تکنولوژی

اولین ربات پلیس نیویورک در میدان تایمز

دپارتمان پلیس نیویورک (NYPD)، طرح امنیتی جدیدی را ایستگاه متروی میدان تایمز شهر نیویورک به اجرا درآورده است. این دپارتمان از یک ربات محافظ برای گشت زنی در این ایستگاه مترو استفاده کرده و اعلام کرده که این ربات امنیت بیشتر مسافران را تامین می‌کند.

البته این ربات شبیه ربات‌هایی که در فیلم‌هایی مثل Westworld می‌بینیم نیست. این ربات که K۵ نام دارد توسط شرکت کالیفرنیایی Knightscope ساخته شده و شبیه نسخه بزرگ‌تر شده  R2-D2 است. البته مدیر ارشد Surveillance Technology Oversight Project در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز تعبیر جالبی از این ربات داشته و آن را شبیه «یک سطل آشغال بزرگ چرخدار» توصیف کرده است!

ربات K۵ تقریبا ۱۹۰ کیلوگرم وزن داشته و به ۴ دوربین مجهز است که می‌تواند تنها تصاویر را بدون صدا، ضبط کند. همانطور که از تصویر K۵ پیداست، این ربات عضوی مانند دست ندارد و قرار است فعلا برای دو ماه به صورت آزمایشی هنگام شب تا ۶ صبح در این ایستگاه گشت بزند.

این ربات فعلا در طی دوران آزمایشی، قرار است ابتدا با نقشه این ایستگاه مترو آشنا شده و همه جای آن را بشناسد تا داده و اطلاعات بیشتر راجع به این ایستگاه جمع کند.

هنوز معلوم نیست که تصاویر دوربین‌های این ربات به صورت زنده ارسال می‌شود و یا اینکه مسئولین دپارتمان، نظارتی روی تصاویر ضبط شده توسط این ربات دارند یا خیر.

طی برنامه معرفی این ربات، سخنگوی دپارتمان پلیس اعلام کرد تصاویری که این ربات ضبط می‌کند در مواقع اضطراری و همچنین در صورت وقوع جرم بازبینی می‌شود.

ربات K۵ فعلا به تکنولوژی تشخیص چهره مجهز نیست و همچنین قابلیت این را ندارد که در مواقع اوژانس سریعا خود را به محل وقوع حادثه برساند. تنها کمکی که این ربات می‌تواند در لحظه، به مسافران بکند این است که آنها را به یک شخص مسئول در مترو متصل کند تا بتوانند حادثه‌ای را گزارش کرده و یا سوالی بپرسند، البته اگر دکمه مخصوص روی این ربات را فشار دهند.

شهر نیویورک این ربات را برای ساعتی ۹ دلار به مدت دو ماه، به مسئولین این ایستگاه مترو اجاره داده است.

منبع: engadget

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا