ارز دیجیتال

چرا باید کیف پول ارز دیجیتال داشته باشیم؟

با سه مورد از مهمترین دلایل آن آشنا شوید

بعد از یاد گرفتن نحوه کار کردن با آن‌ها و انجام معاملات، نگهداری ارزهای دیجیتال، بزرگترین دغدغه هر سرمایه‌گذار و علاقمند به این صنعت است. بسیاری ارزهای دیجیتال خود را در صرافی‌ که با آن کار می‌کنند نگه‌می‌دارند، برخی دارایی خود را به دیگران می‌سپارند و بعضی دیگر دارایی خود را به کیف پول‌های ارز دیجیتال انتقال می‌دهند. این کیف‌ها که دارای کلیدهای عمومی و خصوصی هستند، به گفته تحلیلگران بهترین روش نگهداری ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌روند؛ اما آیا واقعا اینطور است؟ اصلا چرا باید کیف پول ارز دیجیتال داشته باشیم؟

اهمیت امنیت

فرقی نمی‌کند که دارایی شما ارز دیجیتال باشد یا دلار و طلا، در هر صورت مهم‌ترین عاملی که باید پس از خرید و سرمایه‌گذاری انجام دهید، حفظ امنیت آن است. حفظ امنیت دارایی کار بسیار سختی است. دزدی، هک و حتی کلاهبرداری همه از عوامل تهدیدکننده‌ای هستند که باعث می‌شوند خیلی از مواقع ما حفظ امنیت دارایی خود را به سازمان‌هایی مانند بانک‌ها بسپاریم و خیال خود را راحت کنیم.

اما در صنعت ارزهای دیجیتال، کیف پول‌های ارز دیجیتال یا همان والت‌ها، به عنوان مکان‌های امنی در نظر گرفته می‌شوند که افراد می‌تواند با آرامش خیال دارایی خود را به آن بسپارند. در کیف پول‌ها، برخلاف صرافی‌های ارز دیجیتال، دارایی هر فرد به صورت جداگانه نگه‌داری می‌شود و هر کیف کلید خصوصی خود را دارد. احتمال هک شدن کیف‌های ارزهای دیجیتال نیز بسیار کمتر از صرافی‌ها است. بنابراین، در پاسخ به این که چرا باید کیف پول ارز دیجیتال داشته باشیم بگوییم چون والت‌ها معادل بانک‌های شخصی هستند که از دارایی شما محافظت می‌کنند.

روش های نگهداری ارزهای دیجیتال

در صنعت ارزهای دیجیتال، به دلیل ویژگی‌های خاص این بازار هر اشتباهی می‌تواند به معنای از دست رفتن کل دارایی شما باشد. همانطور که در سال ۲۰۲۱، استفان توماس، برنامه نویس و علاقه مندان به بیت کوین، ۷۰۰۲ بیت کوین (BTC) که اکنون حدود ۲۰۳ میلیون دلار ارزش دارد را تنها به این دلیل که نمی‌توانست رمز عبور کیف پول خود را به یاد بیاورد، از دست داد. بنابراین مهم است که شما چه روشی را برای نگهداری ارزهای دیجیتال خود انتخاب می‌کنید. اما چه روش‌هایی برای ذخیره ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

  • ذخیره ارز دیجیتال در صرافی

اگر صرافی‌ که از آن برای معاملات خود استفاده می‌کنید دارای کیف پول داخلی باشد، شما می‌توانید ارزهایی که خریداری می‌کنید را در همان صرافی نگهدارید. این صرافی‌ها کیف‌پول‌های رایگان را با تنظیمات اخصاصی ارائه می‌کنند و برای دسترسی به این کیف‌ها تنها به یک حساب کاربری در صرافی نیاز دارید. توجه داشته باشید که نگهداری ارزهای دیجیتال در صرافی از پایین‌ترین سطح امنیتی برخوردار است. صرافی‌های کوین بیس، کراکن و کریپتو دات کام امن‌ترین صرافی‌های سال ۲۰۲۳ هستند.

ذخیره سرد ارزهای دیجیتال

  • ذخیره سرد ارزهای دیجیتال

ذخیره سرد یا کیف پول سخت‌افزاری و آفلاین امن‌ترین روش نگهداری دارایی دیجیتال است. این ولت‌ها در واقع یک دستگاه هستند که شما می‌توانید با اتصال آن به کامپیوتر دارایی دیجیتال خود را روی آن انتقال دهید.

امکان هک شدن ولت‌های سخت‌افزاری مانند ترزور یا کیف پول لجر به دلیل این که مستقیما به اینترنت متصل نمی‌شوند بسیار کم است و در برابر کلاهبرداری نیز مصون هستند.

  • ذخیره گرم ارزهای دیجیتال

کیف پول‌های گرم همان والت‌های نرم‌افزاری هستند که به صورت نسخه موبایل یا دسکتاپ موجوداند. با نصب این والت‌ها به شما یک کلید خصوصی یک کلید عمومی که همان آدرس کیف شما است داده می‌شود. کیف پول‌های گرم (نرم افزاری) نیز از امنیت خوبی برخوردار هستند.

البته باید توجه داشته باشید که بخش زیادی از این امنیت توسط کلیدهای خصوصی شما تامین می‌شود و هر کسی که این کلید را داشته باشد به دارایی شما نیز دسترسی خواهد داشت. بنابراین حفاظت از این کلید به عهده شما خواهد بود.

  • کیف پول های کاغذی ارز دیجیتال

کیف پول کاغذی یک تکه کاغذ است که در بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. کیف پول کاغذی دارای کلیدهای خصوصی و عمومی چاپ شده‌اند و برخی نیز ممکن است یک بارکد قابل اسکن ایجاد شده توسط یک برنامه نیز داشته باشند.

این کیف‌ها به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا به صورت آفلاین ارز دیجیتال خود را ذخیره کرده و به آن دسترسی داشته باشند.

ریسک های‌عدم نگهداری رمز ارزها در کیف پول مناسب

با وجود این که کیف پول‌های ارز دیجیتال به نسبت صرافی‌ها امنیت بیشتری دارند اما باز هم این به این معنا نیست که این کیف‌ها از هرگونه خطری در امان هستند. این یعنی، حتی اگر شما دارایی دیجیتال خود را به والت هم انتقال دهید، ممکن است بنا به دلایلی مانند انتخاب کیف پول نامناسب یا حملات هکرها سرمایه شما از دست برود. اما اگر دارایی خود را در کیف پول مناسب نگهداری نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ اصلا چرا باید کیف پول ارز دیجیتال داشته باشیم؟

  • حمله هکرها

یکی از خطرات احتمالی که کیف پول‌ها را تهدید می‌کند، حمله هکرها برای دسترسی به کیف پول از طریق آسیب‌پذیری نرم‌افزار یا برنامه است.

این اتفاق ممکن است در صورتی رخ دهد که کیف پول شما یک کیف پول گرم، یعنی کیفی که به اینترنت متصل می‌شود باشد و از طریق دستگاه تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی قابل دسترسی باشد. همچنین کیف پول‌های مبتنی بر وب، مانند کیف‌های ارائه شده توسط Coinbase، در صورت عدم وجود اقدامات امنیتی مناسب، ممکن است در معرض هک قرار گیرند.

  • حمله به صرافی ها

همانطور که گفتیم، نگهداری ارزهای دیجیتال در صرافی اگرچه ساده‌ترین کار است اما از لحاظ امنیتی، در پایین‌ترین سطح قرار دارد. صرافی‌های ارز دیجیتال برخلاف ولت‌ها دارایی همه کاربران خود را در یک مکان نگهداری می‌کنند.

همچنین کاربران کلید خصوصی برای کیف خود ندارند. بنابراین در صورت حمله به صرافی ممکن است حتی در صورت داشتن رمز عبور از دست برود. بنابراین شما باید ابتدا یک صرافی امن مانند صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت را انتخاب کنید و سپس به سراغ کیف پول خود بروید.

  • کلاهبرداری

بله درست متوجه شدید! حتی خود والت می‌تواند دارایی شما را قفل کند. طبیعی است که همه کیف‌ پول‌ها امن نیستند و به همین دلیل شما باید پیش از انتخاب کیف پول در مورد شهرت کیف و خطراتی که پیش از این با آن روبه‌رو شده و اقداماتی که برای آن انجام شده را مطالعه کنید.

نکاتی برای انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال

نکاتی برای انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال

شکی نیست که کیف پول ارز دیجیتال بدون نقص وجود ندارد و هرکدام از آن‌ها مزایا و معایب خود را دارد. از میان صدها کیف پول موجود شما باید آن چیزی را انتخاب کنید که به نیازهای شما نزدیک‌تر است. البته که والت مناسب از هر شخص به شخص دیگر متفاوت است اما چند نکته نیز وجود دارد که باید پیش از انتخاب والت به آن‌ها دقت کنید.

  • امنیت کیف پول

همانطور که از ابتدای مقاله گفتیم، امنیت مهم‌ترین ویژگی یک کیف پول است. داشتن کلیدهای خصوصی، احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA)، چندامضایی بودن، قابلیت بکاپ‌گیری از اطلاعات و از همه مهم‌تر شهرت پلتفرم، از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که می‌تواند نشان‌دهنده امنیت والت باشند.

  • استفاده آسان

کیف پول‌های ارز دیجیتال با رابط ساده و کاربرپسند می‌تواند تجربه کلی شما را تا حد زیادی بهبود بخشد. بنابراین به دنبال کیف‌پول‌هایی باشید که رابط کاربری آسان و فرآیندهای تراکنش شفاف دارند و طراحی پیچیده‌ای ندارند.

  • توسعه و پشتیبانی

توسعه یا همان آپدیت فعال پلتفرم، تضمین می‌کند که کیف پول با آخرین ویژگی‌های امنیتی به‌روز می‌شود. علاوه بر این، یک سیستم پشتیبانی قوی از مشتری می‌تواند به هر گونه نگرانی یا مشکلی که ممکن است با آن مواجه شوید، کمک و به آن رسیدگی کند.

  • سازگاری و دسترسی‌ پذیری

اطمینان حاصل کنید که کیف پول ارز دیجیتال مورد نظر، از ارزهای دیجیتالی که مالک آن هستید یا قصد خرید آن را دارید، پشتیبانی می‌کند. همه کیف پول‌ها از انواع ارزهای دیجیتال پشتیبانی نمی‌کنند، زیرا شبکه‌های بلاک چین مختلف ممکن است نیازهای خاص خود را داشته باشند و به همین دلیل با هر ولتی سازگار نشوند.

جمع بندی

پاسخ این سوال که چرا باید کیف پول ارز دیجیتال داشته باشیم، بسیار واضح است. کیف پول‌ها امنیت دارایی شما را تا حد قابل قبولی تامین می‌کنند و دیگر نیاز نیست که برای این موضوع نگرانی‌ داشته باشید. البته فراموش نکنید حفاظت از کلیدهای خصوصی و امن نگه‌داشتن آن‌ها به عهده شخص شما است. بنابراین، اگر شما بتوانید به خوبی از کلیدهای خود محافظت کنید، دارایی شما به احتمال زیاد امن می‌ماند و می‌توانید با خیال راحت به سرمایه‌گذاری بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا