اپلتکنولوژی

اپل ویژن پرو چه مشخصاتی دارد؟

هدست ۳۵۰۰ دلاری اپل رونمایی شد

اپل سرانجام پس از هفت سال گمانه زنی از هدست واقعیت ترکیبی این شرکت با عنوان ویژن پرو –  Vision Pro – رونمایی کرد.

در رویدادی که در جریان کنفرانس برنامه‌نویسان این شرکت WWDC‌ در اپل پارک برگزار شد این هدست پرسروصدا با قیمت ۳۵۰۰ دلار رونمایی شد و قرار است از ابتدای سال ۲۰۲۴ در بازار عرضه شود.

اپل در این رویداد تلاش کرد که این هدست را در کنار محصولات اصلی خود مانند آیفون، ساعت و مک قرار داد و یک خط جدید محصولی معرفی کند اما مهمترین ویژگی این محصول جدید این است که می‌تواند به نوعی جایگزین کامپیوتر و حتی موبایل شود.

همانند هدست‌های واقعیت مجازی هدست اپل هم یک رابط کاربری سه بعدی دارد که توسط چشم‌ها، دست‌ها  و صدای کاربر کنترل می‌شود. این هدست همچنین دارای سیستم عامل خاص خود به نام visionOS است.

هدستی با کیفیت تصویر بالا

هدست اپل به کاربران اجازه می‌دهد که با محتوای دیجیتال به گونه‌ای تعاملی‌ ارتباط برقرار کنند این دستگاه دارای یک سیستم نمایشگر با وضوح بسیار بالا و با ۲۳ میلیون پیکسل است که در دو نمایشگر ارایه شده و از طریق دو تراشه قدرتمند تصاویر را در مقابل چشمان کاربر قرار می‌دهد.

تیم کوک، مدیرعامل اپل در این رویداد گفت: «امروز آغاز عصر جدیدی برای پردازش کامپیوتری است. همانطور که مک ما را با  کامپیوترهای شخصی آشنا کرد و آیفون ما را با محاسبات موبایلی آشنا کرد، اپل ویژن پرو نیز ما را با پردازش فضایی آشنا می کند. کوک گفت:  Vision Pro که بر اساس دهه‌ها نوآوری اپل ساخته شده است، سال‌ها از محصولات رقیب جلوتر است و برخلاف هر چیزی که قبلا ساخته شده بود – با یک سیستم ورودی انقلابی جدید و هزاران نوآوری پیشگامانه همراه است. این تجربه‌های باورنکردنی را برای کاربران ما و فرصت‌های هیجان‌انگیز جدید را برای توسعه‌دهندگان ما باز می‌کند.»

تیم کوک گفت که با این هدست دیگر محدود به صفحه نمایش مقابل خود نیستیم و این نخستین محصول اپل است که از درون آن نگاه می‌کنید و نه به آن.

به اعتقاد مدیران اپل Apple Vision Pro با تغییر نحوه تعامل کاربران با برنامه‌های مورد علاقه‌شان، ضبط و زنده کردن خاطرات، لذت بردن از نمایش‌ها و فیلم‌های تلویزیونی خیره‌کننده و ارتباط با دیگران در FaceTime، بعد جدیدی را به محاسبات قدرتمند و شخصی می‌آورد.

همچنین visionOS دارای یک رابط سه بعدی است که برنامه‌ها را از مرزهای نمایشگر رها می‌کند تا محتواها بتوانند در هر مقیاسی در کنار هم ظاهر شوند. Apple Vision Pro با استفاده از صفحه نمایش بی‌نهایت، دسترسی به برنامه‌های مورد علاقه  و روش‌های کاملاً جدید برای چندوظیفه‌گی، کاربران را قادر می‌سازد حتی بهره‌ورتر باشند.

هدست‌های واقعیت مجازی تکنولوژی جدیدی در جهان نوآوری نیستند اما مهمترین مزیت ویژن پرو اتصال آن به اکوسیستم اپل و پشتیبانی از برنامه‌هایی است که روزانه بیش از یک میلیارد نفر از آنها استفاده می‌کنند.

اپل ویژن پرو

ویژن پرو با دستگاه‌های فعلی اپل سازگار است از جمله از کیبورد مجیک پرو و یا مجیک ترک پد و همچنین این هدست می‌تواند برای خلق تصاویر 4K از پردازش کامپیوتر مک کاربر بهره بگیرد.

اپل ویژن پرو همچنین دارای یک دوربین سه بعدی است که به کاربران امکان می‌دهد خاطرات مورد علاقه خود را ثبت کنند و آن را در مکانی که آن خاطره اتفاق افتاده دوباره زنده کنند.

ترکیب واقعیت و فضای مجازی

هدست اپل از تکنولوژی واقعیت ترکیبی استفاده می‌کند یعنی کاربر هم فضای واقعی اطرافش را از داخل آن می‌بیند و هم تصاویر واقعیت مجازی را در فضای پیرامونش مشاهده می‌کند.

به این ترتیب کاربر می‌تواند مثلا یک صفحه نمایش بسیار بزرگ مجازی را در اتاق نشیمن خود داشته باشد و یک فیلم سینمایی را مشاهده کند. همچنین قادر خواهد بود از طریق فیس‌تایم در سمت دیگر اتاق با افراد دیگر مکالمه تصویری داشته باشد و یا همزمان در بخش دیگری از تصویر مقابل به گردش در وب بپردازد.

در همین حال و در هنگام استفاده از هدست اگر شخص دیگری وارد اتاق شود کاربر قادر به دیدن او خواهد بود. اپل روی این هدست یک

اپل نام این تکنولوژی را پردازش یا محاسبات فضایی ( spatial computing ) گذاشته است.

اپل گفته که برای اینکه اندازه مناسب این هدست را بیابد مطالعه‌ای روی سر صدها هزارنفر انجام داده است همچنین این محصول ترکیبی از صدها فناوری و بیش از ۵هزار حق اختراع است.

این هدست  دارای دو تراشه است یکی از آنها تراشه M2 اپل است که پیشتر روی کامپیوترهای مک قرار گرفته بود و از آن برای پردازش اصلی استفاده می‌شود. همچنین اپل تراشه دومی را تحت عنوان R1 روی این هدست قرار داده که اختصاصا برای پردازش سنسورها و قابلیت‌های واقعیت ترکیبی بهره گرفته می‌شود.

در حال حاضر بیش از ۸۱ درصد بازار هدست‌های واقعیت مجازی در اختیار شرکت متا ( فیسبوک) است ولی انتظار می‌رود در سال نخست عرضه ویژن پرو ۹۰۰هزار دستگاه از آن فروخته شود.

در مراسم اپل باب ایگر مدیرعامل شرکت دیزنی هم روی صحنه آمد و اعلام کرد که از روز نخست عرضه ویژن پرو کاربران قادر خواهند بود که فیلم و سریال‌های سرویس دیزنی پلاس را روی آن ببینند. این موضوع باعث رشد یک درصدی سهام دیزنی شد.

به گفته مدیرعامل دیزنی، اپل ویژن پرو یک پلتفرم انقلابی برای به واقعیت تبدیل کردن رویاهاست.

احتمالا به زودی شاهد رقابت عرضه کنندگان سرویسهای محتوایی مانند نتلفلیکس و یا Zoom ( کنفرانس ویدیویی) برای عرضه اپلیکیشن اختصاصی روی این پلتفرم خواهیم بود. اپل  اعلام کرد که کیت تولید اپلیکیشن برای برنامه‌نویسان روی این پلتفرم ارایه می‌کن.

تکنولوژی هدست ویژن پرو

اپل ویژن پرو یکی از پیشرفته‌ترین محصولات تکنولوژی امروز است. در این محصول چندین دوربین، دو صفحه نمایش میکرو LED با کیفیت 4K و چندین سنسور مختلف تعبیه شده است.

اپل در طی سالهایی که مشغول توسعه این هدست بود دهها شرکت مرتبط با واقعیت مجازی را خریداری کرده و قابلیت‌های اصلی هر کدام از آنها را به محصول اصلی خود افزوده است.

هدست واقعیت افزوده قادر به گرفتن عکس و ویدیوهای سه بعدی است.

یک نکته منفی در مورد این محصول که در شبکه‌های اجتماعی هم سروصدای زیادی کرده اتصال باتری آن با سیم و جدا از هدست است. با استفاده از باتری می‌توان تا دو ساعت از هدست استفاده کرد ولی می‌توان آن را مستقیما هم به برق متصل کرد.

قیمت گران هدست ویژن پرو بسیای از علاقه‌مندان اپل را ناامید کرده است اما خبرها حاکی است اپل روی یک نسخه ارزانتر هدست هم مشغول به کار است.

به نظر میرسد برای اپل و علاقه‌مندانش این تازه آغاز ماجراست.

منبع: فردای اقتصاد

نوشته های مشابه

‫408 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا