مایکروسافت

مایکروسافت یک گام دیگر به خرید اکتیویژن بلیزارد نزدیک‌تر شد

یک قاضی در کالیفرنیا پس از برگزاری پنج جلسه دادگاه، به مایکروسافت اجازه داد تا خرید استودیو بازی‌سازی اکتیویژن بلیزارد را نهایی کند.  

این اجازه در حالی صادر شد که مایکروسافت با یک سد بزرگ از سوی کمیسیون فدرال تجارت آمریکا (FTC) و پرونده ضدانحصار از سوی این نهاد مواجه است اما اسکات کورلی، قاضی دادگاه اعلام کرد که پس از شنیدن استدلال‌های FTC و مایکروسافت، رای پرونده را به نفع اهالی ردموند صادر کرد.

قاضی کورلی در این حکم گفت: از خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت به عنوان بزرگ‌تین خرید در تاریخ فناوری یاد می‌شود که این موضوع، نیازمند بررسی است. مایکروسافت به صورت کتبی، عمومی‌و در دادگاه متعهد شد تا بازی کال آو دیوتی را به مدت ۱۰ سال علاوه بر ایکس باکس، برای کاربران پلی استیشن قابل دسترسی و استفاده باشد.  

در ادامه آمده است: این شرکت همچنین با نینتندو توافق کرد تا کال آو دیوتی را به نینتندو سوییچ اضافه کند. علاوه بر این، مایکروسافت متعهد شد تا برای اولین بار، بازی‌های اکتیویژن بلیزارد را به چندین سرویس بازی ابری اضافه کند.  

به گفته این قاضی، دلایلی که از سوی کمیسیون تجارت فدرال برای توقف نهایی شدن این خرید، کافی نیست و حتی شواهد نشان داده که دسترسی کاربران به کال آو دیوتی و سایر محتواهای اکتیویژن بلیزارد بیشتر خواهد شد.

این قاضی صراحتا از مایکروسافت در متعهد بودن به توافقاتش برای حفظ کال آو دیوتی و گسترش این بازی به نینتندو سوییچ حمایت کرده است. برد اسمیت، رئیس مایکروسافت اما در واکنش به این حکم، گفت: ما از دادگاه به دلیل اتخاذ این تصمیم سریع و کامل سپاسگزاریم و امیدواریم که سایر بخش‌های قضایی نیز به حل و فصل به موقع این پرونده، کمک کنند.  

فیل اسپنسر رئیس ایکس باکس هم با انتشار توییتی عنوان کرد: از دادگاه برای تصمیم‌گیری سریع به نفع ما سپاسگزاریم. شواهد نشان می‌دهد که تواق اکتیویژن بلیزارد برای صنعت گیمینگ خوب است و ادعاهای FTC درباره سوییچ کردن کنسول‌ها، سرویس‌های اشتراکی چند بازی و فضای ابری، واقعیت‌های بازار گیمینگ را منعکس ن‌می‌کند.

در آن طرف ماجرا اما اکتیویژن بلیزارد نیز نسبت به این حکم واکنش نشان داد. بابی کوتیک، مدیرعامل اکتیویژن بلیزارد در بیانیه‌‍ای گفت: ادعام ما به نفع همه خواهد بود. این اتفاق به جای آنکه به تسلط برخی بازیگران بزرگ به صنعت گیمینگ، اجازه تداوم این گونه فعالیت‌ها را دهد، رقابت را در این حوزه فعال‌تر خواهد کرد.

داگلاس فارار، سخنگوی FTC نیز در بیانیه‌ای گفت که‌ای نهاد در حال برنامه‌ریزی برای اقدام بعدی خود است. با توجه به تهدید بارزی که این ادغام می‌تواند برای رقابت آزاد در بازی‌های ابری، خدمات اشتراکی و کنسول‌ها ایجاد کند، از صدور این حکم ناامید شده‌ایم. ما در روزهای آینده، گام‌های بعدی خود را برای ادامه مبارزه جهت حفظ رقابت و حمایت از مصرف‌کنندگان برمی‌داریم.  

حالا با این حکم دادگاه، مایکروسافت می‌تواند خود را نزدیک‌تر از هر زمانی به نهایی کردن این خرید تا قبل از ضرب‌الاجل ۱۸ ژوئیه ببیند. با این حال، نهاد رگولاتوری بریتانیا در ماه آوریل، مانع از نهایی شدن این خرید شد و مایکروسافت نیز با ارائه درخواست تجدیدنظر، منتظر فرارسیدن ۱۸ ژوئیه برای حضور در جلسه استماع دادگاه است.

البته رگولاتورهای اروپایی در ماه می، به این قرارداد چراغ سبز نشان داده و مجوز آن را صادر کردند. بنابراین، از نظر فنی، مایکروسافت می‌تواند بدون نیاز به اجازه بریتانیا و آمریکا، این خرید را نهایی کند. هرچند ورود به این روش، پیچیدگی‌های خاص به خود را دارد و مایکروسافت نیز به دنبال آن نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا