ایرانشبکه‌های اجتماعیمتا

آیا اپلیکیشن Threads در آغاز فعالیت در ایران فیلتر شد؟

آی‌تی‌ایران- اپلیکیشن جدید متا به نام Threads (تردز) که رقیب جدی توییتر محسوب می‌شود، از روز گذشته (۱۴ تیر) به صورت رسمی در اختیار کاربران سیستم عامل اندروید ios قرار گرفت و کار خود را آغاز کرد.

اما این برنامه تازه وارد که بستری برای تولید محتوای متنی است از طریق IPهای ایرانی قابل استفاده نیست و در حال‌حاضر استفاده از این برنامه در ایران فقط با کمک فیلترشکن میسر است. 

اما چرا Threads که هنوز چند ساعت بیشتر نیست کارش را شروع کرده، و در ۷ ساعت اول راه‌اندازی، ۱۰ میلیون ثبت‌نام‌کننده داشته برای کاربران ایرانی بدون فیلترشکن قابل استفاده نیست؟

بررسی‌های آی‌تی ایران نشان می‌دهد که با توجه به اینکه دو سرویس دیگر متا یعنی اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران فیلتر شده‌اند، این سرویس جدید هم به زیر تیغ فیلترینگ رفته است.

اواخر شهریور سال ۱۴۰۱ به دنبال شروع اعتراض‌ها در ایران، اینستاگرام و واتس‌اپ از جمله شبکه‌های اجتماعی بودند که فیلتر شدند. به گفته یکی از کارشناسان شبکه به آی‌تی‌ایران همین اتفاق باعث شده تا تمام رنج IPهای این پلتفرم در کشور مسدود یا فیلتر شود، درست مانند اتفاقی که برای Threads افتاده است.

در واقع به گفته این کارشناس کل رنج IP 157.240.0.0/16 در مالکیت متا است، که در ایران فیلتر شده، پس به دنبال این اتفاق تمام سرویس‌های متا از  فیسبوک گرفته تا واتس‌اپ اینستاگرام و هر سرویس جدیدی از این شرکت در ایران بدون اینکه دستوری برای فیلترینگشان صادر شود، فیلتر می‌شود. 

مقامات حاکمیتی و دولتی ایران از جمله وزیر ارتباطات بارها گفته‌اند که فعالیت سرویس‌های فیلتر شده در کشور از جمله اینستاگرام و واتس‌اپ در کشور زمانی میسر می‌شود که آنها در کشور دفتر رسمی تاسیس کنند و پاسخگوی فعالیت‌های خود به ایران باشند. 

تا کنون دولت ایران از هر کاری برای زدن دفتر رسمی شبکه‌های اجتماعی خارجی در کشور فروگذار نکرده است، از جمله آن ارسال نامه به شرکت متا است.

اواسط آذر ماه سال گذشته، با اوج‌گیری محدودیت‌های اینترنتی در کشور مرکز ملی فضای مجازی در نامه‌ای رسمی در مورد عدم پاسخگویی و مسئولیت پذیری در خصوص مکاتبات رسمی پیشین توسط نهادهای مسئول ایرانی به شرکت متا (اینستاگرام) اعتراض کرد. 

در نهایت نیز این مرکز به شرکت متا فرصت داد تا به منظور فراهم شدن امکان فعالیت پایدار سکوهای یادشده (اینستاگرام و واتس‌اپ) اقدامات لازم از جمله معرفی نماینده رسمی مسئولیت‌پذیر مستقر در ایران حداکثر تا ۱۰ روز پس از دریافت نامه از سوی آن شرکت وفق سیاست‌ها و مقررات کشور در خصوص نحوه فعالیت شرکت‌های خارجی در حوزه فضای مجازی کشور صورت پذیرد.

اما چند روز بعد از رسانه‌ای شدن ارسال این نامه، متا در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اعلام کرد که وارد مکالمه با مقام‌های ایران نمی‌شود و به تعیین نماینده در تهران نیز اهمیتی نمی‌دهد. 

همان زمان ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر پیشین شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگوی خود با روزنامه هفت صبح اعلام کرد اگر متا به این نامه پاسخ ندهد، در واقع مقدمه‌ای برای مجوز قانونی انسداد همیشگی اینستاگرام است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا