اینترنت

تاثیر روانشناسی رنگ در طراحی سایت

از آنجاییکه رنگ‌ها تاثیر زیادی روی عملکرد و ذهنیت افراد مختلف دارند، باید به انتخاب رنگ در طراحی وب سایت توجه شود. با گسترش کسب و کارهای مجازی بهتر است با تاثیر روانشناسی رنگ‌ها در طراحی سایت آشنا شوید، تا بتوانید باز خورد مناسبی از کاربر روی سایت بگیرید.

در نظر داشته باشید شرکت‌هایی به منظور طراحی بهینه انواع سایت و رعایت تمامی نکات از جمله روانشناسی رنگ در شهرهای مختلف ایران در حال فعالیت هستند. به طور مثال اگر تصمیم دارید برای کسب وکار خود فروشگاهی آنلاین در شهر مشهد تاسیس کنید، پیشنهاد می‌کنیم خدمات طراحی سایت فروشگاهی در مشهد با هدف ارائه سایتی کاربر پسند و کارآمد انتخاب کنید.

اصولی که باید در رنگ بندی سایت به آن  دقت کنید

قبل از اینکه سراغ انتخاب رنگ برای سایت تان بروید، باید نوع کسب و کار و مخاطب هدفتان  را مشخص کنید. اینکه هدف شما  از طراحی و راه اندازی سایت تان چیست و چه خدمتی را می‌خواهید ارائه دهید. همینطور اینکه انتظار شما از کاربری که وارد سایت شما می‌شود چیست، خرید محصول، دانلود فایل، امورمالی و…. چرا که هرکدام از این موارد رنگ مخصوص به خودشان را دارند.

رنگ آبی در وب سایت

رنگ آبی یکی از رنگ‌های سرد است  که احساس امنیت، آرامش، اعتماد و وفاداری را القا می‌کند. بنابراین مناسب شرکت‌های بزرگ، موسسه‌های مالی و بانک هاست.

علاوه بر این سایت‌های مرتبط با علوم پایه، پزشکی، مراقبت‌های بهداشتی و همینطور سایت‌های دولتی هم بهتر است برای القا حس اعتماد وآرامش، از این رنگ در سایت خودشان  استفاده کنند. البته  استفاده بیش از اندازه از رنگ آبی باعث بی‌روح شدن سایت می‌شود. از آنجاییکه رنگ‌های سرد باعث کاهش اشتها در افراد می‌شود، انتخاب رنگ آبی برای سایت‌های خوراکی پیشنهاد مناسبی نیست.

رنگ سبز در وب سایت

اگر فعالیت شما درزمینه فروش کالاهای لوکس و تکنولوژی است، رنگ سبز انتخاب مناسبی برای شماست. رنگ سبز را  نماد باروری، قدرت، خوش اقبالی و همینطور آرام  بخش می‌دانند. پس برای سایت‌هایی با  موضاعات جهانگردی، طبیعت و… هم یک پیشنهاد فوق العاده است. ضمن اینکه طراحان سایت از رنگ سبز برای «افزودن  به  سبد خرید» در فروشگاه‌های بزرگ استفاده می‌کنند.

رنگ زرد در وب سایت

روانشناس‌ها  رنگ زرد را نماد خوش بینی، شادابی و جوانی می‌دانند. از رنگ زرد برای رضایت  کاربران در طراحی وب سایت استفاده می‌کنند. برای دکمه تماس با ما می‌توانید از زرد استفاده کنید. چراکه رنگ زرد می‌تواند حس اضطراب در کاربر سایت شما برانگیخته کند. باید به این  نکته توجه داشته باشید که استفاده زیاد از رنگ زرد باعث خستگی چشم کاربر می‌شود و در نتیجه ممکن است صفحه را  ترک کند. پس در استفاده از رنگ زرد زیاده روی نکنید.

سفید در وب سایت

سفید نماد شادی، خالص بودن، امنیت و صمیمت است. شما بیشتر رنگ سفید را در پوشش پرستاران و پزشکان دیده اید. در نتیجه اگر سایتی در حوزه خدمات پزشکی و سلامت راه اندازی کردید، حتما رنگ سفید را در پالت رنگی سایت خودتتان داشته باشید.

اصولی که باید در رنگ بندی سایت به آن  دقت کنید
اصولی که باید در رنگ بندی سایت به آن  دقت کنید

مشکی در وب سایت

اگر می‌خواهید در کاربر حس تشریفات، کمال، ظرافت و قدرت  را ایجاد کنید، حتما از رنگ مشکی در سایت استفاده کنید. مشکی گزینه‌ای مناسب  برای سایت‌های مدو فشن، کالاهای لوکس، بازار یابی و… است. برای اینکه در کاربر احساس غم و اندوه زیادی را  ایجاد نکنید بهتر است در استفاده از رنگ مشکی در سایت زیاده روی نکنید.

صورتی در وب سایت

صورتی نشان دهنده عشق، صمیمت، کمال و احساسات رمانتیک است. و احساس آرامش را در کاربر به وجود می‌آورد. معمولا صورتی رنگی دخترانه است و برای محصولات آرایشی بهداشتی، زیبایی و پوشاک استفاده می‌شود. حواستان  باشد اگر قصد دارید سایتی رسمی طراحی کنید از رنگ صورتی استفاده نکنید.

رنگ نارنجی در وب سایت

اگر تخفیف یا پیشنهاد ویژه‌ای را برای سایت خودتان درنظرگرفته اید، باید حس اضطراب و عجله را در مخاطب ایجاد کنید تا  فرصت را از دست ندهد. برای این کار می‌توانید از رنگ نارنجی استفاده کنید. به عقیده روانشناسان نارنجی رنگ تحرک بدنی، اعتماد به نفس و رقابت است. اگر سایت‌های ورزشی بزرگ را دیده باشید بیشتر رنگ نارنجی را در وب سایت خود استفاده کرده اند.

رنگ  قهوه‌ای در وب سایت

رنگ قهوه‌ای نماد پایداری، دوستی و اطمینان است. و معمولا با زمین و طبیعت در ارتباط است. برای وب سایت‌هایی مثل املاک، دامپزشکی، امورمالی و خوراکی‌هایی مثل  شکلات و قهوه از این رنگ استفاده  می‌کنند. اگر قصد دارید فراخوانی را در وب سایت خود داشته باشید قهوه‌ای رنگ مناسبی است.

رنگ بنفش در وب سایت

قدرت، اقتدار، تخیل و خلاقیت حس‌هایی ست که  به مخاطب شما با دیدن رنگ بنفش القا می‌شود. وب سایت‌هایی که فروش و خدماتی مثل: وسایل زنانه یا دخترانه، یوگا، محصولات آرایشی بهداشتی و… را ارائه می‌دهند می‌توانند از رنگ بنفش استفاده کنند.

روانشناسی رنگ
روانشناسی رنگ

آنچه در این  مقاله خواندید

استفاده  از رنگ‌های مناسب برای طراحی سایت می‌تواند تاثیر زیادی بر مخاطب شما داشته  باشد. بهتراست قبل از انتخاب سایت با تاثیر روانشناسی رنگ در طراحی سایت آشنا شوید تا رنگی متناسب با نوع کسب و کار، مخاطب و همینطور (Call to action) مورد نظرتان انتخاب کنید.

منبع مقاله:  آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب 

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا