موبایل

بررسی گوشی‌های جدید نوکیا؛ کامبک به گذشته باشکوه یا تلاشی بی‌فایده؟

نوکیا زمانی شرکتی قوی در صنعت تلفن همراه بود؛ اما با ورود غول‌های بزرگی مانند اپل و سامسونگ در صنعت گوشی‌های هوشمند، این شرکت در سال‌های گذشته افت قابل توجهی را تجربه کرد. با این حال، نوکیای فنلاندی که اکنون زیر چتر HMD Global فعالیت می‌کند، در سال‌های اخیر تلاش‌هایی را برای بازیابی شکوه سابق خود انجام داده است. در این مقاله، ارزیابی خواهیم کرد که آیا تلاش‌های اخیر نوکیا نشان‌دهنده بازگشت موفقیت‌آمیز به گذشته درخشان این برند است یا نشان‌دهنده تلاشی بیهوده در بازار بسیار رقابتی گوشی‌های هوشمند.

ظهور و سقوط نوکیا

تاریخچه نوکیا در صنعت تلفن همراه افسانه‌ای است. از گوشی‌های نمادین نوکیا ۳۳۱۰ تا گوشی‌های باکیفیت سری N نوکیا، این برند مترادف با دوام، قابلیت اطمینان و طراحی خلاقانه بود. با این حال، افول نوکیا با ظهور گوشی‌های هوشمند با سیستم‌عامل‌های iOS اپل و اندروید آغاز شد.

زمانی که نوکیا سیستم عامل ویندوز فون را پذیرفت، سهم قابل توجهی از بازار را از دست داده بود. سری لومیا نتوانست ثروت این برند را احیا کند و منجر به خرید بخش گوشی‌های هوشمند نوکیا توسط شرکت مایکروسافت شد. پس از آن، این برند برای چند سال از بازار ناپدید شد.

بازگشت گوشی‌های نوکیا

در سال ۲۰۱۶، HMD Global، یک شرکت فنلاندی، حق استفاده از برند نوکیا را برای تلفن‌های همراه تولید خود را به دست آورد. از آن زمان، آن‌ها سخت کوشیده‌اند تا نوکیا را دوباره به عنوان یک رقیب در بازار گوشی‌های هوشمند معرفی کنند. رویکرد HMD Global بر عناصر کلیدی خاصی که یادآور شکوه گذشته نوکیا هستند متمرکز شده است. در ادامه برخی از این عناصر کلیدی را بررسی می‌کنیم.

۱. کیفیت ساخت

نوکیا به خاطر گوشی‌های قوی و بادوام خود مشهور بود. HMD Global با ساخت گوشی‌های نوکیا با مواد درجه یک و طراحی‌های بادوام این شهرت را حفظ کرده است. استفاده از مواد آلومینیومی و پلی کربنات حسی محکم از گوشی‌های نوکیا به شما القاء می‌کند.

۲. سیستم عامل اندروید

نوکیا سیستم عامل اندروید را برای گوشی‌های جدید خود در نظر گرفته است. به همین دلیل کاربرانی که سال‌ها با گوشی‌های اندروید کار کرده‌اند، اکنون یک تجربه کاربری آشنا را با گوشی‌های جدید نوکیا خواهند داشت. علاوه بر تجربه کاربری، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزارها نیز بدون مشکل در پلتفرم اندروید انجام خواهد شد.

۳. به روز رسانی به موقع

HMD Global در ارائه آپدیت‌های نرم‌افزاری منظم در دستگاه‌های جدید نوکیا خود عالی عمل کرده است. تعهد به به روز رسانی HMD Global، امنیت دستگاه‌های این برند را افزایش می‌دهد و تضمین می‌کند که کاربران آپدیت‌های جدید را به سرعت دریافت کنند.

۴. اپتیک زایس

نوکیا با اشاره به نوآوری‌های گذشته خود، با شرکت مشهور اپتیک زایس (Optic Zeiss)، برای استفاده از لنزهای دوربین با کیفیت بالا در گوشی‌های هوشمند خود همکاری می‌کند. این همکاری منجر به قابلیت‌های ویژه‌ای برای دوربین برخی از دستگاه‌های نوکیا شده است.

۵. برنامه اندروید وان

بسیاری از گوشی‌های نوکیا بخشی از برنامه Android One هستند که یک برنامه‌ی منظم آپدیت روی گوشی‌های اندروید است. این برنامه دو سال به روز رسانی نرم افزار اصلی اندروید و سه سال به روز رسانی امنیتی ماهانه را تضمین می‌کند. برنامه‌ی اندروید وان به طول عمر بیشتر گوشی موبایل و ایمن‌تر بودن آن کمک می‌کند.

جدیدترین محصولات نوکیا

برای ارزیابی ورود مجدد نوکیا به بازار، بیایید برخی از مدل‌های جدید گوشی‌های این برند را بررسی کرده و ارزیابی کنیم که آیا نوکیا با این مدل‌ها می‌تواند شکوه سابق خود را برگرداند و یا خیر.

۱. نوکیا ۱۰۶ (Nokia ۱۰.4G)

آخرین مدل گوشی نوکیا که در سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه شد با قیمتی حدود ۱.۶ میلیون تومان، یک گوشی ساده و در عین حال مقاوم است که نسبت به قیمت کارایی فوق العاده‌ای از خود نشان می‌دهد.

در حالی که بسیاری از طرفداران گوشی‌های ساده نوکیا با کوچک بودن این گوشی‌ها چه صفحه نمایش و چه صفحه کلید مشکل داشتند، نوکیا در سال ۲۰۲۳ نوکیا ۱۰۶ را با اندازه‌ای بزرگتر به بازار عرضه کرد. نوکیا ۱۰۶ مدل ۲۰۲۳.۲۵ درصد از مدل قبلی ۱۰۵ که در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شده بود بزرگتر است.

این گوشی با ابعاد ۱۲۱.۵ × ۱۴.۴ × ۵۰ میلی‌متر و وزن ۹۳ گرم یک گوشی خوش دست و سبک است. نمایشگر ۱.۸ اینچی آن امکان استفاده از فونت‌های بزرگتر برای کاربرانی که مشکل بینایی دارند را راحت‌تر می‌کند. رادیو، اینترنت ۴G و پشتیبانی از کارت حافظه از دیگر ویژگی‌های این گوشی جدید نوکیا است.

۲. نوکیا ایکس آر ۲۱ (Nokia XR21)

اگر به دنبال یک گوشی اندروید با مقاومت استثنایی هستید، نوکیا ایکس آر ۲۱ همان چیزی است که باید به دنبالش باشید. نوکیا تا حدی مقاومت این گوشی را تضمین کرده است که دیگر نیازی به کیس و قاب محافظ ندارد. این گوشی مانند مدل XR20، یک پوسته محافظ دارد، بنابراین نیازی به قاب نیست. صفحه نمایش ۶.۴۹ اینچی با پوشش ضد خش گوریلا (Gorilla Glass Victus) پوشانده شده تا هیچ خط و خشی روی آن نیافتد.

نوکیا ایکس آر ۲۱ دارای استانداردهای ضد آب است و کاربران دیگر نگرانی بابت افتادن آن به داخل آب ندارند. اگر طبیعت‌گرد و کوهنورد هستید و به دنبال یک گوشی اندروید با مقاومت استثنایی هستید، نوکیا با مدل ایکس آر ۲۱ شما را راضی خواهد کرد.

۳. نوکیا ۱۰۵ مدل ۲۰۲۳ Nokia ۱۰۵ (2023)

اگر به دنبال یک گوشی ساده با ابعاد کوچکتر از نوکیا ۱۰۶ هستید، مدل ۱۰۵ می‌تواند یک انتخاب عالی باشد. بدنه‌ی این گوشی از جنس پلی کربنات با بافت نانو است که مقاومت خوبی در مقابل ضربه دارد. این گوشی با صفحه نمایش ۱.۴۵ اینچی و وزن ۷۲ گرم یک گوشی کوچک و بسیار کاربردی است.

۴. نوکیا جی ۲۱ Nokia G21

اگر به دنبال یک گوشی پایین رده با قیمت مناسب هستید، نوگیا جی ۲۱ با قیمتی بین ۵ الی ۶ میلیون تومان می‌تواند یک انتخاب عالی باشد. صفحه‌نمایش با ابعاد ۶.۵ اینچ و رزولوشن ۷۲۰×۱۶۰۰ پیکسل از نوع IPS LCD و نرخ بروزرسانی ۹۰ هرتز با تراکم پیکسل ppi270 این گوشی را از دیگر رقبای هم قیمت خود متمایز می‌کند. علاوه بر این سه دوربین در پشت گوشی تعبیه شده که در بین گوشی‌های ارزان قیمت کم نظیر است و شامل یک دوربین اصلی با رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل به همراه دو سنسور ۲ مگاپیکسلی برای سنجش عمق و عکس‌های ماکرو است. همچنین، در بالای صفحه نمایش، یک دوربین سلفی با رزولوشن ۸ مگاپیکسل قرار دارد.

دیدن قیمت، مشخصات و خرید انواع گوشی نوکیا

کلام آخر

عرضه گوشی‌های جدید نوکیا باعث ایجاد حس کنجکاوی و نوستالژی در بین مصرف‌کنندگان شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که نوکیا با ارائه‌ی گوشی‌های ساده ارزان قیمت مانند نوکیا ۱۰۵ و نوکیا ۱۰۶ و همچنین گوشی‌های با مقاومت بی‌نظیر مانند نوکیا ایکس‌آر ۲۱ توانسته بخش قابل توجهی از بازار گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص دهد. هرچند هنوز غول‌های بزرگی مانند اپل و سامسونگ در بازار پیشتاز هستند، اما احتمال اینکه نوکیا بتواند بخش قابل توجهی از بازار را به دست آورد وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا