تکنولوژی

راهنمای خرید پچ کورد شبکه

خرید تجهیزات شبکه مثل کابل و پچ کورد در وهله اول نیازمند این است که آن‌ها را بشناسیم. یک شبکه زمانی به درستی کار می‌کند که تمامی تجهیزات آن با یکدیگر هماهنگ باشند و از حداکثر کارایی آن‌ها استفاده شود. یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که موقع راه اندازی هر نوع شبکه‌ای به آن نیاز خواهید داشت؛ کابل و پچ کورد شبکه است. انتخاب بهترین نوع پچ کورد شبکه از ملزومات کار تکنیسین‌های شبکه بوده و لازم است که انواع پچ کوردها و ویژگی‌های آن‌ها را بشناسند.

پچ کورد شبکه چیست؟

پچ کورد شبکه نوعی از کابل‌های شبکه است که در دو سر انتهایی آن سوکت وصل شده است. این نوع کابل را می‌توانید در متراژهای مختلفی از ۳۰ سانتی‌متری گرفته تا ۴۰ متری در بازار تهیه کنید. شما می‌توانید پچ کورد را به انواع تجهیزات شبکه اعم از سرورها، رک شبکه، سیستم‌ها و… وصل کنید. پچ کوردها از جنس زوج سیم بهم تابیده هستند که به آن کابل اترنت می‌گویند.

راهنمای خرید بهترین پچ کورد برای شبکه

پچ کوردهای شبکه انواع مختلفی دارند و موقع خرید باید حتما نوع مناسب را انتخاب کنید. از آنجایی که پچ کوردها برای اتصالات شبکه به کار می‌روند، هر نوع خرابی و آسیبی در آن‌ها، عملکرد کل شبکه را مختل می‌کند. از طرف دیگر عیب‌یابی مشکلات و ایرادات یک پچ کورد در طول مسیر انتقال داده در شبکه، کار چندان راحتی نیست.

مشخصات پچ کورد مناسب

همانطور که گفته شد، پچ کورد شبکه انواع مختلفی دارد و به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند. پچ کوردها نیز مشابه کابل‌های شبکه به رده‌های cat1 تا cat8 تقسیم می‌شوند. این رده‌بندی از ابتدای تولید این نوع کابل تا به امروز انجام شده و نسل به نسل این کابل‌ها بهبود پیدا کرده‌اند. امروزه نسل‌های یکم تا سوم، یعنی cat1، cat2 و cat3 تقریبا منسوخ شده‌اند. اما رده‌های چهارم به بعد کماکان در شبکه‌های خانگی و سازمانی به کار می‌روند.

مشخصات پچ کورد مناسب
مشخصات پچ کورد مناسب

سرعت

یکی از مهم‌ترین نکات هنگام خرید پچ کورد، مشخص کردن سرعت موردنظرتان است. فاکتورهای زیادی روی سرعت یک کابل و پچ کورد اثر دارند که مهم‌ترین آن‌ها رده‌ی پچ کورد است. علاوه بر رده، مواردی مثل جنس مغزی و سرعت سایر تجهیزات شبکه نیز روی سرعت اثرگذارند.

متراژ پچ کورد

هنگام خرید پچ کورد اولین چیزی که باید مشخص کنید، متراژ آن است. پچ کوردها در متراژهای مختلفی تولید می‌شوند و شما باید بر اساس نیازتان اندازه‌ی مناسب را بخرید. به طور کلی پچ کوردها در بازار حداکثر طول ۴۰ متر دارند که این اندازه هم توسط بعضی برندها تولید می‌شود. موقع انتخاب متراژ پچ کورد باید دو نکته را مدنظر داشته باشید. اول اینکه پچ کورد بیش از حد کوتاه نباشد؛ چون دچار کشیدگی و قطعی داخلی می‌شود. و دوم اینکه پچ کورد زیاد بلند نباشد تا دچار گره و تاخوردگی نشود. از طرف دیگر رده‌ی کابل نیز روی متراژ آن تاثیر دارد. در واقع کابل‌ها در رده‌های مختلف برای رسیدن به حداکثر سرعت، باید کمتر از طول مشخصی باشند.

پهنای باند

قبل از اینکه درباره‌ی پهنای باند پچ کورد شبکه صحبت کنیم، بهتر است این فاکتور را بهتر بشناسیم. منظور از پهنای باند، مقدار داده‌ای است که یک پچ کورد می‌تواند در یک زمان مشخص از خودش عبور دهد. این عامل مفهومی جدا از سرعت دارد و صرفا به حجم داده‌های قابل انتقال در باند کابل اشاره می‌کند. برای درک بهتر این موضوع یک بزرگراه را در نظر بگیرید. اگر مسیر عبور داده بزرگراه باشد و ماشین‌ها، بسته‌های داده‌ای باشند، تعداد لاین‌های عبور ماشین‌ها در بزرگراه، به پهنای باند اشاره دارد و سرعت حرکت ماشین‌ها همان سرعت انتقال داده است. طبیعتا هر چه تعداد سیستم‌های داخل شبکه‌ی شما بیشتر باشد و حجم داده‌های انتقالی در بستر شبکه گسترده‌تر باشد، باید پچ کوردهای شبکه پهنای باند بیشتری داشته باشند. پهنای باند بیشتر به افزایش سرعت انتقال داده‌ها نیز کمک می‌کند.

جنس و نوع روکش

روکش کابل به بیرونی‌ترین لایه‌ی کابل گفته می‌شود. کابل‌های شبکه از سه نوع روکش ساخته می‌شوند:

  • روکش pvc: روکش‌های پی وی سی نوعی از روکش‌هاست که در اغلب کابل‌های برق و شبکه به کار می‌رود. این روکش‌ها مقاومت خیلی بالایی ندارند ولی برای کاربردهای معمولی مناسب هستند. از نظر قیمت روکش‌های pvc ارزان‌ترین نوع روکش محسوب می‌شوند که انعطاف‌پذیری بالایی هم دارند. از معایب این روکش این هست که در برابر عوامل محیطی مثل دما و نور خورشید، چندان مقاومت ندارد و نمی‌توان در فضاهای باز از آن استفاده کرد. ضمن اینکه در صورت آتش‌سوزی گاز سمی تولید می‌کند.
  • روکش LSZH: روکش‌های LSZH از نوع بدون هالوژن هستند؛ یعنی در هنگام سوختن گازهای سمی هالوژنی تولید نمی‌کنند. از نظر مقاومتی این کابل‌ها هم مانند PVC مقاومت خیلی بالایی ندارند. اما از نظر اشتعال‌پذیری بهتر از PVC هستند. قیمت کابل‌های LSZH هم نسبت به PVC کمی بیشتر است.
  • روکش PE: روکش‌های پلی اتیلن یا PE، به نوعی از روکش‌ها گفته می‌شود که برای کابل‌ها و پچ کوردهای اوتدور استفاده می‌شود. این نوع روکش مقاومت خیلی بالایی دارد و می‌توان در محیط‌های پرخطر از آن‌ها استفاده کرد. روکش‌های پلی اتیلنی معمولا به همراه یک لایه PVC یا LSZH در کابل به کار می‌روند و کابل‌های دو لایه دارند.
پچ کد شبکه
پچ کد شبکه

جنس مغزی

مغزی کابل یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی است که روی موارد مختلف مثل سرعت، کیفیت سیگنال، انعطاف‌پذیری پچ کورد، وزن، مقاومت و هزینه‌ی آن تاثیر دارد. کابل‌ها و پچ کوردهای شبکه از سه نوع مغزی زیر ساخته می‌شوند:

  • مغزی تمام مس یا CCC: مغزی‌های مسی برای هر نوع کابلی بهترین نوع هستند. از طرف دیگر این مغزی‌ها گران‌ترین مغزی‌ها نیز هستند. مغزی مسی به دلیل رسانایی بالایی که دارند بیشترین سرعت و کیفیت سیگنال را ارائه می‌دهد. از نظر سایر فاکتورها مثل مقاومت و استحکام نیز کابل‌های مسی بهترین نوع کابل محسوب می‌شوند.
  • مغزی آلومینیوم مس یا CCA: این دسته از مغزی‌ها از آلومینیوم ساخته شده‌اند که با یک لایه مس پوشیده شده است. مغزی‌های آلومینیوم مسی نسبت به نوع تمام مس سرعت و کیفیت سیگنال ضعیف‌تری دارند. اما از نظر قیمت این نوع مغزی ارزان‌تر بوده و وزن کمتری نیز دارند.
  • مغزی فولاد مس یا CCS: این نوع از مغزی‌ها کمتر در پچ کوردهای شبکه استفاده می‌شوند. این دسته نیز از مغزی فولادی با یک روکش مسی ساخته شده که مقاومت بیشتری نسبت به کابل‌های آلومینیوم مس دارد. اما از لحاظ کیفیتی در سطح پایین‌تری از دو نوع قبلی قرار گرفته است.

نوع مغزی کابل هیچ ارتباطی با رده‌ی پچ کورد ندارد و هنگام خرید پچ کورد باید از روی اطلاعات مندرج در بسته‌بندی نوع آن را بفهمید.

جنس و نوع شیلد

از دیگر فاکتورهای مهم در هنگام خرید پچ کورد شبکه، انتخاب نوع شیلد پچ کورد است. منظور از شیلد، لایه‌ی محافظی است که در روی لایه‌ی میانی و مغزی‌های کابل کشیده می‌شود. به طور کلی کابل‌های شبکه دو نوع شیلددار و بدون شیلد دارند. نوع شیلددار که به آن STP و SFTP گفته می‌شود یک لایه شیلد محافظ در اطراف زوج سیم‌ها دارد که از بروز نویز تداخل جلوگیری می‌کند و مقاومت فیزیکی کابل را بالاتر می‌برد.

اما کابل‌های بدون شیلد یا اصطلاحا UTP، هیچ شیلد محافظی در داخلشان ندارند و مقاومت‌شان نسبت به آسیب‌های فیزیکی و الکترومغناطیسی کمتر است. بر اساس نوع رده‌بندی می‌توان گفت پچ کوردهای شبکه از رده‌ی ششم به بعد به صورت شیلددار ساخته شده‌اند. با این حال هنگام خرید این دسته از تجهیزات شبکه حتما به نوع شیلد آن توجه کنید.

نوشته های مشابه

‫1,094 دیدگاه ها

  1. iGaming 업계에서 주목받는 프라그마틱 게임은 모바일 중심의 혁신적이고 표준화된 콘텐츠를 플레이어에게 제공합니다.
    pragmatic-game.net

    프라그마틱에 대한 내용 정말 흥미로워요! 또한, 제 사이트에서도 프라그마틱과 관련된 정보를 공유하고 있어요. 함께 지식을 공유해보세요!

    https://www.12315hv.cn/
    https://www.12315pc.cn/
    https://henakeah.com/link/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا