اینترنت

کاربرد گوگل آنالیتیکس در سئو و بهینه سازی وبسایت

در دنیای پویای امروز، بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) به عنوان یکی از ابزارهای اساسی برای رشد و موفقیت وب‌سایت‌ها شناخته می‌شود. گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای قدرتمند و ضروری برای بهبود عملکرد سئو وبسایت‌ها است. این ابزار، ارزشمندترین بینش‌ها و تحلیل‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید استراتژی‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو را بهبود دهید و جایگاه سایت خود در نتایج جستجو تقویت کنید. کاربرد گوگل آنالیتیکس در سئوی وبسایت به عنوان یک ابزار قدرتمند در شناخت الگوها و رفتار کاربران می‌باشد. با ما همراه باشید تا شما را با بخش‌های مختلف این ابزار پرکاربرد آشنا کنیم.

معرفی بخش‌های مهم گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یک ابزار قدرتمند است که برخی از بخش‌های مختلف راجع به ترافیک و رفتار کاربران وبسایت فراهم می‌کند. داشبورد به ۵ بخش به نام‌های Home, Reports, Explore, Advertising, Configure   تشکیل شده است هرکدام اطلاعاتی متفاوت را ارائه می‌دهند:

بخش Home

این صفحه اولیه است که هنگام ورود به گوگل آنالیتیکس مشاهده می‌شود. در این صفحه، مروری بر معیارهای کلیدی مانند تعداد کاربران، جلسات، نرخ خروج، مدت زمان جلسات و کاربران فعال ارائه می‌شود. همچنین، شامل یک گزارش در زمان واقعی است که فعالیت‌های کنونی در سایت شما را نمایش می‌دهد.

 بخش Reports (گزارشات)

در این بخش گزارشاتی مانند:

گزارش‌های مخاطبان

ویژگی‌های جمعیتی (سن، جنسیت)، علایق، جغرافیا (موقعیت)، رفتار (جدید در مقابل بازگشتی، فراوانی و زمانبندی، درگیری)، فناوری (مرورگر و سیستم‌عامل، شبکه)، تلفن همراه (دستگاه‌ها) و سفارشی (متغیرهای سفارشی، تعریف شده توسط کاربر).

گزارش‌های کسب و کار (Acquisition Reports)

این گزارش‌ها نشان می‌دهند که بازدیدکنندگان چه مسیری از سایت شما بازدید می‌کنند. این مسیر‌ها شامل: موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی یا مراجعه مستقیم از وبسایت است.

گزارش‌های رفتار (Behavior Reports)

این گزارش‌ها به شما می‌گویند کاربر چه کارهایی روی وبسایت شما انجام می‌دهد، از جمله صفحاتی که بازدید می‌کند، اقداماتی که انجام می‌دهد و تعامل‌هایی که دارد.

گزارش‌های تبدیل (Conversion Reports)

این گزارش‌ها به شما در درک بهتر از میزان موفقیت در دستیابی به هدف‌های کسب و کارتان کمک می‌کند. شما می‌توانید اهداف خاص و پیگیری تجارت الکترونیک را تعیین کنید تا ببینید چه مقدار درآمد وبسایت شما تولید می‌کند و کدام صفحات به تبدیل‌ها منجر می‌شوند.

گزارش آنی (Real-Time Reports)

این گزارش‌ها به شما امکان می‌دهند فعالیت روی وبسایتتان را در لحظه پیگیری کنید. این شامل مرور کلی، موقعیت‌ها، منابع ترافیک، محتوا، رویدادها و تبدیل‌ها است.

گزارش فعالیت کاربر در سایت شما (User Flow Report)

این گزارش مسیری را که کاربران از لحظه ورود به سایت و همچنین نقاطی که در طول مسیر خود خارج می‌شوند را تصویرسازی می‌کند.

هر یک از این گزارش‌ها قابل سفارشی‌سازی و تقسیم‌بندی است تا بهتر کاربران و نحوه تعامل آن‌ها با وبسایت خود را تحلیل کنید.

کاربرد  Explore در گوگل آنالیتیکس

بعد از ورود به این بخش الگو‌های مختلفی از جمله فرم ساده، فرم کاوش قیفی، کاوش مسیر ورود کاربر و موارد دیگر در آن موجود است.

داشبورد اکسپلور از سه ستون شامل متغیرها، تنظیمات برگه و خروجی گزارش تشکیل شده است. متغیرها شامل معیارها، ابعاد و بخش‌هایی هستند که می‌توانید برای گروه‌بندی و تجزیه و تحلیل داده‌های خود استفاده کنید. تنظیمات برگه به ​​شما امکان می‌دهد نوع نمودار یا جدولی را که می‌خواهید در گزارش خود استفاده کنید پیکربندی کنید. خروجی نیز گزارش نتایج تحلیل شما را نشان می‌دهد.

کاربرد  Explore در گوگل آنالیتیکس
کاربرد Explore در گوگل آنالیتیکس

قابلیت‌های  Advertising در آنالیتیکس

گزارش‌ها در قسمت  Advertising  کمی با گزارش‌های معمولی Google Analytics ورژن ۴  متفاوت است، بنابراین باید کمی زمان بیشتری را صرف آشنایی با این گزارش‌ها کنید. این گزارش می‌تواند به شما در پاسخ به سوالات زیر کمک کند:

  1. تأثیر کانال‌های پرداختی و ارگانیک بر تبدیل شدن چگونه است؟
  2. چه مدت زمانی برای کانال‌های بازاریابی نیاز است تا نرخ تبدیل را افزایش دهد؟
  3. چند کلیک قبل از تبدیل در مسیر وجود دارد؟
  4. مسیرهای رایج کاربرانی که به مشتری تبدیل می‌شوند چیست؟
  5. درآمد مسیرهای خاص کانورژن (تبدیلی) چقدر است؟

گزارش قسمت  تبلیغاتی گوگل انالیتکس به شما امکان می‌دهد که روش‌های تبلیغاتی که بیشترین بازخورد را دارند با هم مقایسه کرده و در نمودار قرار دهید و در انتها بهترین را انتخاب کنید.

آشنایی با قسمت‌های مختلف  Configure

این قسمت از  ۵ بخش تشکیل شده که در ادامه بیشتر درباره هرکدام توضیح خواهیم داد:

Events: در رویداد‌ها اقداماتی مانند کلیک روی دکمه، ارسال فرم، پخش ویدیو یا دانلود فایل باشد تنظیم کردن رویدادها در Google Analytics به شما این امکان را می‌دهد که این تعاملات خاص کاربر را اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل کنید و بینش‌هایی در مورد تعامل و رفتار کاربر ارائه دهید

Conversions: تبدیل‌ها در گوگل آنالیتیکس به تکمیل اهداف یا اقدامات خاصی اشاره دارد که شما آنها را تعریف کرده‌اید. این می‌تواند شامل خرید، ارسال فرم سرنخ، ثبت نام در خبرنامه یا هر اقدام دیگری باشد.

Audience:  این بخش مربوط به پیکربندی مخاطب در Google Analytics شامل تعریف و تقسیم‌بندی بازدیدکنندگان وب‌سایت یا برنامه شما بر اساس ویژگی‌های مختلف است. این شامل جمعیت شناسی (سن، جنسیت)، علایق، موقعیت جغرافیایی، رفتار و فناوری مورد استفاده است.

Custom Definitions:  این قسمت برای سفارشی سازی داده‌ها بوده و شما می‌توانید جنبه‌های خاصی از رفتار کاربر را که مختص وب‌سایت شما هستند را  تجزیه و تحلیل کنید.

Custom Definitions
Custom Definitions

چطور از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟

گوگل آنالیتیکس ابزاری قدرتمند است که می‌تواند دید ارزشمندی ارائه دهد تا در بهبود عملکرد سئوی سایت شما کمک کند. در زیر توضیح داده شده است که چگونه می‌توانید از آن استفاده کنید:

شناسایی محتوای ‌های با ارزش

از بخش «Behavior» استفاده کنید تا ببینید کدام صفحات در سایت شما بیشترین ترافیک را دریافت می‌کنند. این می‌تواند به شما کمک کند تا درکی داشته باشید که کدام نوع محتوا با مخاطبان شما همخوانی دارد و در موتورهای جستجو بهتر رتبه بندی می‌شود. سپس می‌توانید محتوای بیشتری را در این موضوعات یا فرمت‌ها ایجاد کنید.

تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی

اگرچه گوگل آنالیتیکس به دلیل مسائل حریم خصوصی دیگر داده‌های کلمات کلیدی خاصی را ارائه نمی‌دهد، با اتصال حساب گوگل آنالیتیکس خود به Google Search Console، می‌توانید آماری از کلمات کلیدی که جستجوی طبیعی ترافیک به سایت شما را در می‌آورند، به دست آورید.

درک رفتار کاربران

از معیارهای مانند نرخ خروج، صفحات در هر نشست و مدت متوسط نشست برای درک تعامل کاربران با سایت خود استفاده کنید. اگر کاربران به سرعت ترک سایت می‌کنند یا با سایت شما تعامل ندارند، ممکن است نشانگر آن باشد که محتوای شما نیازهای آنها را برطرف نمی‌کند یا سایت شما دسترسی سختی دارد. این مورد برای گوگل نیز بسیار حائز اهمیت است.

پیگیری قسمت‌های با ارزش

در گوگل آنالیتیکس اهدافی را برای پیگیری نرخ تبدیل تعریف کنید. این می‌تواند شامل ارسال فرم، خرید محصول یا دانلود باشد. با پیگیری این اقدامات، می‌توانید ببینید که کدام عبارات جستجوی طبیعی و محتوا بیشترین تبدیل‌ها را دارند.

تجزیه و تحلیل منابع ترافیک

درک  این موضوع که ترافیک شما از کجا می‌آید، می‌تواند به شما در سفارشی کردن استراتژی سئو کمک کند. به عنوان مثال، اگر از رسانه‌های اجتماعی ترافیک زیادی دریافت می‌کنید، ممکن است ارزش سرمایه‌گذاری بیشتری در سئو اجتماعی داشته باشد. به کمک آن می‌توانید منابع تبلیغ هدفمند‌تر سرمایه گذاری کنید.

تقسیم‌بندی مخاطبان خود

گوگل آنالیتیکس به شما امکان می‌دهد مخاطبان خود را براساس عوامل مختلفی مانند جمعیت شناسی، رفتار و فناوری تقسیم‌بندی کنید. این می‌تواند به شما کمک کند تا درکی از مخاطبان خود داشته باشید و استراتژی سئو خود را برای برآورده کردن نیازهای آنها سفارشی کنید.

کلام آخر

به خاطر داشته باشید که در حالی که گوگل آنالیتیکس داده‌های فراوانی را ارائه می‌دهد، مهم است که بر معیارهایی که با اهداف کسب و کار و هدف‌های سئو شما همخوانی دارند، تمرکز کنید. اگر به دنبال یادگیری اصولی این ابزار قدرتمند هستید، دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس ورژن 4 که با نام دوره GA4 نیز شناخته می‌شود، از جامع‌ترین کلاس‌های آنلاین است که به شما در یادگیری این ابزار گوگل کمک خواهد کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا