دیجی‌کالا

توجه به مسئولیت اجتماعی سرلوحه بنگاه‌داری

بنیان‌گذاران دیجی‌کالا در ایونت برخط 02، از مسئولیت اجتماعی و محیط‌ زیست می‌گویند.

حمید و سعید محمدی، بنیان‌گذاران دیجی‌کالا: «مسئولیت اجتماعی»، «حفاظت از محیط‌زیست» و «حمایت از کسب‌وکارهای بومی و محلی»، سه موضوعی که دیجی‌کالا خود را مقید به توجه به این سه حوزه می‌داند و آن‌ها را بهترین و مؤثرترین کار برای جامعه می‌خواند.

اگرچه برخی توجه به مسئولیت اجتماعی را با امور خیریه‌ای یکسان می‌دانند، اما دیجی‌کالا در این مسیر، بعد از زلزله کرمانشاه در سال ۱۳۹۶، تجربه کمک‌رسانی خود را بازبینی کرد و برای اثربخشی کار خود در شهریور ۱۴۰۰ به «دیجی‌کالا مهر»، با شعار «فرصت مهربانی آنلاین» رسید.

 حمید و سعید محمدی می‌گویند دیجی‌کالا مهر از شهریورماه ۱۴۰۰، باهدف ایجاد مسیری ساده، شفاف و مطمئن برای نیکوکاری مشتریان، شروع به کار کرد. دو سال است که مشتریان دیجی‌کالا می‌توانند با خرید مستقیم کالاهای موردنیاز خیریه‌های معتبر به خدمت‌رسانی این مراکز به نیازمندان، تحصیل و سوادآموزی، سلامت و درمان، محیط‌زیست و حیوانات، خدمات اجتماعی، فرهنگ و هنر و فعالیت‌های مذهبی کمک کنند. این کمک‌ها توسط دیجی‌کالا بسته‌بندی و برای خیریه‌ها ارسال می‌شود.

در آیینه آمار

آمارها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲.۹۸۷ نیکوکار ۴.۹ میلیارد تومان مبلغ نیکوکاری جمع کردند و در این پروژه، ۸۲ موسسه خیریه با دیجی‌کالا همکاری کردند تا ۸۶.۲۶۴ کالا به نیازمندان اهدا شود. دیجی‌کالا همچنین کالاهایی را به‌طور مستقیم به مؤسسه‌های خیریه اهدا می‌کند که در سال ۱۴۰۱، این کمک بیش از ۶۸ هزار کالا به ارزش ۷.۲میلیارد تومان بوده است.  

از پویش لبخند تا مهر

یکی از راه‌های موردتوجه برای خیرخواهی و مسئولیت در قبال جامعه، راه‌اندازی پویش‌هایی با اهداف خیر است و دیجی‌کالا در ادامه مسیر خیرخواهی خود چندین پویش راه‌اندازی کرده است:  

پویش «یک کتاب هزار لبخند» که با همکاری دیجی‌کالا مهر و مؤسسه مهرگیتی شکل گرفت. در این پویش ۳.۸۰۰ عنوان کتاب غیردرسی برای مدارس مناطق کم‌برخوردار فراهم شد.

پویش «با مهر برای بچه‌های آسمان» باهدف تأمین اقلام ضروری برای آسایشگاه بچه‌های آسمان که از کودکان معلول جسمی و ذهنی و بیماران سالمند نگهداری می‌کند، راه‌اندازی شد تا کالای موردنیاز این خیریه ازجمله تهویه و خنک‌کننده، تلویزیون و سایر امکانات رفاهی فراهم شود.

 

پویش «پشت نیمکت‌ها ستاره‌ها نشسته‌اند»، با این ایده شکل گرفت که همه دانش‌آموزان -فارغ از محل زندگی یا تولد- باید بتوانند در شرایطی برابر درس بخوانند. ۱۲ شهریور ۱۴۰۱، این پویش به‌صورت مشترک بین دیجی‌کالا مهر و بنیاد کودک به مدت یک ماه اجرا شد. در این پویش۱.۱۹۵ نفر مشارکت کردند و ۵.۱۱۴ قلم کالا از دسته لوازم‌التحریر، برای تحصیل دانش‌آموزان بااستعداد کم‌برخوردار در شروع سال تحصیلی تأمین شد.

همچنین پویش «حمایت از مردم زلزله‌زده خوی» بعد از زلزله ۵/۹ ریشتری در شهر خوی، تشکیل شد؛ برای کمک به هم‌وطنان یافتن مسیری امن، شفاف و قابل‌اطمینان برای رساندن اقلام ضروری، چالش بزرگی بود.   دیجی‌کالا مهر با همراهی مؤسسه آگاپه و پس از نیازسنجی از هم‌وطنان زلزله‌زده، باهدف تأمین کالاهای موردنیاز ۵۰۰ خانوار، از کاربران خود دعوت کرد در این پویش شرکت کنند. در این پویش ۴ روزه ۲.۸۲۶ نفر شرکت کردند و در این مدت، ۲۲.۱۶۰ قلم کالا شامل ۴۶۹ بسته غذایی و ۵۱۴ بسته بهداشتی، معادل بیش از ۶۰۳ میلیون تومان تهیه و مستقیماً در ۱۶ روستای زلزله‌زده توزیع شد.

حامی کسب‌وکار محلی

 محور دوم موردبحث در نشست ایران برخط ۰۲، پایدارسازی کسب‌وکارهای بومی‌ومحلی بود؛ حمایت از کسب‌وکارهای بومی و محلی وSMEهای فعال در شهر و روستا و توجه به محصولات صنایع‌دستی و کشاورزی در بستر دیجی‌کالا از گام‌هایی است تا این افراد کالاهای خود را بدون واسطه به دست مشتری برسانند و حاشیه سود بیشتری نصیب‌شان شود. در این طرح ۶.۷۶۵ هزار فروشنده بومی و محلی توانسته‌اند، بدون نیاز به واسطه‌ها، ۷۸۰۰۰ محصول خود را از هر جای ایران، به‌راحتی به دست مشتریان برسانند. عدالت در عرضه محصولات، حذف واسطه‌ها و استفاده از چرخه توانمندسازی دیجی‌کالا مهم‌ترین ویژگی‌های این طرح است.

دیجی‌کالا سعی کرده برای کمک به پایدارتر شدن کسب‌وکارهای بومی‌ومحلی امتیازها و امکاناتی را برای آن‌ها در نظر بگیرد. تخفیف کمیسیون فروش، آموزش‌های آنلاین مقدماتی، اختصاص ظرفیت انبار بدون دریافت هزینه و اختصاص ظرفیت تبلیغاتی به شکل رایگان بخشی از امکاناتی است که برای فروشندگان بومی‌ومحلی در نظر گرفته‌شده است.

چتری سبز برای هوا و زمین

توجه به محیط‌زیست از مسئولیت‌های جدی دیجی‌کالاست و «سبزتر از همیشه» شعار محیط‌زیستی‌اش. کاهش اثرات محیط‌زیستی در فرایند کسب‌وکار، یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های فعالان اقتصادی در جهان مدرن است. دیجی‌کالا در مسیر بهینه‌سازی فرایندها از هوش مصنوعی بهره گرفته و با اجرای پروژه‌های Optime و PUDO در دو سال گذشته ۱۳۸ میلیون کیلومتر در مسیر حمل‌ونقل سفارش‌ها صرفه‌جویی کرده و ۱۸ میلیون لیتر مصرف بنزین را در سال گذشته کاهش‌یافته است.

پروژه‌هایی مثل بهینه‌سازی فرایندهای بسته‌بندی (Packing)، بهینه‌سازی مسیر حمل‌ونقل (Optime) و توسعه مراکز تحویل حضوری و کمدهای هوشمند گنجه (PUDO)، پروژه‌هایی با اثرات بلندمدت در این حوزه هستند. درنتیجه بهینه‌سازی فرایندهای بسته‌بندی سفارش‌ها، در دو سال گذشته ۲ هزار تن کارتن صرفه‌جویی شده که معادل نجات ۳۴هزار درخت است. با بسته‌بندی هوشمند ۲۰درصد مصرف کارتن کمتر شده و این گامی در مسیر حمایت از محیط‌زیست و توجه به مسئولیت اجتماعی است.

اما این تنها مسیر دیجی‌کالا در جامعه نیست؛ همکاران دیجی‌کالا با آغاز به کار پلتفرم کار داوطلبانه دیجی‌کالایی‌ها در سال ۱۴۰۱، سعی می‌کنند بخشی از ساعات کاری خود را صرف مشارکت در پروژه‌هایی اجتماعی و محیط‌زیستی کنند. کارهایی چون رنگ‌آمیزی و نوسازی مدارس مناطق محروم، تیمار حیوانات آسیب‌دیده، نظافت مراکز نگهداری از حیوانات آسیب‌دیده، پاک‌سازی فضای سبز شهری و درخت‌کاری و آموزش به کودکان محروم از انتخاب دیجی‌کالایی‌ها برای بهبود حال جامعه ایرانی است؛ آن‌ها می‌خواهند مهربانی را از خانه به خانه ببرند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا