ایران

گزارش تریبون از وضعیت روابط عمومی در ایران منتشر شد

بودجه؛ بزرگترین مشکل توسعه روابط عمومی.

اولین گزارش جامع از وضعیت روابط عمومی در ایران توسط پلتفرم تریبون منتشر شد. این گزارش به صورت تخصصی به مشکلات و چالش‌های حوزه روابط عمومی پرداخته و به نکاتی جالبی درباره این حرفه‌ اشاره کرده است. برای نمونه بزرگترین مشکلات فعالان این حوزه محدودیت بودجه و جذب نیروی متخصص است. همچنین این گزارش نشان می‌دهد مسیری خبرنگاری به روابط عمومی شلوغ‌تر از سایر مسیر‌ها است و دو سوم فعلان این حوزه به مهاجرت فکر می‌کنند.

گزارش جامع روابط عمومی در ایران با پاسخ‌ ۳۸۰ نفر به پرسشنامه تیم تهیه‌کننده این گزارش به دست آمده است که از این میان ۲۵۹ نفر از فعالان حوزه روابط عمومی بوده  و ۱۲۱ نفر نیز فعال حوزه رسانه بوده‌اند.

بودجه بزرگترین مشکل

این گزارش موانع و چالش‌های روابط عمومی را مورد بررسی قرار داده است که در راس این چالش‌ها بودجه قرار دارد. طبق این گزارش به نر می‌رسد با تخصیص بودجه مناسب به تیم‌ روابط عمومی، بخش قابل توجهی از چالش‌های این حوزه برطرف شوند. همچنین افزایش دانش جمعی در حوزه روابط عمومی می‌تواند به تخصص نیروهای آن و نحوه ارتباط‌گیری با سایر سازمان‌ها کمک کند.

 بودجه بزرگترین مشکل توسعه روابط عمومی است

۷۵درصــد از فعلان روابــط عمومــی در شــرکت‌های دولتــی، محدودیت‌هــای بودجــه را بزرگتریــن چالــش خــود می‌داننــد کــه نســبت بــه شــرکت‌های خصوصی-دولتــی و خصوصــی، بــه ترتیـب ۱۰ و ۲۳درصـد بیشـتر اسـت.

همچنین آمارها نشان می‌دهند که شرکت‌های دولتی حدود ۲۵درصد بیشتر از شرکت‌های خصوصی و خصوصی-دولتی با مشکل جذب نیروی متخصص مواجه هستند. از طرفی شرکت‌های خصوصی، به آمار و کمی‌ بودن اطلاعات اهمیت زیادی می‌دهند و همین موضوع متخصصان روابط عمومی این شرکتها را با چالش مواجه کرده است.

 براساس گزارش تریبون، بیش از دو سوم فعالان روابط‌عمومی به فکر مهاجرت از ایران هستند و باید گفت جذب و حفظ نیروی متخصص یکی دیگر از چالش‌های حوزه روابط‌عمومی به‌حساب می‌آید. در همین زمینه آمده است که  ۶۸ درصد فعالان این حوزه میل به مهاجرت دارند. مدیران ارشد روابط‌عمومی ۱۰ درصد بیشتر از میانگین به مهاجرت فکر می‌کنند. همچنین افرادی که در شرکت‌های دولتی کار می‌کنند، ۱۶ درصد کمتر از فعالان شرکت‌های خصوصی، به رفتن از ایران فکر می‌کنند.

از خبرنگاری به روابط عمومی

این گزارش مسیرهایی که به روابط عمومی ختم می‌شود را مورد بررسی قرار داده است. طبق این بررسی ۳۹ درصد از فعلان حوزه روابط عمومی از طریق خبرنگاری و رسانه وارد این حوزه شده‌اند که تقریبا با مجموع مسیرهای دیگر مانند دانشگاه، تولید محتوا ومارکتینگ برابر است.

 بودجه بزرگترین مشکل توسعه روابط عمومی است

بیش از نیمی از فعالان روابط عمومی،مدیر یا کارشناس ارشد هستند. درصد فراوانی مدیران روابط عمومی در شرکت‌های خصوصی با کارشناسان ارشد در سازمان‌های دولتی برابر است. حدود نیمی از کارشناسان روابط عمومی، بین ۱ تا ۵ سال تجربه دارند. همچنین هیچ دیر ارشد، استراتژیست و مشاوری با سابقه کمتر از ۲ سال، در حوزه روابط عمومی وجود ندارد.

طبق این گزاش نسل جدید متخصصان روابط عمومی، شرکت‌های خصوصی را برای فعالیت انتخاب می‌کنند.

گزارش تریبون از وضعیت روابط عمومی در ایران منتشر شد

درآمد یکسان برای زن و مرد

این گزارش نشان می‌دهد که کارشناسان روابط عمومی فارغ از جنسیت، درآمد یکسانی دارند. برای نمونه میانگین درآمد ماهانه براساس تجربه کاری قبل از ورود به حوزه روابط عمومی برای کسی که خبرنگار و رسانه است ۱۴.۲ میلیون تومان است و برای کسی که در مارکتینگ کار می‌کرده ۱۸.۷ میلیون تومان.

گزارش تریبون از وضعیت روابط عمومی در ایران منتشر شد

این گزارش نشان می‌دهد که افرادی که بیش از ۱۰ سال ساقه کاری دارند به صورت میانگین حدود ۹ میلیون تومان بیشتر از افرادی با کمتر از ۱ سال سابقه، درآمد دراند. آمارها نشان می‌دهد که درآمد افراد، بعد از یک سال سابقه کاری به شدت افزایش پیدا می‌کند، اما بعد از ۵ سال سابقه کاری، این رشد درآمدی چندان محسوس نیست.

افراد شاغل در شرکت‌های خصوصی و خصوصی-دولتی، حدود ۵ میلیون تومان نسبت به فعالان این حوزه در سازمان‌های دولتی، درآمد بیشتری دارند. همچنین از میان کسانی که در شرکت‌های خصوصی و خصوصی-دولتی کار می‌کنند، آنهایی که در کسب‌وکارهای آنلاین فعالیت دارند، حدود یک میلیون تومان بیشتر از متخصصان فعال در کسب‌وکارهای سنتی و آفلاین حقوق دریافت می‌کنند.

ارتش یک نفره

این گزارش میزان افراد فعال در گروه‌های روابط عمومی را هم مورد بررسی قرار داده است. طبق این بررسی ۲۹ درصد از تیم‌های روابط عمومی ارتش یک نفره هستند. تیم‌های روابط عمومی در شرکت‌ّای دولتی، معمولا تک نفره هستند، در حالی که شرکت‌های خصوصی و خصوصی-دولتی، تیم‌های روابط عمومی ۲ تا ۴ نفره را ترجیح می‌دهند. به نظر می‌رسد سازمان‌ها تا ۵۰۰ نفر، یک تیم روابط عمومی ۴ نفره بسنده می‌کنند، اما با بزرگتر شدن سازمان (بیش از ۵۰۰ نفر) اعضای تیم‌های روابط عمومی هم تقریبا ۲ برابر می‌شوند.  

گزارش تریبون از وضعیت روابط عمومی در ایران منتشر شد

ارتباط با رسانه‌ها در کنار تولید محتوا و برگزاری رویداد، بخش اصلی وظایف تیم‌های روابط عمومی را پوشش می‌دهد، در حالی که آموزش مدیران ارشد، در آخرین اولویت‌های تیم روابط عمومی قرار دارد. 

طبق این گزارش در نیمی از تیم‌های روابط عمومی که بیشتر از ۸ نفر هستند، معمولا فعالیت‌های ارتباطات داخلی به صورت کامل توسط این تیم انجام می‌شود که به نظر می‌رسد با بزرگ شدن تیم‌های روابط عمومی، وظایف هر فرد هم تخصصی‌تر می‌شود. 

۵۸ درصد از متخصصان روابط عمومی که در شرکت‌های خصوصی فعالیت می‌کنند، در تهیه سیاست‌های ارتباطی سازمان مشارکت دارند. در حالیک ه آمار مشارکت تیم‌های روابط عمومی در سازمان‌های دولتی، ۴۴ درصد است.

اینستاگرام محبوب روابط عمومی‌ها 

طبق تحقیقات Sprout Social، حدود ۵۸ درصد از مخاطبان شبکه‌های اجتماعی از کسب‌وکاری که در این فضا دنبال کرده‌اند، خدمات خود را تامین می‌کنند. به همین خاطر سازمان‌ها هم فعالیت در این رسانه‌های داخلی را تقویت کرده‌اند تا بتوانند گوی سبقت را از رقبای خود بربایند. در این میان از نگاه فعلان روابط عمومی، اینستاگرام بیشتر از سایر شبکه‌های اجتماعی اهمیت دارد. پس از اینستاگرام، شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه روابط عمومی‌ها لینکدین و توییتر است.

گزارش تریبون از وضعیت روابط عمومی در ایران منتشر شد

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. Harika bir paylaşım, özellikle konunun önemli detayları oldukça net bir şekilde açıklanmış. İnsanları çeşitli karmaşık anahtar kelimelerle yormak yerine, okumaktan keyif alacağı içerikler her zaman daha iyidir. Kaliteli paylaşım adına teşekkür eder, paylaşımlarınızın devamını sabırsızlıkla beklerim.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا