شبکه‌های اجتماعی

اقدام توییتر علیه تردز با مسدودسازی لینک‌های اپلیکیشن رقیب

اگرچه به زعم لیندا یاکارینو مدیرعامل جدید توییتر، راه‌اندازی شبکه اجتماعی رقیب یعنی تردز، تاثیری در کاهش ترافیک توییتر نداشته اما شواهد نشان می‌دهد که این شرکت، تهدید تردز را که در مدت زمانی کوتاه بالغ بر ۱۰۰ میلیون کاربر جذب کرده، جدی می‌بیند.

حالا طبق گزارش‌هایی که از سوی برخی کاربران توییتر منتشر شده، این شبکه اجتماعی لینک‌هایی را که به وب‌سایت تردز ختم می‌شود، مسدود می‌کند تا کاربران نتوانند از طریق این پلتفرم، به مکالمات تردز وارد شوند و یا به راحتی، پروفایل سایر کاربران در این شبکه اجتماعی جدید را پیدا کنند.

گزارش‌های کاربران نیز این موضوع را تایید می‌کند و نشان می‌دهد که در توییتر، لینکی که کاربر را به شبکه اجتماعی تردز هدایت کند، وجود ندارد. با این حال، هنوز زمان شروع این مسدودیت لینک‌های تردز در توییتر مشخص نیست و از آنجایی که پس از تصاحب این شبکه اجتماعی توسط ایلان ماسک، کسی پاسخگوی رسانه‌‎ها نیست، پیگیری برای زمان آغاز و علت آن بی‌فایده خواهد بود.

هرچند پیشتر نیز شاهد اتخاذ چنین تصمیماتی از سوی توییتر برای مسدودسازی لینک‌های وب‌سایت‌های رقیب بوده‌ایم. برای مثال، می‌توان به اقدام این شرکت در مسدود کردن لینک‌های پلتفرم Substack اشاره کرد.

هرچند رابطه میان زاکربرگ و ایلان ماسک طی هفته‌های اخیر شکراب شد اما یاکارینو، مدیرعامل جدید توییتر سعی کرده تا واکنش‌های سنجیده‌ای را در قبال عرضه شبکه اجتماعی جدید تردز داشته باشد.

وی اخیرا و پس از انتشار گزارش‌هایی درباره افت ترافیک توییتر نوشت که کاربران توییتر از خودشان پیشی گرفتند. هفته گذشته، بیشترین میزان استفاده را در طول یک روز در ماه فوریه داشتیم. وی همچنین گفت: ما تنها یک توییتر داریم که خودتان می‌دانید. من هم می‌دانم.

این در حالی است که اخیر مرکز SimilarWeb در گزارشی اعلام کرد که ترافیک وب تویتر، در مدت زمان دو روز نخست عرضه تردز به نسبت هفته قبل ۵ درصد کاهش یافت. این مرکز همچنین عنوان کرد که ترافیک وب توییتر در مقایسه با روزهای مشابه سال ۲۰۲۲، با افتی ۱۱ درصدی مواجه شده است.

به نظر می‌رسد که اطلاعات ارائه‌شده از کم شدن ترافیک توییتر درست باشد چراکه چند روز قبل، متیو پرینس مدیرعامل شرکت Cloudflare نیز با انتشار توییتی، از کاهش ترافیک توییتر خبر داده بود.

بدین ترتیب، صحبت‌های یاکارینو درباره افزایش استفاده از توییتر ک‌می‌مشکوک به نظر می‌رسد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که مدیرعامل جدید توییتر، هیچ معیار و ملاک خاصی را برای مقایسه و یا حتی روزی که به گفته او، ترافیک افزایش داشت، ارائه نداد.

گفتنی است اگرچه تردز شروعی طوفانی را تجربه کرد و در روزهای نخست عرضه، به کاربرانی میلیونی دست یافت اما نباید فراموش کرد که به طور معمول، همواره تقاضا برای یک اپلیکیشن جدید زیاد است و به مرور کاهش می‌یابد. اتفاقی که پیشتر برای برنامه دیگر رقیب توییتر به نام Marstodon نیز مشاهده شد.

به هر جهت، زاکربرگ بسیار هوشمندانه از اوضاع نابسامان این روزهایی توییتر بهره برد و اپلیکیشن تردز را در شرایطی که هنوز نسخه وب آن به طور کامل توسعه نیافته بود و بسیاری از قابلیت‌های آن نیز آماده نبود، عرضه کرد. اقدامی‌که موثر واقع شد و این اپلیکیشن تنها در ۵ روز توانست به بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر دست یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا