گوناگون

نحوه برآورد میلگرد مورد نیاز برای ساختمان ۳ طبقه| ۱۴۰۲

برآورد هزینه‌ها پیش از آغاز هر پروژه عمرانی و تطبیق آن با بودجه سازنده، از مراحل بسیار مهم قبل از هر اقدامی جهت ساخت و ساز است. به طور کلی ساخت و ساز هزینه‌های بسیاری را در بر می‌گیرد؛ از دستمزد کارگران و هزینه‌های مربوط به امور شهرداری گرفته تا مصالح مختلف! از جمله مصالحی که باید بخشی زیادی از سرمایه را به آن اختصاص داد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت، میزان میلگرد مورد نیاز برای ساختمان است. از همین رو در این مطلب قصد داریم مطالب مفیدی در رابطه با نحوه برآورد میلگرد مورد نیاز برای یک ساختمان سه طبقه را با شما به اشتراک بگذاریم و با عوامل موثر در میزان میلگرد مورد نیاز آشنا شویم. با ما همراه باشید.

میلگردهای مورد نیاز برای انواع سازه

در یک سازه، سه حالت کلی برای میلگردها می‌توان در نظر داشت که هر کدام از آنها برای دیگری نقش مکمل را دارند:

  • میلگرد طولی: زمانی که برای آرماتوربندی میلگردها را به صورت ایستاده پیاده سازی می‌کنند، میلگرد در حالت طولی مورد استفاده قرار گرفته است.
  • میلگرد عرضی: میلگردهای عرضی همانطور که از نامش مشخص است در راستای عرض میلگردهای طولی تعبیه می‌شوند. میلگرد عرضی، نقش افزایش مقاومت میلگرد طولی را دارند.
  • میلگرد تقویتی: زمانی که سازه طراحی می‌شود، همه مقاطع به آرماتور نیاز ندارند، در این حالت طراح جهت بهینه سازی از میلگرد تقویتیاستفاده می‌کند. تعداد استاندارد آنها توسط مهندسین در نقشه پیاده سازی می‌شود.

اهمیت محاسبه میلگرد مورد نیاز برای ساخت و ساز

قبل از اینکه محاسبه میزان میلگرد مورد نیاز برای یک ساختمان سه طبقه را مورد بررسی قرار دهیم، لازم است روشن شود که چرا باید به این موضوع بها داد؟ مهمترین عنصر مورد نیاز پروژه‌های عمرانی میلگرد است! با توجه به این موضوع می‌توان دریافت که بخش مهمی از بودجه ساخت و ساز باید صرف خرید میلگرد شود؛ از همین رو محاسبات اصولی، زیر نظر مهندسین لازم است تا مقدار مورد نیاز میلگرد مصرفی سازه با توجه به قیمت انواع میلگردبرآورد شود.

با محاسبات دقیق، تا جای امکان، هدر رفت بودجه کاهش پیدا می‌کند. از این گذشته، سفارش و خرید میلگرد، تقریبا پروسه زمان‌بری بوده و تا این عنصر مهم تامین نشود، تقریبا کل پروژه پس از عملیات گودبرداری در حالت توقف باقی خواهد ماند. در ادامه ضمن صحبت در رابطه با عوامل موثر بر میزان میلگرد مورد نیاز، تعداد میلگرد مورد نیاز برای یک ساختمان سه طبقه را محاسبه خواهیم کرد.

میلگردهای مورد نیاز برای انواع سازه
میلگردهای مورد نیاز برای انواع سازه

عوامل موثر در میزان میلگرد ساختمان بتنی

عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند میزان میلگرد مورد نیاز یک سازه را کاهش یا افزایش دهند، لازم است این فاکتورها مورد توجه مهندسین قرار بگیرد تا ضریب دقت میلگرد مورد نیاز، بالا برود:

سازه منظم یا سازه نامنظم

در سازه‌های نامنظم، مقدار میلگرد بیشتری نیاز است، پس سازه سنگین‌تر خواهد شد! از این گذشته در صورت بروز زلزله، ساختمان دچار پیچش خواهد شد. اگر طراح سازه کاربلد باشد، سازه را تا جای امکان به صورت منظم، اجرا خواهد کرد. البته برخی از پروژه‌ها هستند که به دلیل معماری خاص، ناچارا سازه نامنظمی برای آنها قابل اجراست، در این حالت سازه سنگین خواهد شد. ویلاهای دوبلکس با طبقات ناهماهنگ، مثال خوبی برای سازه‌های نامنظم هستند.

طول دهانه‌ها

طول دهانه در واقع همان فاصله بین ستون‌هاست. در یک اسکلت بتنی، هرچقدر طول دهانه‌ها بلندتر باشد (به عنوان مثال ۱۰ تا ۱۲ متر)، میزان میلگرد مورد نیاز افزایش پیدا می‌کند (در هر متر مربع حدود ۳ تا ۴ کیلوگرم). اگر سازه بتنی باشد، می‌توان دهانه بلندتری را با سازه سبک‌تر، نسبت به سازه فلزی اجرا کرد.

ارتفاع سقف‌ها

با افزایش ارتفاع سقف‌ها، نیاز به میلگرد نیز افزایش پیدا می‌کند! برای ساخت سازه بتنی با سقف‌های بلند، مخصوصا ساختمان چند طبقه، بودجه مورد نیاز برای تهیه میلگرد از حد معمول خارج می‌شود.

نوع سقف

نوع سقف سازه، تا حد زیادی مصرف میلگرد مورد نیاز را تعیین خواهد کرد. میزان مقاومت سقف‌ها در برابر زلزله و تنش متفاوت خواهد بود. اگر سقف دال بتنی توپر باشد (در حالت عادی) حدود ۱۰ الی ۱۵ کیلوگرم میلگرد (در هر متر مربع) لازم است. اما برای سقف تیرچه بتنی، ۵ الی ۸ کیلوگرم میلگرددر هر متر مربع، کافی است. نوع دیگری از سقف اجرا می‌شود که کامپوزیتی نام دارد و برای اجرای آن حدود ۸ تا ۱۲ کیلوگرم میلگرد در هر متر مربع نیاز است.

مقاومت خاک منطقه

نوع خاکی که سازه بر روی آن بنا می‌شود، می‌تواند در طراحی ساختمان نقش اساسی داشته باشد، نحوه اجرای سازه در مناطقی با خاک سست و تعداد طبقات زیاد، تاثیر قابل توجهی در مقدار میلگرد مورد نیاز خواهد داشت. چنانچه خاک منطقه سست باشد با افزایش تعداد میلگرد، ضعف خاک جبران خواهد شد و نشست، اتفاق نخواهد افتاد.

میلگرد ساختمان سه طبقه

محاسبه مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساختمان سه طبقه تحت تاثیر عوامل متعددی است. اما به طور کلی اگر سازه، اسکلت بتنی داشته باشد، برای هر ستون حدود ۱۲ تا ۱۸ کلیوگرم میلگرد لازم است. برای ستون‌های یک ساختمان سه طبقه بهتر است از میلگرد سایز ۲۰ استفاده شود. اگر زیر بنای سقف یک سازه سه طبقه را ۱۰۰ متر مربع در نظر بگیریم، مجموعا ۳۰۰ متر مربع خواهیم داشت. در هر متر مربع، حدود ۴۰ کیلوگرم میلگرد نیاز است، که تحت این شرایط، وزن میلگرد مورد نیاز برای یک ساختمان ۳ طبقه حدودا به ۱۲ تن خواهد رسید.

فرمول محاسبه میلگرد مورد نیاز برای ساختمان سه طبقه

با فرمول‌های زیر می‌توان، محاسبه دقیق‌تری از میزان میلگرد مورد نیاز به دست آورد:

فرمول مقدار میلگرد طولی: (۲ * طول کاور) – (۲ * طول خم) + طول محور = طول میلگرد

فرمول مقدار میلگرد عرضی: (۲ * عرض کاور) – (۲ * طول خم) + عرض محور = عرض میلگرد

فرمول مقدار میلگرد تقویتی: با کمک جدول ریزمتره، قابل اندازه گیری است.

عوامل موثر در میزان میلگرد ساختمان بتنی
عوامل موثر در میزان میلگرد ساختمان بتنی

در این مطلب سعی کردیم شما را با نحوه محاسبه میلگرد مورد نیاز برای ساخت ساختمان سه طبقه آشنا کنیم. چرا که ساخت سازه با اسکلت بتنی، به میزان قابل توجهی میلگرد نیاز دارد و باید پیش از اقدام به ساخت، هزینه مصالح پرمصرف، با دقت بالا برآورد شود. البته عوامل متعددی می‌توانند میزان میلگرد مصرفی یک ساختمان سه طبقه را افزایش یا کاهش دهند، به همین دلیل ارقام ذکر شده، تقریبی هستند. برخی از این عوامل عبارتند از، جنس خاک منطقه، آب و هوای منطقه، نوع سازه، فاصله بین ستون‌ها، نوع سقف و غیره. نهایتا دریافتیم که برای ساخت یک ساختمان سه طبقه با ۱۰۰ متر زیربنا حدودا به ۱۲ تن میلگرد لازم داریم. از همراهی شما سپاسگذاریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا