ایران

جزییات قطع برق دیتاسنتر زیرساخت و اختلال در پیام‌رسان‌های داخلی

قطع برق ۵ دقیقه‌ای دیتاسنتر شرکت ارتباطات زیرساخت در شب گذشته باعث شد ارائه خدمات برخی پیام‌رسان‌های بومی برای بیش از ۱۲ ساعت با اختلال و قطعی همراه باشد. هرچند حالا ارتباط این پیام‌رسان‌ها برگشته است، اما چه چیزی باعث بروز این اختلال شد؟اگر دیتاسنتر‌ها سیستم پشتیبان داشته باشند چرا باید یک قطع برق باعث بروز چنین اختلال‌های طولانی روی سرویس‌ها شود؟

مدیرکل دفتر هیئت مدیره و روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام می‌کند که قطعی برق و مشکلات این چنینی طبیعی است و در همه کشورهای دنیا اتفاق می‌افتد. امیرحسین مطلق می‌گوید چنین قطعی تا به حال برای این دیتاسنتر پیش نیامده، چرا که از سیستم‌های پشتیبان قوی استفاده می‌کند، اما یک مشکل فنی باعث شده تا قطعی ۵ دقیقه‌ای دیتاسنتر ارائه خدمات پیام‌رسان‌های بومی را با مشکل مواجه کند.

امیرحسین مطلق، مدیر کل دفتر هیئت مدیره و روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت در این مورد جزییات این اتفاق به کارنگ گفت: «یک مشکل فنی در UPS باعث این مشکل و اختلال در پیام‌رسان‌های داخلی شد، در غیر این صورت دیتاسنتر زیرساخت از سیستم‌های پشتیبان استفاده می‌کند و تاکنون هم هیچ‌کدام از قطعی‌های برق روی آن تاثیر نگذاشته است.»

او ادامه داد: «تیم فنی شرکت ارتباطات زیرساخت توانست در زمان ۵ دقیقه‌ای برق را به دیتاسنتر بازگرداند، اما مشکل اصلی اینجاست که وقتی برق سرورهای دیتاسنتر خاموش می‌شود ساعت‌ها زمان می‌برد تا مجددا متصل شود و همین عامل باعث شد تا پیام‌رسان‌های داخلی بیشتر از یک ساعت با اختلال مواجه شوند.»

مطلق با اعلام اینکه وقوع چنین اتفاق‌هایی مختص ایران نیست و در همه‌جای دنیا اتفاق می‌افتد تاکید می‌کند که قطع برق به خاطر مشکل فنی نشان از ضعف سیستم نیست، اما انشالله با تدابیری که دیده‌اند دیگر چنین اتفاقی برای این دیتاسنتر شرکت زیرساخت و دیگر دیتاسنتر‌های این شرکت رخ نمی‌دهد.

دیتاسنترهای دولتی در مقابل دیتاسنتر‌های خصوصی؟!
همزمان با قطعی و اختلال پیام‌رسان‌های بومی از شب گذشته برخی در شبکه‌های اجتماعی این سوال را مطرح کردند که چرا این پیام‌رسان‌ها از زیرساخت‌های دولتی برای ارائه خدمات خود استفاده می‌کنند و آیا ارائه خدمات رایگان به این پیام‌رسان‌ها اقدامی ضدرقابتی علیه دیتاسنتر‌های فعال در بخش خصوصی نیست.

امیرحسین مطلق، مدیر کل دفتر هیئت مدیره و روابط عمومی زیرساخت می‌گوید که ارائه خدمات دیتاسنتری به پیام‌رسان‌های بومی رایگان نیست و با تخفیف ویژه در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

همچنین به باور او ارائه سرویس از طریق این مرکز به پیام‌رسان‌ها علاوه بر اینکه براساس ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات است، یک مسئولیت اجتماعی دولت برای گذر از مهاجرت پیام‌رسان‌های خارجی به داخلی است.

او باور دارد که این فعالیت هم به ضرر بخش خصوصی و ضد فعالیت رقابتی علیه این بخش نیست، چرا که با توجه به حجم میلیونی کاربران پیام‌رسان‌های بومی، دیتاسنترهای خصوصی قدرت ارائه سرویس به این پیام‌رسان‌ها را ندارند.

او در این مورد به کارنگ گفت: «هر سرویس داخلی مجوز داشته باشد و در سطح امروز پیام‌رسان‌های داخلی کاربر داشته باشد ما به او خدمات دیتاسنتری ارائه خواهیم کرد و تنها قرار نیست به پیام‌رسان‌ها خدمات ارائه کنیم. این کار ما هم به دستوری مرکز ملی فضای مجازی و در راستای مسئولیت اجتماعی دولت است که به سرویس‌های ایرانی کمک کنیم که بتوانند سرویس با کیفیت به مردم ارائه کنند.»

او با اعلام اینکه این کارشان فعالیت ضد رقابتی با بخش خصوصی نیست ادامه داد: «بخش خصوصی خصوصی امکانات لازم برای ارائه سرویس به این پیام‌رسان‌ها با این میزان کاربر را ندارد، بنابراین ما برای کمک به آنها وارد عمل شده‌ایم. این کمک و حمایت هم همیشگی نیست و به محض گذر مهاجرت از پیام‌رسان‌های خارجی به داخلی حمایت‌ها برداشته خواهد شد.»

به گفته او با مهاجرت موفقیت‌آمیز از پیام‌رسان‌های خارجی به داخلی این حمایت‌ها برداشته می‌شود و باید این سرویس‌ها روی پای خودشان به‌ایستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا