هوش مصنوعی

چگونه هوش مصنوعی بهره‌وری نیروی کار انسانی را متحول می‌کند؟

جدای از بحث‌های پیرامون تهدیدها و خطرات هوش مصنوعی، این فناوری اکنون به عنوان یک نیروی تحول‌آفرین شناخته می‌شود که می‌تواند صنایع را متحول کند و فرصت‌های بی‌سابقه‌ای به روی کسب‌وکارها باز کند.

بدین معنی که در شرایط شدید رقابتی امروز، مدیران سازمان‌ها و تصمیم‌گیران واحدهای مختلف می‌بایست قدرت هوش مصنوعی را برای افزایش بهره‌وری نیروی کار انسانی و دستیابی به موفقیت‌های بیشتر و پایدار در حوزه‌های خود درک کنند و از آن به بهترین شکل بهره ببرند.

در واقع، با استفاده موثر و حساب‌شده از فناوری‌های هوش مصنوعی، کسب‌وکارها می‌توانند فرآیندها و عملیات‌ها را سریع‌تر انجام دهند، گردش کار را بهینه و جان تازه‌ای را به رگ‌های نیروی کار خود تزریق کنند.

در این مطلب، سعی شده تا نشان دهیم که چگونه مدیران کسب‌وکارهای می‌توانند از پتانسیل تحول‌آفرین هوش مصنوعی برای تغییر و تحول در میزان بهره‌وری نیروی کار انسانی خود استفاده کنند.

استفاده از هوش مصنوعی مولد و چت‌جی‌پی‌تی

ابزارهای هوش مصنوعی همانند مدل‌های هوش مصنوعی مولد و بات‌هایی چون چت‌جی‌پی‌تی، از ظرفیت بالایی در تحول بهره‌وری انسان‌ها برخوردارند. به عنوان مثال، نتایج یک بررسی نشان داده که پیاده‌سازی هوش مصنوعی در حوزه تولید محتوا، کاهش ۴۰ درصدی زمان برای نوشتن توضیحات محصول را به دنبال داشته و به کارمندان این اجازه را داده تا تمرکز خود را روی کارهای استراتژیک و مهم‌تری معطوف کنند.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد مشاغلی که در آنها از ابزارهایی چون چت‌جی‌پی‌تی استفاده می‌شود، با کاهش ۳۰ درصدی زمان پاسخگویی به مشتریان را تجربه کردند و این امر، رضایت مشتریان را به دنبال داشته است.

انجام خودکار وظایف تکراری

یکی از شاخص‌ترین مزایای هوش مصنوعی، توانایی آن در خودکارسازی کارهای روزمره تکراری و وقت‌گیر است. با سپردن این گونه کارها به سیستم‌های هوش مصنوعی، کارمندان می‌توانند تمرکز خود را روی کارهای باارزش‌تر معطوف کنند.

نتایج تحقیقی که توسط موسسه گارتنر صورت گرفته، نشان می‌دهد کسب‌وکارها می‌توانند با واگذاری این گونه کارها به ابزارهای هوش مصنوعی، افزایش ۲۵ درصدی کارایی را در امور خود تجربه کنند. علاوه بر این، استفاده از هوش مصنوعی برای انجام کارهای تکراری می‌تواند تا ۷۰ درصد کاهش هزینه‌ها مرتبط با انجام دستی این امور را در پی داشته باشد.

تحلیل هوشمند اطلاعات

داده‌ها نقشی حیاتی را در شرکت‌ها ایفا می‌کنند، اما استخراج اطلاعات معنادار از این حجم از داده‌ها، کار سختی است. خوشبختانه هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی می‌توانند در این حوزه به کمک انسان‌ها بیایند و پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها، الگوهای ارزشمندی را شناسایی و راهکارهای دقیقی را ارائه کنند.

برای مثال، پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند داده‌های مشتریان را برای شناسایی گرایش‌ها، علایق، الگوهای خرید و… پردازش کنند و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند پیشنهاداتی مبتنی بر این اطلاعات را به مشتریان ارائه دهند.

در گزارش اخیر مک‌کینزی آمده است که تجزیه و تحلیل داده‌ها با فناوری هوش مصنوعی می‌تواند تا ۴۰ درصد به افزایش بهره‌وری کمک کند. علاوه بر این، نتایج بررسی مرکز Forrester Consulting نشان می‌دهد سازمان‌هایی که از هوش مصنوعی برای تحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند، ۱۵ درصد کاهش زمان تصمیم‌گیری را تجربه می‌کنند که این امر به آنها کمک می‌کند نسبت به تغییرات بازار، واکنش و تصمیمات سریع‌تری را اتخاذ کنند و در مقایسه با رقبای خود، جلوتر حرکت کنند.

بهبود قدرت تصمیم‌گیری

هوش مصنوعی از این پتانسیل برخوردار است تا با ارائه اطلاعات داده‌محور، قدرت تصمیم‌گیری در انسان‌ها را بهبود ببخشد. مدیران کسب‌وکارها می‌توانند از مدل‌های تحلیلی با قابلیت پیش‌بینی که از هوش مصنوعی بهره می‌برد، برای پیش‌بینی روند بازار، بهینه‌سازی مدیریت موجودی و افزایش کارایی زنجیره تامین استفاده کنند.

در واقع، با اضافه کردن هوش مصنوعی به فرآیندهای تصمیم‌گیری، سازمان‌ها می‌توانند خطرات را تا حد زیادی کاهش دهند، انتخاب‌های آگاهانه‌تری داشته باشند و نتایج بهتری را برای کسب‌وکار خود را به ارمغان آورند.

در همین رابط، نتایج یک نظرسنجی نشان داد که ۸۲ درصد از افرادی که از هوش مصنوعی در این زمینه استفاده کرده‌اند، نتایج مثبتی را از این پذیرش گزارش داده‌اند. همچنین در یک بررسی دیگر مشخص شد که هوش مصنوعی می‌تواند دقت تصمیم‌گیری را تا ۷۵ درصد بهبود بخشد و در نتیجه، سودآوری بیشتری را به ارمغان آورد.

افزایش همکاری کارمندان

یکی دیگر از مزیت‌های هوش مصنوعی، تسهیل همکاری میان کارکنان و به اشتراک‌گذاری دانش میان آنهاست. به طور مثال، دستیاران مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند جلسات را برنامه‌ریزی کنند، مکالمات را رونویسی کنند و در نتیجه، کار تیمی‌و میزان بهره‌وری را افزایش دهند.

بررسی‌های Salesforce نشان می‌دهد که ۷۲ درصد از تیم‌های فروش موفق، از هوش مصنوعی برای مدیریت کارهای خود استفاده می‌کنند و این فناوری به فروشندگان اجازه می‌دهد تا روی فرصت‌هایی با ارزش بالا متمرکز شوند.

افزون بر این، مرکز تحقیقاتی مک‌کینزی نیز با یک بررسی اعلام کرد شرکت‌هایی که از ابزارهای همکاری مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، بهبود ۳۰ تا ۴۰ درصدی را در بهره‌وری کارکنان خود مشاهده کرده‌اند.

یادگیری شخصی و ارتقای مهارت

هوش مصنوعی می‌تواند منجر به توامندسازی کارمندان شود و مهارت‌هایشان را تقویت و در نتیجه به بهبود بهره‌وری کمک کند.

پلتفرم‌های یادگیری یادگیری تطبیقی که توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی مدیریت می‌شوند، می‌توانند محتواهای آموزشی را متناسب با نیازهای فردی، سبک‌های یادگیری و میزان پیشرفت تک تک کارکنان ارائه دهند. روش مذکور این اطمینان را می‌دهد که کارکنان، دانشی هدفمند و مهارت‌های کارآمد را دریافت می‌کنند که باعث افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد کلی سازمان می‌شود.

بررسی‌های مرکز Towards Data نشان می‌دهد که تجربیات یادگیری با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند تا ۳۰ درصد در ارتقای سطح دانش و حفظ آن موثر باشد. همچنین نظرسنجی شبکه اجتماعی لینکدین نیز حاکی از آن بود که ۹۴ درصد از کارمندان، برای مدت طولانی‌تر در شرکتی می‌مانند که برای توسعه شغلی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به طور خلاصه، قدرت هوش مصنوعی برای تغییر تحول در بهره‌وری نیروی کار انسانی در سازمان‌ها غیرقابل انکار است و مدیران کسب‌وکارها با پذیرش فناوری‌های هوش مصنوعی می‌توانند از شر کارهای تکراری خلاص شوند، از تجزیه و تحلیل هوشمند داده‌ها استفاده کنند، تصمیم‌های درستی را اتخاذ کنند، همکاری میان کارکنان را تقویت کنند و تجربیات یادگیری را متناسب با شرایط هر فرد، شخصی‌‎سازی کنند.

این قابلیت‌ها به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا فرآیندها و عملیات‌ها را بهینه و نوآوری را هدایت کنند و مزیتی رقابتی را در عصر دیجیتال امروز به دست آورند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا