دیجی‌کالا

یک سال مهر با دیجی‌کالا

شرکت‌ها در برابر جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، مسئول‌اند. در جهانی زندگی می‌کنیم که هزاران شرکت، سازمان و نهاد تاسیس شده‌اند یا می‌شوند و خواهند شد که میلیون‎ها تن زباله تولید می‌کنند… هزاران درخت را قطع می‌کنند و مصرف سوخت را میلیون‌ها لیتر افزایش می‌دهند. دور از ذهن نیست که شرکت یا برندی می‌تواند تصویر بهتری از خود ارائه کند که مسئولیت حضور خود در جامعه را بپذیرد.  

در یک مطالعه CSR جهانی آمده است که ۹۱درصد از مصرف‌کنندگان در جهان انتظار دارند که کسب‌وکارها در قبال مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی مسئولانه عمل کنند. همچنین بنا بر نتایج این مطالعه، ۸۴درصد از افراد بیان کردند به دنبال استفاده از محصولات سازمانی هستند که به اخلاق و مسئولیت اجتماعی اهمیت می‌دهند. دیجی‌کالا یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در این حوزه در ایران است. این فروشگاه آنلاین در حوزه‌های مختلفی به فعالیت‌های مسئولانه اجتماعی مشغول است که با معیارهای جهانی تطابق دارد. از همین روست که احتمالا واکاوی گزارش سال گذشته دیجی‌کالا می‌تواند راهگشای دیگر سازمان‌ها باشد.  

دیجی‌کالا مهر؛ شناسایی کنید، انتخاب کنید، هدیه دهید 

لجستیک دیجی‌کالا توانایی حمل و نقل بسته‌های خریداران را به سراسر کشور، حتی روستاهای مرزی را دارد. دیجی‌کالامهر با شناسایی این مزیت، از شهریور ماه سال ۱۴۰۰، با هدف ایجاد مسیری ساده، شفاف و مطمئن برای نیکوکاری مشتریان، شروع به کار کرد. مشتریان دیجی‌کالا می‌توانند با خرید مستقیم کالاهای موردنیاز خیریه‌های معتبر به خدمت‌رسانی این مراکز به نیازمندان، تحصیل و سوادآموزی، سلامت و درمان، محیط‌زیست و حیوانات، خدمات اجتماعی، فرهنگ و هنر و فعالیت‌های مذهبی کمک کنند. این کمک‌ها توسط دیجی‌کالا بسته‌بندی و برای خیریه‌ها ارسال می‌شود.

گزارش سال دیجی‌کالا حکایت از آن دارد که در سال 1401،   بیش از ۸۶ هزار کالا توسط ۸۲ موسسه به مبلغ ۴.۹ میلیارد تومان به یاری حدود ۱۳ هزار نیکوکار از مسیر دیجی‌کالا مهر اهدا شده است. مسیر دیجی‎کالامهر یک مسیر مستمر نیکوکاری است که مشمول گذر زمان نمی‌شود و همواره ادامه دارد.  

حمایت از مردم زلزله‌زده خوی 

پویش‌های موقت، به فراخور شرایط موجود در جامعه راه می‌افتند و می‌توانند بخشی از مشکلات افراد درگیر را برطرف کنند. بعد از  زلزله ۵.۹ ریشتری خوی و تخریب روستاها و شهرها، یافتن مسیری امن، شفاف و قابل‌اطمینان برای رساندن اقلام ضروری به این مناطق، چالش بزرگی بود. دیجی‌کالا مهر با همراهی مؤسسه آگاپه و پس از نیازسنجی از هم‌وطنان زلزله‌زده، باهدف تأمین کالاهای موردنیاز ۵۰۰ خانوار، از کاربران خود دعوت کرد در این پویش شرکت کنند. به همراهی ۲ هزار و ۸۲۶ کاربر دیجی‌کالا  شرکت کردند و ۲۲ هزار و ۱۶۰ کالا شامل ۴۶۹ بسته غذایی و ۵۱۴ بسته بهداشتی، معادل بیش از ۶۰۳ میلیون تومان تهیه و مستقیماً در ۱۶ روستای زلزله‌زده توزیع شد.  

البته در سال گذشته این فروشگاه آنلاین، پویش‌های دیگری هم برای حمایت از کودکان معلول جسمی و ذهنی و بیماران سالمند و خرید کتاب غیردرسی برای مدارس مناطق کم‌برخوردار برگزار کرده است.  

حمایت از کارآفرین‌هایی بومی محلی 

دیجی‌کالا در سال‌های گذشته سعی کرده است، برای فروشندگان بومی‌ومحلی، فضای عرضه و فروش محصولاتشان را فراهم کند. در این طرح، تاکنون بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ تولیدکننده توانسته‌اند، بدون نیاز به واسطه‌ها، محصولات خود را از هر جای ایران، به‌راحتی به دست مشتریان برسانند. عدالت در عرضه محصولات، حذف واسطه‌ها و استفاده از چرخه توانمندسازی دیجی‌کالا مهم‌ترین ویژگی‌های این طرح است.  

78 هزار نوع محصول از این کارآفرینان برای کمک به پایدارتر شدن کسب‌وکارهای بومی‌ومحلی در دیجی‌کالا به فروش می‌رسند. تخفیف کمیسیون فروش، آموزش‌های آنلاین مقدماتی، اختصاص ظرفیت انبار بدون دریافت هزینه و اختصاص ظرفیت تبلیغاتی به شکل رایگان بخشی از امکاناتی است که دیجی‌کالا برای فروشندگان بومی‌ومحلی‌اش در نظر گرفته است. متخصصین تیم بومی و محلی دیجی‌کالا، برای توانمندتر کردن فروشنده‌های بومی‌ومحلی به آنها آموزش‌هایی در جهت ارتقای محصول و معرفی بهتر محصولاتشان می‌دهد. هزار و ۳۹۲ نفر از استان‌های مختلف، در دوره‌های برگزار شده حضور داشته‌اند.  

گفتنی است در سال گذشته، یک فروشنده برنج لاهیجان با ۶.۳ میلیارد تومان رکوردار فروش محصولات بومی و محلی بوده است.  

یک سال مهر با دیجی‌کالا

دیجی‌کالا و حمایت از محیط زیست 

کاهش اثرات محیط زیستی در فرایند کسب‌وکار، یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های فعالان اقتصادی در جهان مدرن است. دیجی‌کالا با استفاده از هوش مصنوعی و بهینه‌سازی فرایندها، تلاش کرده است نقش خود را در ساختن جهانی سبزتر و زیباتر ایفا کند.  

پروژه‌هایی مثل بهینه‌سازی فرایندهای بسته‌بندی (Packing)، بهینه‌سازی مسیر حمل‌ونقل (Optime) و توسعه مراکز تحویل حضوری و کمدهای هوشمند گنجه (PUDO)، پروژه‌هایی با اثرات بلندمدت در این حوزه هستندکه دیجی‌کالا با راه‌اندازی آن‌ها تلاش کرده است به حمایت از محیط زیست کمک کند.  

برای مثال، در نتیجه بهینه سازی فرآیند بسته بندی سفارش‌ها، در دو سال گذشته، ۲ هزار تن در مصرف کارت صرفه‌جویی شده است این مقدار معادل تقریبی نجات ۳۴ هزار درخت است. همچنین این مجموعه با اجرای پروژه‌های موفق توانسته است ۱۳۸ میلیون کیلومتر در مسیر حمل و نقل صرفه‌جویی کند. این مقدار معادل تقریبی ۱۸ میلیون لیتر مصرف بنزین است.  

توسعه فرهنگ کار داوطلبانه 

کار داوطلبانه می‌تواند هم فرهنگ سازمان را تغییر دهد هم حس خوبی میان اعضا ایجاد کند. دیجی‌کالا در این حوزه هم پیشرو بوده. با آغاز به کار پلتفرم کار داوطلبانه دیجی‌کالایی‌ها در سال ۱۴۰۱، این امکان برای پرسنل این سازمان فراهم شد تا بتوانند در صورت تمایل بخشی از ساعات کاری خود را صرف مشارکت در پروژه‌هایی اجتماعی و محیط زیستی کنند. دیجی‌کالا در این طرح بخشی از ساعت کاری نیروی انسانی خود را به رنگ‌آمیزی و نوسازی مدارس مناطق محروم، تیمار حیوانات آسیب‌دیده، نظافت مراکز نگهداری از حیوانات آسیب‌دیده، پاک‌سازی فضای سبز شهری و درخت‌کاری اختصاص داده است.  

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا