعی هستند که قابل اعتماد نیستند.

پژوهشگران معتقدند که با هوش مصنوعی ‌می‌توان صحت و اعتبار محتوای ارائه‌شده در ویکی‌پدیا را بررسی و در صورت نیاز اصلاح کند. 

بر اساس مطالعه‌ای که در نشریه Nature Machine Intelligence به چاپ رسیده، هوش مصنوعی ‌می‌تواند با تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعات در صفحات ویکی پدیا، منابع و اطلاعات نادرست و حتی ناقص را حذف کند. 

این ابزار هوش مصنوعی مبتنی بر فناوری شبکه عصبی، تحت عنوان SIDE شناخته ‌می‌شود و توسط محققان شرکت Samaya AI طراحی شده، ‌می‌تواند به صورت خودکار منابع ذکرشده در صفحات ‌ویکی‌پدیا را تحلیل و مشخص کند که آیا محتوای ارائه‌شده با واقعیت همخوانی دارند یا خیر.

همچنین این هوش مصنوعی می‌تواند پیشنهادهایی را برای بالا بردن اعتبار و صحت مطالب ذکر شده، اراه کند. به گفته محققان، SIDE بر اساس مجموعه نسبتا گسترده‌ای از داده‌های حاصل از منابع موثق آموزش دیده و نتایج نشان داد که این ابزار هوش مصوعی در ۵۰ درصد از موارد، به منابع ذکر شده در مطالب چراغ سبز نشان داد و در ۵۰ درصد دیگر نیز مراجع و منابع بهتری را پیشنهاد داد.  

از طرفی دیگر، زمانی که نتایج حاصل از بررسی‌های هوش مصنوعی به تعدادی از کاربران ویکی‌پدیا نشان داد، ۲۱ درصد از این افراد اعلام کردند که با ارجاعات ارائه‌شده توسط هوش مصنوعی موافق هستند. در حالی که ۱۰ درصد گفتند که منابع موجود را ترجیح می‌دهند.

اگرچه به نظر ‌می‌رسد که هوش مصنوعی ‌می‌تواند در بررسی ادعاهای طرح شده در ‌ویکی‌پدیا موثر باشد، اما محققان بر این باورند که این ابزار از محدودیت‌‌هایی نیز برخوردار است. بدین معنی که SIDE تنها به مراجع موجود در صفحات وب متکی است اما صفحات ‌ویکی‌پدیا به کتاب‌‌ها، مقالات علمی، محتوای رسانه‌‌ها و حتی فراتر از متن همانند تصاویر و ویدیوها نیز استناد ‌می‌کنند. 

با این حال، هرچه این ابزارهای هوش مصنوعی با منابع و داده‌‌های بیشتری آموزش ببینند، قطعا قادر به ارائه نتایج بهتر و دقیق‌تری خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا