استارتاپ

هند، کارخانه یونیکورن‌سازی جهان

تازه‌ترین یونیکورن هند استارتاپی به نام Zepto است که در زمینه تحویل سریع کالا و محصولات سوپرمارکتی فعالیت می‌کند. ارزش این استارتاپ با افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری سرمایه‌ به ۱.۴ میلیارددلار رسیده است.

این استارتاپ توسط دو دانشجوی هندی دانشگاه استنفورد راه‌اندازی شده که از ادامه تحصیل برای پیش‌برد این استارتاپ در کشورشان انصراف داده‌اند.

آدیت پالیچا و کالوالیا وهرا دو دوست قدیمی هستند که در دانشگاه استنفورد در رشته علوم کامپیوتری مشغول به تحصیل بودند و حالا به کشورشان بازگشته‌اند و در حال حاضر جوان‌ترین بنیانگذاران در بین بنیانگذاران یونیکورن‌های هندی به شمار می روند.

عرصه‌ای که این دو جوان هندی برای کسب و کار خود برگزیده‌اند عرصه سفارش آنلاین محصولات سوپرمارکتی یا Quick commerce است که حتی نسبت به عرصه‌هایی چون تاکسی اینترنتی و سفارش آنلاین غذا از رشد سریع‌تری برخوردار است.

یونیکورن هندی Zepto در سال ۲۰۲۱ تاسیس شده و در همین زمان کوتاه بیش از ۲۰۰ مرکز تحویل کالای محلی ( Dark Stores ) ایجاد کرده و طی یک سال ۳۰۰ درصد رشد فروش ثبت کرده و درآمد آن به ۶۰۰ میلیون دلار در سال رسیده است.

این استارتاپ محصولات خواروبار طی ۱۲ دقیقه به مشتریان تحویل می‌دهد.

بازار یک تریلیون دلاری خرده فروشی کالا بسیاری از شرکتهای بزرگ را به سمت بازار این کشور روانه کرده از جمله آمازون، والمارت و فلیپ‌کارت از بازیگران اصلی این بازار به شمار می‌روند.

هند، مهد یونیکورن‌های استارتاپی

کشور هند دارای سومین اکوسیستم بزرگ استارتاپی در جهان است و بیش از ۹۹هزار استارتاپ در ۶۷۰ منطقه این کشور مشغول به فعالیتند.

هند که سال‌ها مهد برون‌سپاری نرم‌افزاری بوده از نظر کیفیت نوآوری در حوزه انتشارات علمی و کیفیت دانشگاه‌ها در رتبه دوم اقتصادهای با درآمد متوسط را در اختیار دارد.

۵۶ درصد استارتاپ‌های هندی امروز در بخش صنعتی فعالیت می‌کنند، ۱۳ درصد در زمینه خدمات فناوری اطلاعات و ۹ درصد در حوزه بهداشت، ۷ درصد آموزش و ۵ درصد در بخش کشاورزی در حال فعالیتند.

رشد استارتاپ‌های هندی به خصوص طی چند سال اخیر (بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲) بسیار سریع بوده است. نتیجه چنین وضعیتی آن بوده که هند امروزه دارای ۱۰۸ یونیکورن استارتاپی است که مجموع ارزش آنها به ۳۴۰ میلیارد دلار می‌رسد.

بازگشت کارآفرینان مهاجر

کشور هند از نظر بازگشت استعدادها هم رتبه بالایی در جهان دارد بسیاری از یونیکورن‌های هندی توسط افرادی بنیان‌گذاشته شده که با مهاجرت معکوس به کشورشان بازگشته‌اند.

تنها در سال ۲۰۲۱ و در دورانی که هنوز پاندمی کرونا وجود داشت بیش از ۴۴ یونیکورن هندی با ارزشی بالغ بر ۹۳ میلیارد دلار متولد شدند. در سال ۲۰۲۲ و در دوران پساپاندمی که سرمایه‌گذاری استارتاپی کاهش یافت تعداد یونیکورن‌های ایجاد شده در هند به ۲۱ رسید.

امروزه می‌توان گفت از هر ده یونیکورنی که در جهان متولد می‌شوند یکی در هند است حداقل زمان ایجاد یونیکورن در هند ۶ ماه و حداکثر آن ۲۶ ماه بوده است.

دولت و حکومت هند از رشد استارتاپ‌ها بسیار حمایت می‌کنند دلیل اصلی آن اهمیتی است که استارتاپ‌ها از نظر ایجاد شغل و رشد اقتصادی برای این کشور داشته‌اند.

برنامه بعدی هند حرکت به سمت ایجاد دکاکورن ( استارتاپ‌هایی با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار ) است. تا تابستان سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۵۶ استارتاپ دکاکورن در جهان وجود دارند که از این میان ۴ دکاکورن هندی هستند.

هند همچنین طی سال‌های اخیر برنامه بزرگی را برای در اختیارگرفتن سهمی از بازار تولید محصولات تکنولوژی به اجرا گذاشته که نتیجه آن حضور شرکتهای بزرگ تکنولوژی مانند اپل در این کشور است.

منبع
فردای اقتصاد

نوشته های مشابه

‫89 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا