تکنولوژی

ناسا و IBM به دنبال طراحی ابزار هوش مصنوعی برای بررسی تغییرات اقلیمی‌

برآوردهای ناسا حاکی از آن است که ماموریت‌های عل‌میEarth این سازمان تنها در سال ۲۰۲۴، حدود یک چهارم ترابایت داده تولید خواهد کرد.

حالا این سازمان قصد دارد تا با همکاری IBM و HuggingFace، امکان بهره‌مندی از این اطلاعات را برای دانشمندان و محققان این حوزه فراهم کند. بر اساس این گزارش، نتیجه این همکاری به ساخت یک مدل پایه جغرافیایی منبع‌باز ختم خواهد شد.

در واقع، این مدل به عنوان منبعی از داده‌ها با ترکیبی از هوش مصنوعی خواهد بود که می‌تواند برای ردیابی جنگل‌زدایی، پیش‌بینی بازده محصولات و انتشار گازهای گلخانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت IBM در این پروژه از جدیدترین ابزار هوش مصنوعی خود به نام Watsonx. ai به عنوان مدل پایه استفاده خواهد کرد که با داده‌های یک سال ماهواره Harmonized Landsat Sentinel-2 متعلق به ناسا تغذیه خواهد شد.

این داده‌ها همچنین توسط دو ماهواره Sentinel-2 گردآوری می‌شود که برای ثبت تصاویر نوری با رزولوشن بالا از زمین و مناطق ساحلی در ۱۳ باند طیفی ساخته شده‌اند.

مجموعه HuggingFace نیز به نوبه خود این مدل را در پلتفرم هوش مصنوعی منبع‌باز خود میزبانی خواهد کرد. بنابر اعلام IBM، این تیم توانست با تنظیم دقیق این مدل بر روی داده‌های برچسب‌گذاری شده توانست عملکرد این مدل را تا ۱۵ درصد نسبت به وضعیت فعلی ارتقا دهد.

سریرام راقوان، معاون تحقیقات هوش مصنوعی IBM می‌گوید نقش اساسی فناوری‌های منبع‌باز برای سرعت بخشیدن به تحقیقات در زمینه‌های مختلفی چون تغییرات اقلیمی، غیرقابل انکار است.

وی در ادامه عنوان کرد که با ترکیب مدل پایه IBM به منظور ایجاد سیستم‌های هوش مصنوعی انعطاف‌پذیر و استفاده از داده‌های دریافتی از ماهواره‌های ناسا و همچنین ارائه آن روی پلتفرم هوش مصنوعی منبع‌باز HuggingFace، می‌توان به راه‌حل‌هایی سریع و تاثیرگذارتر برای بهبود سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، دست یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا