اینترنت

راهنمای شناخت انواع هاست برای مبتدیان

اگر اول راه باشید و تازه بخواهید یک وب‌سایت برای خودتان راه‌اندازی کنید، باید بدانید که هاست چیست، چه انواعی دارد و کدام‌یک از انواع هاست به دردتان می‌خورد. ما می‌خواهیم در این مقاله به تمامی این سؤال‌ها پاسخ دهیم. پس وقت را تلف نمی‌کنیم و مستقیم می‌رویم سراغ اصل مطلب!

هاست چیست؟

هاست مفهومی است که هم می‌توانیم آن را کتابی و خُشک تعریف کنیم و هم صمیمی و ساده. به زبان سخت، هاست بخشی از یک سرور است. یک سرور برای میزبانی وب به چندین قسمت به‌صورت مجازی تقسیم می‌شود که به هر قسمت آن هاست می‌گوییم.

اما برای آشنایی ساده‌تر با تعریف هاست، تصور کنید قرار است یک مهمانی بدهید و دوست و فامیل را به خانه‌تان دعوت کنید. چه‌کارهایی باید بکنید؟ اول باید به آن‌ها آدرس منزلتان را بدهید، بعد خانه را مرتب کنید و بعد به‌سراغ خرید چیزهایی بروید که لازم دارید. وقتی هم که مهمان‌ها بیایند، باید به بهترین شکل از آن‌ها میزبانی کنید. این داستان همان داستان پذیرایی شما از مخاطبان وب‌سایتتان است که در آن آدرس منزل شما برابر با دامنه (Domain) و خانۀ شما همان هاست وب‌سایت شماست که بدون آن نمی‌توانید از مهمان‌ها میزبانی کنید.

خوراکی‌هایی هم که جلوی مهمان‌ها می‌گذارید همان محتوا، عکس‌ها و فیلم‌هایی است که در وب‌سایت خود بارگذاری می‌کنید. پس سرور کجای این ماجرا است؟ ساختمان محل زندگی شما همان سروری است که به چند واحد مختلف تقسیم شده است. در بخش بعدی دربارۀ تفاوت هاست و سرور بیشتر صحبت می‌کنیم.

تفاوت هاست و سرور

سرور نوعی کامپیوتر است؛ اما یک کامپیوتر با عملکرد فوق‌العاده قدرتمند! در واقع سرورها بیشترین قدرت پردازش را نسبت به کامپیوترهای معمولی دارند و برای کارهایی مانند هاستینگ از آن‌ها استفاده می‌شود؛ به همین دلیل باید همیشه روشن، در دسترس و متصل به اینترنت باشند.

برای فروش هاست، شرکت‌های هاستینگ فضای یک سرور را تقسیم می‌کنند و هر قسمت از آن را در اختیار یک مشتری قرار می‌دهند. (همانطور که گفتیم هر قسمت یک هاست به حساب می‌آید.)

مهم‌ترین تفاوت بین سرور و هاست در سطح دسترسی به آن‌ها است. وقتی یک سرور می‌خرید، دسترسی ادمین به شما داده می‌شود و می‌توانید از تمامی منابع آن سرور استفاده کنید؛ اما وقتی یک هاست می‌خرید، سطح دسترسی محدودتری دارید و فقط با استفاده از کنترل پنل می‌توانید به هاست وارد شوید و کارهایی مثل نصب سیستم مدیریت محتوا یا ساخت وب‌سایت را انجام دهید.

خُب این هم از تفاوت‌های هاست با سرور. حالا بیایید تا با انواع هاست و ویژگی‌های هرکدام آشنا شویم.

آشنایی با انواع هاست

هاست انواع مختلفی دارد که در نگاه اول ممکن است افراد مبتدی و تازه‌کار را گیج کند؛ اما نگران نباشید! در این بخش به‌شکل ساده و جمع‌وجور هرکدام را معرفی می‌کنیم تا بهترین و مناسب‌ترین هاست را برای وب‌سایت خود انتخاب کنید.

انواع هاست
انواع هاست

هاست وردپرس

هاست وردپرس برای طراحی و ساخت سایت‌های وردپرسی بهینه‌سازی شده است. اگر قرار است یک وب‌سایت برای خودتان طراحی کنید، بهتر است یک هاست وردپرسی هم برای آن تهیه کنید؛ چون هم قدرت و هم امنیت بیشتری نسبت به هاست‌های معمولی دارند. ضمن اینکه با استفاده از هاست وردپرس، ابزارها و خدمات زیادی دریافت می‌کنید که به‌طور خاص برای سایت‌های وردپرسی طراحی شده‌اند. البته هاست وردپرس فقط برای وب‌سایت‌های ساخته‌شده با وردپرس نیست و شما می‌توانید از آن برای سیستم‌های مدیریت محتوای دیگر مثل جوملا یا پرستاشاپ هم استفاده کنید.

هاست وردپرس اقتصادی

همیشه بهترین انتخاب، گران‌ترین انتخاب نیست؛ گاهی اوقات لازم است بودجه‌تان را مدیریت کنید و از دریافت خدماتی که ممکن است اول کار به‌دردتان نخورد صرف‌نظر کنید. هاست وردپرس اقتصادی دقیقاً همین‌گونه است! این هاست ارزان‌ترین هاست وردپرس است که می‌توانید به کمک آن کم‌تر هزینه کنید و در عین حال، خدمات استانداردی دریافت کنید. پیشنهاد ما این است که اگر تازه‌کار هستید و می‌خواهید وب‌سایتی راه‌اندازی کنید که در ابتدا مخاطب کمی دارد، از هاست اقتصادی وردپرس استفاده کنید تا هم بودجه‌تان را مدیریت کنید و هم یک هاست مطمئن و قدرتمند داشته باشید.

هاست ووکامرس

اگر قرار است یک وب‌سایت فروشگاهی داشته باشید، این بخش را با دقت بخوانید چون مخصوص شما نوشته شده است! هاست ووکامرس یا هاست فروشگاه اینترنتی نوعی میزبانی وب است که برای بهترین عملکرد سایت‌های فروشگاهی طراحی شده است. در این نوع میزبانی، با بهینه‌سازی حداکثری سرعت و عملکرد وب‌سایت برای پردازش، بیشترین درخواست‌ها در کوتاه‌ترین زمان پاسخ داده می‌شوند. بهتر است به‌جای استفاده از هاست‌های معمولی برای فروشگاه خود از هاست فروشگاهی استفاده کنید. چون وب‌سایت‌های فروشگاهی بر خلاف وب‌سایت‌هایی مثل وب‌سایت‌های خبری، حجم دیتای زیادی دارند و به بهینه‌سازی و منابع بیشتری نیاز دارند.

هاست لینوکس

رسیدیم به معرفی یکی از محبوب‌ترین هاست‌های دنیا یعنی هاست لینوکس! اول از همه باید بدانید لینوکس (linux) چیست: منظور از لینوکس، سیستم‌عاملی است که سخت‌افزارهای مختلفی از جمله انواع مختلف تلفن همراه، تبلت، مسیریاب، و کنسول بازی تا رایانه‌های رومیزی، رایانه‌های بزرگ و ابررایانه‌ها و رایانه‌های تک بردی (SBC) را پشتیبانی می‌کند. هاست لینوکس هم نوعی میزبانی وب است که روی بستر لینوکس راه‌اندازی و مدیریت می‌شود. این نوع هاست قیمت ارزان و انعطاف‌پذیری زیادی دارد؛ به همین دلیل حسابی محبوب است و برای شروع کارتان می‌تواند گزینۀ مناسبی باشد.

هاست دانلود

می‌خواهید وب‌سایتی برای فروش و دانلود موزیک، فیلم یا پادکست طراحی کنید؟ بهترین گزینه برای شما هاست دانلود است! این هاست برای نگه‌داری فایل‌هایی استفاده می‌شود که در وب‌سایت اصلی خود به آن‌ها لینک دانلود می‌دهید. برای مثال، اگر می‌خواهید وب‌سایتی با نام «یک موزیک» برای دانلود موسیقی راه‌اندازی کنید، اول باید با استفاده از از هاست‌های رایج مثل هاست وردپرسی یا لینوکس وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنید. در ادامه برای نگه‌داری و ذخیره‌سازی فایل‌های دانلودی از هاست دانلود استفاده کنید.

هاست ایمیل

اگر حجم ایمیل‌هایی که برای ارتباط با مشتریان خود استفاده می‌کنید زیاد است، هیچ‌وقت نباید آن را روی هاست اصلی وب‌سایت خود نگه‌داری کنید؛ چراکه روی سرعت وب‌سایت شما اثر می‌گذارد. راه‌حل چیست؟ خرید هاست ایمیل! هاست ایمیل، یک فضای میزبانی است که مخصوص ارسال و دریافت سریع ایمیل طراحی شده است. این هاست به‌طور اختصاصی برای میزبانی و مدیریت ایمیل طراحی شده و امکان ساخت سایت روی آن وجود ندارد. برای کاربری بهتر و امکانات کاربردی بیشتر هم می‌توانید می‌توانید هاست ایمیل خود را به نرم‌افزارهایی مانند اوت‌لوک و جیمیل متصل کنید.

لیموهاست، رسانه‌ای برای ارتباط آزاد با جهان

در این مقاله شما را با معنی و مفهوم هاست، انواع هاست و ویژگی‌های هرکدام آشنا کردیم. حالا ممکن است بپرسید که باید از کجا هاست بخریم؟ پیشنهاد ما به شما، استفاده از سرویس‌های میزبانی وب لیموهاست است. چرا؟ چون هر آن‌چه که وب‌سایت و کسب‌وکار آنلاین شما به آن احتیاج دارد در پلن‌های لیموهاست دیده می‌شود. علاوه‌براین، پشتیبانی فنی همیشه آنلاین، عملکرد بهینه و سرعت تضمین‌شده، انتقال هاست رایگان و پنل مدیریتی ساده برای حداکثر لذت از مدیریت هاست در لیموهاست دیده می‌شود.

سرویس‌های میزبانی وب در لیموهاست به‌قدری متنوع و بهینه‌سازی‌شده است که به شما اجازه می‌دهد راه منحصربه‌فرد خود را برای ورود به دنیای وب انتخاب کنید. در واقع از یک وب‌سایت نوپای وردپرسی تا یک فروشگاه بزرگ اینترنتی، همه می‌توانند از نهایت سرعت و امنیت در لیموهاست لذت ببرند. اگر شما هم می‌خواهید لیموهاستی شوید، می‌توانید به وب‌سایت ما سر بزنید. اگر هم سؤالی دربارۀ خدمات ما داشتید، می‌توانید با شماره‌تلفن ۰۲۱۹۱۰۹۶۷۶۹ تماس بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا