تکنولوژی

محقق IBM: مدیرانی که از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنند، شغلشان را از دست می‌دهند

هوش مصنوعی در این روزها، زنگ خطر را برای بسیاری از مشاغل به صدا درآورده اما هنوز این فناوری به قدری توسعه نیافته که بتواند به طور کامل، جای مشاغل مدیریتی را بگیرد؛ با این حال، افرادی که در برابر نحوه استفاده و کار با این فناوری مقاومت کنند، احتمالا در آینده نزدیک شغلشان را از دست خواهند داد.

به گزارش تک‌کرانچ، راب توماس مدیر ارشد فناوری شرکت IBM در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد هوش مصنوعی ممکن است نتواند جایگزین مدیران شود اما مدیرانی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، جایگزین مدیرانی خواهند شد که کار با این فناوری را فرا نمی‌گیرند.

به گفته این تحلیلگر، هوش مصنوعی می‌تواند به طور محسوسی، نحوه کار کردن ما در آینده را تغییر دهد. دیدگاه‌های توماس در خصوص هوش مصنوعی در شرایطی مطرح شده که همین چند روز پیش، شرکت IBM رسما اعلام کرد که استخدام در مشاغلی را که هوش مصنوعی می‌تواند آنها را انجام دهد، متوقف خواهد کرد.

آرویند کریشنا، مدیرعامل IBM اخیرا در مصاحبه‌ای با بلومبرگ با وجود ۲۶۰۰ شغل در این شرکت که هیچ سروکاری با ارباب رجوع ندارند، گفت: من به راحتی می‌توانم بگویم که ۳۰ درصد از این کارها با هوش مصنوعی طی پنج سال آینده جایگزین خواهد شد.

اگر چنین اتفاقی در IBM بیفتد، به معنی جایگزین شدن حدود ۷۸۰۰ شغل در این شرکت که هوش مصنوعی می‌تواند از عهده انجام آنها برآید. طبق گزارش بلومبرگ، شرکت IBM در اوایل سال جاری میلادی حدود ۳۹۰۰ کارمند خود را که معادل ۱.۵ درصد از نیروی کار جهانی آن بودند، اخراج کرد.

با معرفی قابلیت‌های هوش مصنوعی و اخیرا ChatGPT، از این فناوری برای کدنویسی، تولید محتوای تبلیغاتی، ارائه توصیه و پیشنهاد به مشتریان و… استفاده می‌شود که بخش زیادی از این کارها با دقت و درصد درستی بالایی صورت می‌گیرد.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که ChatGPT احتمالا در کارهایی همچون مدیریت کارکنان نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. محققان در مرکز Jabosage این چت‌بات را وادار کردند تا با ارسال ایمیل‌هایی به کاربران، توصیه‌ها و اطلاعاتی را درباره ۱۵ سناریویی محتمل که ممکن است کارکنان در محل کار با آن مواجه شوند، در قالب پاسخ به آنها ارائه دهد.

سپس کارشناسانی از حوزه‌های حقوق، منابع انسانی و مدیریت، ایمیل‌ها و پاسخ‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند تا عملکرد ChatGPT برای هر سناریو را تحلیل کنند. نتایج نشان داد که ۶۰ درصد از پاسخ‌های این هوش مصنوعی برای این کارشناسان به عنوان مصادیق قابل قبول تلقی شد.

بر اساس این تحقیق، ChatGPT بهترین عملکرد این هوش مصنوعی مربوط به شرایطی بود که در آن یک کارمند به دلیل آزار جنسی نیاز به کمک داشت و یا برای تغییر شرکت ارائه‌دهنده خدمات سلامتی خود به منظور کاهش هزینه‌ها، به مشاوره نیاز داشت.

همچنین پاسخ‌های مربوط به نگرانی‌های کارکنان در مورد حقوق برابر، حجم کاری سنگین و عدم اعمال افزایش حقوق، کمترین امتیازها را در این بررسی داشت. به گفته این محققان، فرقی نمی‌کند که یک مدیر باشید یا یک مشتری؛ هوش مصنوعی می‌تواند بر هر شغل و نقشی تاثیرگذار باشد و شاید بهترین راه، یاد گرفتن نحوه کار با آن باشد.

در همین رابطه، جاکلین بالدوین در جریان سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۳ گفت هوش مصنوعی، شما را بیکار نمی‌کند، بلکه کسی که از این فناوری استفاده می‌کند، چنین کاری را انجام خواهد داد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا