اپلمایکروسافت

تفاوت سیستم عامل مک و ویندوز چیست؟

سیستم عامل مک توسط شرکت اپل ساخته شده و در کامپیوترها و مک‌بوک‌های شرکت اپل به کاربران علاقه‌مند به این سیستم ارائه می‌شود. در مقابل سیستم عامل ویندوز توسط شرکت مایکروسافت در نسخه‌های مختلفی نظیر ویندوز (XP)، ویندوز ۷، ویندوز ویستا، ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ طراحی شده است.

این دو سیستم عامل مک و ویندوز با توجه به نوع کاربرد و ساختی که دارند، با یکدیگر دارای تفاوت‌هایی هستند که در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی تفاوت سیستم عامل مک و ویندوز بپردازیم، بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

سیستم عامل مک چیست؟

سیستم عامل مک توسط شرکت (Apple Inc) طراحی شده و به زبان‌های اسمبلی (c، c++، c-objective و swift) نوشته می‌شود. در دنیای تکنولوژی امروز، سیستم عامل مک با ۳۹ زبان زنده  در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. همچنین این سیستم عامل دارای هسته ترکیبی و رابط کاربری (Aqua) است.

اولین نسخه از سیستم عامل مک در ۲۴ مارس سال ۲۰۰۱ معرفی و ارائه شد. در مقابل، آخرین نسخه از این سیستم عامل نیز در ۱۹ نوامبر سال ۲۰۲۰ معرفی شده که معروف به (Big Sur) است.

سیستم عامل مک چیست؟
سیستم عامل مک چیست؟

سیستم عامل ویندوز چیست؟

سیستم عامل ویندوز توسط شرکت مایکروسافت در ۲۰ نوامبر سال ۱۹۸۵ طراحی و ارائه شد. آخرین نسخه از این سیستم عامل،  ویندوز ۱۱ اورجینال است که با ۱۳۸ زبان زنده دنیا در دسترس کاربران قرار گرفته است.

سیستم عامل ویندوز از خانواده (Windows IoT) و (Windows NT) تشکیل شده که در گذشته شامل (Windows ۹x)، (Windows Mobile)، (Windows Phone) بود. اما در حال حاضر سیستم عامل ویندوز برای کامپیوترهای شخصی و کاری (تجاری) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین تفاوت سیستم عامل مک و ویندوز چیست؟

  • اولین تفاوت سیستم عامل مک و ویندوز این است که سیستم عامل مک توسط شرکت اپل ساخته شده و سیستم عامل ویندوز توسط شرکت مایکروسافت طراحی شده است.
  • یکی دیگر تفاوت‌های سیستم عامل مک و ویندوز در نوع رابط کاربری آن‌ها است.
  • سیستم عامل مک از امنیت داخلی پیشرفته‌تری نسبت به ویندوز برخوردار است زیرا باید برای امنیت داخلی سیستم عامل ویندوز آنتی‌ویروس خریداری شود.
  • از سیستم عامل ویندوز در زمینه اهداف تجاری استفاده می‌شود اما سیستم عامل مک بیشتر برای خدمات گرافیکی و تدوین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سیستم‌های مجهز به سیستم عامل مک قیمت بالاتری نسبت به کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های دارای سیستم عامل ویندوز هستند.
  • عیب‌یابی در سیستم عامل مک راحت‌تر از سیستم عامل ویندوز است.
  • تفاوت سیستم عامل مک و ویندوز به سخت‌افزار و نرم‌افزار آن‌ها مربوط بوده و نرم‌افزارها در سیستم عامل مک بیشتر از ویندوز هستند.
  • سیستم عامل مک به استانداردهای ظاهری توجه بیشتری کرده است.
  • سیستم عامل مک یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است.
  • زبان‌های موجود در سیستم عامل ویندوز بیشتر از مک است.
  • به روزرسانی سیستم عامل ویندوز در مقایسه با به روزرسانی‌های مک کمتر است.
  • سیستم عامل ویندوز مقام اولین و پرکاربردترین سیستم عامل در دنیا را به خود اختصاص داده است. اما
  • مک دومین سیستم عامل پرکاربرد در سطح جهان در میان کاربران محسوب می‌شود.
تفاوت سیستم عامل مک و ویندوز از لحاظ امنیت
تفاوت سیستم عامل مک و ویندوز از لحاظ امنیت

تفاوت سیستم عامل مک و ویندوز برای انتخاب بهترین سیستم عامل

  • مهم‌ترین تفاوت سیستم عامل مک و ویندوز در نوع رابط کاربری آن‌هاست. به این صورت که سیستم عامل مک دارای طراحی ساده و زیبایی است، اما در مقابل ویندوز بسیار پیچیده بوده و قابلیت‌های بیشتری نیز نسبت به سیستم عامل مک دارد.
  • سبک طراحی سیستم عامل مک و ویندوز با یکدیگر تفاوت زیادی دارد.
  • در سیستم عامل مک برای دسترسی به میانبرها و برنامه‌های پرکاربرد از (Dock) به شکل یک نوار ثابت در پایین صفحه استفاده می‌شود. اما سیستم عامل ویندوز برای دسترسی به برنامه‌های پرکاربرد از (Start Menu) و (Taskbar) استفاده می‌کند.
  • در سیستم عامل ویندوز فرآیند جست‌وجوی هارددیسک برای فایل‌ها توسط (File Explorer) انجام می‌شود.
  • سیستم عامل مک با استفاده از نرم‌افزار (Sidecar) و ترکیب (iMessage) و (AirDrop) با دستگاه (iOS) کامل خواهند شد.
  • دستیار صوتی سیستم عامل ویندوز (Cortana) است اما سیستم عامل اپل دارای (Siri) است.
  • سیستم عامل ویندوز نظیر ویندوز ۱۱ اورجینال به علت داشتن پشتیبانی سخت‌افزاری، برترین سیستم عامل برای بازی‌های مختلف و گیمرها محسوب می‌شود.

تفاوت سیستم عامل مک و ویندوز از لحاظ امنیت

همانطور که بخش فوق بیان کردیم، سیستم عامل مک امنیت بیشتری نسبت به سیستم عامل ویندوز دارد. سیستم عامل اپل برای حل مشکلات سخت‌افزاری کاربران خود یک برنامه ساده و کامل به نام (AppleCare) طراحی کرده است. همچنین تمام دستگاه‌های جدید طراحی شده با سیستم عامل مک از ویژگی (Touch ID) حسگر اثر انگشت، برای دسترسی به سیستم پشتیبانی برخوردار هستند.

بهترین سیستم عامل برای نرم‌افزار کدام است؟

سیستم عامل ویندوز و مک با استفاده از نرم‌افزارهای خود به کاربران برای بهره‌وری بیشتر از دستگاه‌هایی نظیر پردازش کلمات، صفحه‌های گسترده، ماشین حساب و غیره کمک می‌کنند. اما در مجموع سیستم عامل مک در مقایسه با سیستم عامل ویندوز در بخش نرم‌افزارها قوی‌تر عمل کرده است.

کلام آخر

هر یک از سیستم عامل‌های مک و ویندوز دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و در نوع خود به صورت منحصربه‌فرد عمل می‌کنند. اما با توجه به تفاوت‌هایی که در بخش فوق بیان کردیم، سیستم عامل ویندوز با پیچیدگی بیشتری که نسبت به سیستم عامل مک دارد، برای اهداف تجاری مناسب‌تر است.

همچنین سیستم عامل مک ساخته شده توسط شرکت اپل با طراحی زیبا و ساده‌ای که دارد، برای مصارف شخصی و گرافیکی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نظر قیمت نیز سیستم عامل مک با این حال که ویژگی‌های یکسانی با سیستم عامل ویندوز دارد، اما از قیمت بیشتری برخوردار است.

از لحاظ امنیتی نیز سیستم عامل مک، امنیت بیشتری نسبت به ویندوز دارد زیرا برای سیستم عامل ویندوز باید آنتی‌ویروس جداگانه خریداری شود. اما در کل، احتمال تخریب و هک در هر یک از این سیستم عامل‌ها وجود دارد.

بنابراین با توجه به موارد ذکر شده درباره تفاوت سیستم عامل مک و ویندوز باید بگوییم که هر یک از این دو سیستم عامل ویژگی‌های خاص خود را داشته و شما بر طبق سلیقه و نوع کاربرد آن‌ها می‌توانید سیستم عامل مک یا ویندوز را تهیه نمایید.

برای خرید ویندوز اورجینال می‌توانید به بنیان سافت مراجعه و با خیالی آسوده از این مجموعه، ویندوز ۱۱ اورجینال را خریداری نمایید.

نوشته های مشابه

‫48 دیدگاه ها

  1. 프라그마틱 게임은 iGaming 업계에서 선도적인 제공 업체로, 고객에게 탁월한 경험을 선사하기 위해 슬롯, 라이브 카지노, 빙고 등 다양한 제품을 통합합니다.
    프라그마틱 게임

    프라그마틱에 대한 글 읽는 것이 정말 즐거웠어요! 또한, 제 사이트에서도 프라그마틱과 관련된 정보를 공유하고 있어요. 함께 발전하며 더 많은 지식을 얻어보세요!

    https://www.12315os.cn/
    https://sebaoldage.com/link/
    https://ahjdmt.com/hot/

  2. 세계 시장에 제공되는 다양한 테마의 슬롯을 포함한 250개 이상의 게임으로 구성된 프라그마틱 플레이의 슬롯 포트폴리오를 즐겨보세요.
    PG 소프트

    프라그마틱 관련 소식 항상 주시고 있어요! 또한, 제 사이트에서도 프라그마틱에 대한 정보를 얻을 수 있어요. 함께 발전하며 지식을 나눠봐요!

    https://spinner44.com/
    https://supervil.com/hot/
    https://www.vamiveta.com/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا