هوش مصنوعی

هوش مصنوعی از چهره افراد، ایدئولوژی سیاسی آنها را ‌پبش‌بینی ‌می‌کند

نتایج یک بررسی نشان داد الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند با بررسی خصوصیات و ویژگی‌های موجود در چهره افراد، دیدگاه و ایدئولوژی سیاسی آنها را پیش‌بینی کنند.

طبق یافته‌های محققان دانمارکی، فناوری هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل تصاویر، به این نتیجه رسید افراد راست‌گرا بیشتر در عکس‌ها، با چهره شاد و افراد چپ‌گرا، بیشتر با چهره خنثی ظاهر می‌شوند.

این بررسی که با عنوان «استفاده از فناوری یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی ایدئولوژی از روی عکس‌های چهره» انجام شد، نشان داد که هوش مصنوعی می‌تواند با بررسی یک عکس، ایدئولوژی سیاسی فرد را با دقت ۶۱ درصدی پیش‌بینی کند.

محققان در این بررسی که نتایج آن در نشریه Scientific Research منتشر شد، اعلام کردند که یادگیری عمیق، روشی در هوش مصنوعی است که در آن، متخصصان علوم رایانه، به رایانه‌ها می‌آموزند تا اطلاعات را همانند انسان‌ها بیاموزند و پردازش کنند و از آن‌ها برای پیش‌بینی ایدئولوژی افراد با استفاده از عکس‌ها استفاده کنند.

محققان در این بررسی به دنبال این بودند تا مشخص کنند که آیا شبکه‌های عصبی محاسباتی یا همان الگوریتم‌ها که تقریبا عملکردی شبیه به ساختار و عملکرد مغز دارند، می‌توانند ایدئولوژی سیاسی افراد را صرفا از طریق بررسی یک عکس تشخیص دهند یا خیر.

متخصصان دانمارکی این شبکه عصبی را با هزاران عکس از سیاستمداران آموزش دادند. با این حال، عکس‌های سیاستمدارانی را که مشخصا متعلق به جناح خاصی نبودند و یا با ریش عکس گرفته بودند، حذف کردند.

در این تصاویر، فقط مشخصات و ویژگی‌های چهره افراد مشخص بود و هیچ عنصری در پس‌زمینه که نشان‌دهنده گرایش آنها بود، وجود نداشت. در نهایت، ۴۶۴۷ عکس با اعمال این فیلترها، استخراج شد که ۱۴۴۲ تصویر متعلق به سیاستمداران زن بود.

در مجموع، این تحقیق نشان داد که هوش مصنوعی آموزش دیده با این داده‌ها، می‌تواند با دقت ۶۱ درصدی، ایدئولوژی افراد را پیش‌بینی کند. محققان اذعان کردند که این نتایج، تهدید نشات گرفته از فناوری یادگیری عمیق برای حریم خصوصی را تایید می‌کند. به گفته آنها، با استفاده از الگوریتم‌های توسعه‌یافته و با استفاده از داده‌هایی که دسترسی به آنها کار سختی هم نیست، این ابزار توانست ایدئولوژی فرد را با دقتی بیش از ۶۱ درصد پیش‌بینی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا