تکنولوژی

سرمایه گذاری آمازون روی رقیب چت جی‌بی‌تی

شرکت آمازون جدیدا با صرف هزینه 4 میلیارد دلاری، روی استارتاپ آنتروپیک Anthropic که مشابه ChatGPT است، سرمایه گذاری کرده و تلاش دارد تا به یکی از اصلی‌ترین بازیکنان صنعت هوش مصنوعی تبدیل شود. بر اساس قرار دادی که آمازون برای این سرمایه گذاری امضا کرده، شرکت آنتروپیک، بیشتر نرم افزارهایش را به روی مراکز داده سرویس وب آمازون(Amazon Web Services)  انتقال خواهد داد و با استفاده از تراشه‌های ساخت شرکت آمازون، از سرویس پردازش ابری این شرکت استفاده خواهد کرد تا مدل‌های خود را آموزش داده و چت بات‌ها (chatbots) و اپلیکیشن‌های اختصاصی مد نظر آمازون را طراحی و پشتیبانی کند.

شرکت آنتروپیک جدای از دسترسی به سرویس پردازش ابری، سرمایه مالی نیز از سوی آمازون دریافت خواهد کرد تا هزینه‌های گزاف آموزش مدل‌های تولید کننده هوش مصنوعی خود را تامین کند. سخنگوی آمازون در بیانیه‌ای اعلام کرده که آمازون قرار نیست در شرکت آنتروپیک تغییر زیادی ایجاد کند. آمازون که یک شرکت فعال در حوزه تجارت الکترونیک است، در حوزه‌های مختلف مدت‌هاست که با شرکای متعددی همکاری داشته مانند ایرلاین‌های حمل بار، ارائه دهندگان سیستم‌های پخش خواروبار و سازندگان کامیون‌های الکتریک. اما سرمایه‌گذاری چشم گیر این شرکت روی آنتروپیک، اولین حرکت بزرگ این شرکت است که برای توسعه سیستم سرویس وب آمازون انجامک شده است.

آمازون عموما یک شرکت محافظه کار است که غالبا روی محصولات ساخت خود تکیه داشته و کمتر به روی خرید تکنولوژی‌ها  و محصولات ساخته شده توسط دیگر شرکت‌ها علاقه نشان می‌داده است و به همین دلیل این معامله، عملا یکی از اولین خریدها و سرمایه گذاری‌های چند میلارد دلاری این شرکت برای جذب یک سرویس خارجی محسوب می‌شود.

آمازون می‌گوید که مهندسان این شرکت، از جمله کسانی که خارج از حوزه سرویس وب آمازون(AWS) کار می‌کنند، همگی به مدل‌های آنتروپیک دسترسی خواهند داشت. سرویس وب آمازون(AWS) بزرگ‌ترین فروشنده سیستم پردازش ابری و ذخیره داده در دنیا محسوب می‌شود، ولی به میزان زیادی در حوزه‌هایی مانند مدل‌های کامپیوتری تولید کننده متن، تصویر و دیگر منابع محتوایی، از بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا عقب‌تر مانده، زیرا نه محصول مهمی و نه شریک بزرگی مرتبط با این حوزه داشته است.

شرکت هوش مصنوعی OpenAI که سازنده سرویس ChatGPT است، نرم افزارهای خود را به روی مرکز داده شرکت مایکروسافت اجرا می‌کند، شراکتی که با سرمایه گذاری 13 میلیارد دلاری مایکروسافت شروع شد.

سخنگوی آمازون گفته  که سیستم‌های مرتبط با هوش مصنوعی این شرکت، روزهای ابتدائی خود را می‌گذرانند اما همین حالا بیش از 100 هزار مشتری، از ابزارهای تکنولوژی یادگیری ماشینی آمازون استفاده می‌کنند. مدل بنیادین آنتروپیک  که Claude نام دارند همین حالا نیز روی بخشی از آمازون سرویس فعالیت دارد که Bedrock نام داشته و به تازگی عرضه شده است.

مسئول ارشد اجرایی آمازون، اندی جَسی، در بیانیه‌ای گفته:« ما احترام فوق العاده‌ای برای تیم آنتروپیک و مدل‌های تولید کننده هوش مصنوعی این شرکت قائل هستیم، و معتقدیم با شراکت بیشتر باهم می‌توانیم تجربه بسیاری از مشتریان خود را چه در دراز مدت و چه کوتاه مدت ارتقا دهیم.»

این معامله یک نقطه عطف بزرگ برای آمازون و صنعت تولید تراشه‌های اختصاصی این شرکت محسوب می‌شود، از جمله پردازنده‌های Trainium و Inferentia که برای پردازش برنامه و اپلیکیشن‌های یادگیری ماشینی طراحی شده‌اند. بیشتر اپلیکیشن‌های مطرح هوش مصنوعی از تراشه‌های ساخت شرکت Nvidia بهره برده‌اند که قیمت بسیار بالایی داشته و به سختی در بازار پیدا می‌شوند. ولی آنتروپیک قرار است از تراشه‌های آمازون برای ساخت و آموزش مدل‌های آینده خود استفاده کند.

وبسایت بلومبرگ در ماه فوریه در گزارشی اعلام کرد که شرکت آنتروپیک (که ابتدا توسط OpenAI تاسیس شد)، توانست برای  تولید چت بات امن خود برای کارهایی مانند خلاصه کردن، جستجو کردن، جواب به سوال‌ها و کد نویسی، با حمایت شرکت‌هایی مانند آلفابت گوگل، سرمایه‌ای بیش از 1 میلیارد دلار جمع آوری کند. شرکت گوگل به تنهایی تقریبا 400 میلیون دلار روی آنتروپیک سرمایه گذاری داشته است. گوگل یکی از رقبای آمازون در زمینه فضای ابری و تولید مدل‌های تولید کننده هوش مصنوعی است.

داریو آمودایی، یکی از موسسان آنتروپیک و مدیر عامل این شرکت گفته:« با توسعه شراکتمان، می‌توانیم امکانات جدیدی را برای سازمان‌های ریز و درشت زیادی ارائه داده و به علاوه، سیستم امن و قابل اعتماد هوش مصنوعی آنتروپیک را با تلفیق تکنولوژی برتر حوزه ابری آمازون، در دسترس شرکت‌های متعددی قرار دهیم.»

منبع:بلومبرگ

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا