علمی

ساخت قرص کپسولی که می‌تواند جای آندوسکوپی را بگیرد

پژوهشگران موفق به ساخت یک قرص کپسولی با قابلیت ضبط ویدیو شده‌اند که می‌توان حرکت آن در بدن را از راه دور کنترل کرد.

اگرچه پیشتر قرص‌های مشابه توسط دیگر متخصصان این حوزه طراحی و تولید شده است، اما مشکل این قرص‌ها این است که حرکت آنها، غالبا به نیروی گرانش و همچنین حرکات سیستم گوارش وابسته است.

حال محققان دانشگاه جورج واشینگتن برای رفع این محدودیت، قرصی جدید و مجهز به دوربین را تولید کرده‌اند که بتوان بدون نیاز به این موارد، آن را در بخش‌های مورد نظر هدایت کنند.

این محصول تحت عنوان NaviCam معرفی شده و پزشکان می‌توانند با کمک خاصیت مغناطیسی و جوی‌استیکی که برای این قرص طراحی شده، آن را در سراسر سیستم گوارش و یا نواحی دارای مشکل، حرکت داده و تصویربرداری کنند.

در واقع، این دستاورد می‌تواند جایگزین مناسبی برای آندوسکوپی باشد. اندرو ملتزر، از متخصصان دانشگاه جورج واشینگتن می‌گوید: آندوسکوپی‌های رایج، یک روش تهاج‌می‌برای بیماران محسوب می‌شود و همچنین به دلیل نیاز به بیهوش کردن بیمار و البته گرفتن مرخصی برای اجرای عمل، نسبتا هزینه‌بر است.

اما این روش می‌تواند هزینه‌ها را کاهش داده و از طرفی، می‌تواند یک روش آسان و سریع برای غربالگری مشکلات سلامتی در دستگاه گوارش همانند زخم یا سرطان معده باشد.

با این حال، قرص و فناوری مذکور فعلا در مرحله آزمایش قرار داد. ملتزر و همکارانش در این آزمایش‌ها، روی ۴۰ نفر این قرص‌ها را امتحان کردند که نتیجه نشان داد می‌تواند با دقت ۹۵ درصدی، مشکلات را شناسایی کند.

به گفته محققان، دوربین روی این قرص با هدف ثبت و تشخیص خونریزی، التهاب و مشکلات بخش‌های گوارشی طراحی شده و قادر است به صورت خودکار، فیلم‌ها را برای بررسی‌های بیشتر به مراکز درمانی ارسال کند. بررسی‌ها نشان داده که استفاده از این قرص کپسولی، هیچ خطری برای سلامتی فرد ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا