استارتاپ

تعداد نوبت‌های ماهانه بقراط به  عدد ۷۰۰ هزار رسید

سلامت دیجیتال در سال‌های اخیر مسیری رو به رشد را تجربه کرده است. شاید بعد از اتمام همه گیری کرونا کمی تا قسمتی تب  تاب سلامت دیجیتال کمتر شد ولی اتفاقات خوبی که برای این حوزه به همراه داشت هنوز هم در جریان است. نوبت دهی نیز به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های سلامت دیجیتال، یکی از خدماتی است که در ایران به نسبت توانسته مخاطبان خاص خود را پیدا کند. پلتفرم آنلاین سلامت بقراط به عنوان یکی از پلتفرم‌های فعال در حوزه سلامت دیجیتال که خدمات متفاوتی از جمله مدیریت مطب، نوبت دهی، مشاوره آنلاین و… ارائه می‌دهد با انتشار آماری از ثبت ۷۰۰ هزار نوبت در این سامانه خبر داد.  

مهرشاد تیموری مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار بقراط با تاکید بر اینکه  از روز اولی که بقراط در زمینه مدیریت مطب طراحی و ارائه شد؛ نوبت دهی به عنوان یکی از خدمات مهم مدیریت مطب توسط این سرویس به بیمار و پزشک ارائه شده گفت: «پذیرش  و حضور بیمار در زمان مشخص موضوع مهمی چه برای بیمار و چه برای پزشک است. قطعا سیستم بقراط صرفا حول محور موضوع نوبت دهی نمی‌چرخد؛ ولی به عنوان قسمت مهمی از بقراط، نوبت دهی همیشه برای ما از اهمیت ویژه برخوردار بوده است.»

مدیرعامل بقراط در توضیح مدل‌های نوبت‌دهی بقراط ادامه داد: «از روز اول استارت کارمان را با مدل نوبت دهی سنتی یعنی پذیرش بیمار توسط منشی پیش بردیم. در ادامه با ایجاد و ارائه یک بستر آنلاین به پزشکان تلاش کردیم پزشک بستری آنلاین را در اختیار بیماران قرار دهد تا به صورت اینترنتی بتوانند نوبت خود را در زمان دلخواه ثبت کنند. در ادامه نیز تلفن گویای بقراط به خدمات اضافه شد تا بیماران با هر سن و سالی و با راهنمایی یک ربات تلفنی بتوانند اولین نوبت مد نظر خود را برای ویزیت توسط پزشک ثبت کنند. طبیعتا بین این سه مدل همچنان نوبت دهی سنتی یا همان نوبت دهی توسط منشی همچنان پرطرفدار‌تر از بقیه مدل‎هاست. این مورد محدود به ایران نیست و در کل دنیا نوبت دهی توسط منشی بیشترین آمار را به خود اختصاص می‌دهد.»

تیموری با توضیح اینکه بقراط در بازه زمانی یک ماهه در شهریور ماه توانسته با ۷۰۰ هزار نوبت رکورد متفاوتی در زمینه ثبت نوبت در حوزه سلامت دیجیتال به جای بگذارد، افزود: «طبیعتا در این ۷۰۰ هزار نوبت ثبت شده در بستر پلتفرم آنلاین سلامت بقراط، بیشترین مدل ثبت نوبت متعلق به ثبت نوبت توسط منشی است. اما نکته امیدوار کننده سهم قابل توجه نوبت دهی اینترنتی و تلفن گویا در این میان است که نشان می‌دهد مراکز و بیماران برای ثبت نوبت در حال ترغیب برای استفاده از خدمات دیجیتال هستند. چرا که این روزها بیماران کاملا با مفهوم ارزشمند بودن زمانشان آشنا شده‌اند و دوست ندارند ساعت‎ها پشت خط تلفن برای ثبت یک زمان برای ویزیت در انتظار بمانند. بلکه ترجیح می‌دهند در کمترین زمان، با چند کلیک به نتیجه برسند. قطعا نوبت گیری اینترنتی و تلفن گویا نیازمند فرهنگ سازی بیشتری است. بقراط در تلاش است در کنار ارائه خدمات؛ به فرهنگ سازی در این زمینه هم کمک کند. چرا که به عنوان یکی از بازیگران اصلی حوزه سلامت دیجیتال، در زمینه افزایش حجم بازار سلامت دیجیتال به شدت احساس مسئولیت می‌کند.»

هم بنیان‌گذار بقراط در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رکورد نوبت دهی در بقراط متعلق به چه بازه زمانی است؛ تاکید کرد: «به طور کلی هر ماه مراکز جدیدی به سیستم بقراط اضافه می‌شوند و سیستم نوبت دهی خود را به بقراط انتقال می‌دهند. این موضوع تقریبا منحنی رشد ما را صعودی کرده است. ولی در حالت عادی، روزهای شنبه روزهایی است که عموما می‎توانیم تشخیص دهیم که آیا رکورد هفته گذشته خودمان را جابه جا  کرده‌ایم یا نه؟   چون بیشترین زمان دریافت نوبت و مراجعه به  مراکز درمانی متعلق به روزهای شنبه است.»  

تیموری در انتها در خصوص آینده سلامت دیجیتال وافزایش فرهنگ نوبت دهی آنلاین در میان بیماران تاکید کرد: «تمام آنالیزها و پیش بینی‌ها حاکی از این است که سلامت دیجیتال نه تنها در ایران که در کل جهان مسیری رو به رشد در پیش گرفته است. بازاری بکر در این حوزه وجود دارد که به مرز اشباع نرسیده و می‌توانیم به آینده و جذابیت بازارش امیدوار باشیم.»

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا