ارز دیجیتال

چگونه وب ۳ می‌تواند در ورزش، موسیقی و مد تحول ایجاد کند؟

وب ۳ مدل‌های اشتراک درآمد و کسب‌وکار جدیدی را برای صنعت سرگرمی ارائه می‌دهد. با وجود رشد محبوبیت وب ۳ هنرمندان، تیم‌های ورزشی، برندها و طراحان روش‌های نوینی جهت تعامل با طرفداران خود یافته‌اند. در عین حال موسیقی‌دان‌ها و ورزشکاران در حال کاوش روش‌های جایگزین جهت کسب درآمد از آثار خود هستند.

وب ۳ به نسل بعدی اینترنت که بر پایه تکنولوژی بلاکچین ساخته شده، غیرمتمرکز است و به کاربران کنترل بیشتری بر روی داده‌های خود می‌دهد، رجوع دارد. از زمان ظهور اولیه‌ی این مفهوم در سال ۲۰۱۴ پذیرش آن به شدت رشد داشته است. در حقیقت انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲۶ حدود ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان حداقل یک ساعت از وقت خود در روز را در متاورس در راستای روابط اجتماعی، شغل، خرید و رفتن به مدرسه صرف کنند.

برندها، شخصیت‌ها وتیم‌ها فرصت‌های مبتکرانه‌ای را برای نه تنها تعامل با طرفداران خود به روش‌هایی بهتر، بلکه کسب درآمد از آثار خود به شکلی منصفانه‌تر بدون واسطه شناسایی کرده‌اند.

چرا برندها درگیر شده‌اند؟

وب ۳ که بر اساس بلاکچین ساخته شده است به کاربران شفافیت، اطمینان و اعتماد بیشتری نسبت به وب ۲ ارائه می‌دهد. همچنین، این نسل از وب امکان مالکیت تغییرناپذیر دارایی دیجیتال به شکل NFTها را فراهم می‌کند. این امر به برندها فرصت پیوند دادن تجربه‌ها و محصولات دنیای واقعی به دارایی دیجیتال تحت مالکیت جوامع آن‌ها را ارائه می‌کند.

مثال‌های این نوع از دارایی شامل ۱۳ ساعت عرضه محدود از شرکت Hublot که با ۱۳ توکن NFT شناخته می‌شوند و جشنواره موسیقی متاورسی Decentraland می‌شوند.

وب ۳ به برندها و شخصیت‌ها فرصت برقراری ارتباط با طرفداران خود به روش‌هایی بی‌سابقه را ارائه کرده است. به طور ویژه سه صنعت تجربه‌ها و محصولات ارزشمندی را با بهره‌وری از تکنولوژی بلاکچین و وب ۳ ایجاد کرده‌اند: موسیقی، طراحی مُد و ورزش.

وب ۳ در موسیقی

طی دو دهه گذشته صنعت موسیقی پیشرفت سریع و پررنگی را تجربه کرده است؛ کاربران از گوش کردن به آثار در CDها با استفاده از دستگاه‌های پخش صوت به دسترسی به میلیون‌ها آهنگ بر روی دستگاه‌های موبایل خود رسیده‌اند. وب ۳ با ارائه‌ی فرصت‌های جدید برای موسیقی‌دان‌ها جهت ارتباط با طرفداران خود، محافظت از حقوق IPهای خود و کسب درآمد از طریق آثار، گامی فراتر برمی‌دارد. قوانین IP و مالکیت، پایه‌ی فعالیت‌های صنعت موسیقی را تشکیل می‌دهند

وب ۳ با بهره‌وری از تکنولوژی بلاکچین جهت ایجاد مدارک امن، شفاف و تغییرناپذیر از مالکیت و حق امتیاز برای خالقان عرصه موسیقی و صاحبان حقوق، بر بخش قانونی صنعت موسیقی تاثیرگذار است. از این طریق، وب ۳ به هنرمندان و بقیه‌ی افراد دارای سهم از این صنعت امکان کسب سود از توزیع عادلانه‌تر درآمد و کنترل بهتر بر روی موسیقی خود را ارائه می‌دهد.

یک پلتفرم موسیقی وب ۳ عرضه و خرید آثار بی‌کلام که امکان اضافه کردن صدای خواننده‌ها به آن‌ها وجود دارد را در قالب NFT اجرا می‌کند. صاحبان این NFTها حق امتیاز مرتبط با اثر خریداری شده را دریافت می‌کنند و این امر بسترهای جدیدی را برای هنرمندان و خالقان جهت تولید موسیقی منبع باز ایجاد می‌کند.

همچنین، این امر به موسیقی‌دان‌ها فرصت دور زدن واسطه‌هایی همچون لیبل‌ها یا سرویس‌های استریم که معمولا بیشتر درآمد حاصل را دریافت می‌کنند را ارائه می‌دهد. با وجود وب ۳، موسیقی‌دان‌ها در تمام سطوح از مسیر حرفه‌ای خود فرصت ایجاد منبع درآمد تحت کنترل خود را از طریق توکنیزه کردن و ارتباطات با طرفداران خود خواهند داشت.

وب ۳ در ورزش

وب ۳ مشابه صنعت موسیقی به تیم‌های ورزشی، ورزشکاران و طرفداران آن‌ها نیز فرصت‌های فراوانی جهت ارتباط با یکدیگر به روش‌هایی نوین را ارائه می‌دهند. این روش‌ها شامل بازی‌های ورزشی فانتزی دیجیتال بر اساس کارت‌های بازی که به عنوان NFT ایجاد می‌شوند، می‌شود.

برای مثال، یک پلتفرم NFT وب ۳ و ورزش را از طریق دیجیتال سازی کارت‌های ورزشکاران فوتبال، بیس‌بال و بسکتبال ترکیب می‌کند تا تیم‌های فانتزی آن‌ها را ایجاد کند. همچنین بازیکنان می‌توانند ترکیب‌های خود را به مسابقات جهانی بفرستند تا در برابر یکدیگر رقابت کرده و به روشی جدید جهت ارتباط با بقیه طرفداران دست یابند. این موضوع به بازیکنان اجازه می‌دهد تا بازی‌های رویایی خود را بر روی پلتفرم‌هایی که مورد حمایت نام‌های بزرگ در دنیای ورزش قرار دارند، شخصی‌سازی کنند.

این گسترش ارتباطات و احساس تعلق در جامعه با کاربران تنها آغاز مسیر است. وب ۳ پتانسیل تحول در صنعت ورزش از طریق ایجاد شفافیت، مالکیت و خودکارسازی بیشتر را دارد. این موضوع شامل بهره‌وری از قراردادهای هوشمند برای بلیت‌های رویدادهای ورزشی و امضای قراردادهای اسپانسری بر روی بلاکچین جهت اطمینان از شفافیت و تغییرناپذیری می‌شود.

وب ۳ در مُد

ذات شفافیت پذیر وب ۳ به برندهای مد اجازه می‌دهد تا مدل‌های شغلی جدید ایجاد کرده، ابزارهای ضد تقلب راه‌اندازی کرده و با مشتریان و جوامع از طریق تجربه‌های شخصی‌سازی‌شده تعامل پیدا کنند. اکنون برندها در حال راه‌اندازی استراتژی‌های وب ۳ خود هستند و تمرکز خود را از کسب درآمد کوتاه مدت به همسویی ارزش بلند مدت برای هولدرهای NFT خود تغییر داده‌اند.

Louis Vuitton، Paco Rababanne، Gucci و Prada در میان برندهایی هستند که تاکنون مجموعه NFTهای خود را عرضه کرده‌اند. همچنین برخی از این پروژه‌های NFT همراه با قطعات فیزیکی از نسخه‌های محدود یا مجموعه‌های قدیمی خود عرضه شدند.

در حقیقت، مجموعه‌ی دو بخشی Gucci با عنوان SUPERGUCCI NFT به قدری محبوب شد که شرکت وب ۳ شریک این برند در راه‌اندازی این مجموعه، توانست بیش از ۳۸ میلیون دلار سرمایه جذب کند و با بقیه‌ی برندهای برجسته‌ای که به دنبال راه‌اندازی مجموعه‌های خود بودند به قرارداد دست یابد.

برند جواهری رده‌بالای Tiffany and Co. یک نمونه‌ی مطلوب از شرکتی است که دنیای NFTها را با آیتم‌های فیزیکی پیوند داده است. صاحبان NFTهای محبوبی همچون CryptoPunks حق امتیازهایی در اختیار دارند که به آن‌ها امکان کسب درآمد از دارایی خود را می‌دهد. این شرکت از این فرصت از طریق طراحی آیتم‌های جواهر NFT شخصی‌سازی‌شده برای صاحبان مجموعه CryptoPunk بهره برده است.

علاوه بر آن، وب ۳ یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت مد را مورد هدف خود قرار می‌دهد: شفافیت و ردیابی چرخه‌ی عرضه. با وجود وب ۳، هر مرحله از چرخه‌ی عرضه می‌تواند بر روی یک شبکه بلاکچین ضد دستکاری ثبت شود و امکان ردیابی امن و غیرمتمرکز کالاها از منبع تولید تا نقطه فروش را فراهم کند. این تغییرناپذیری، کلید حل مشکلاتی از جمله نقض قوانین حقوق بشر و جعل اسناد است.

این سطح بالای شفافیت و ردیابی‌پذیری می‌تواند به جلوگیری از سو استفاده‌های مرتبط با حقوق بشر، جرائم مرتبط با محیط زیست و بقیه‌ی اقدامات غیراخلاقی رایج در صنعت مد کمک کند. هرچند، این امر به این موضوع بستگی دارد که آیا تمامی افراد در چرخه عرضه امکان و تمایل در جهت ورود این داده‌ها به شبکه بلاکچین را دارند یا خیر.

محدودیت‌ها

در حالی که وب ۳ می‌تواند تغییرات مثبتی را در صنایع مذکور ایجاد کند، چالش‌ها و محدودیت‌هایی نیز در این حوزه وجود دارند. استفاده از تکنولوژی بلاکچین و وب ۳ به سطح خاصی از تخصص فنی نیاز دارد که از توانایی بسیاری از موسیقی‌دان‌ها، ورزشکاران، طراحان مد و حتی تیم‌های آن‌ها نیز فراتر است.

افزون بر آن، هزینه‌ی استخدام توسعه‌دهندگان وب ۳ بسیار زیاد است. این امر می‌تواند مانع بزرگی برای آغاز کار باشد و از برندهای کوچک‌تر با بودجه‌های کمتر در جهت بهره‌وری کامل از مزایای وب ۳ جلوگیری کند.

همچنین، پذیرش وب ۳ هنوز یک چالش به شمار می‌رود؛ چرا که تعداد کثیری از افراد با وب ۳ تعامل نداشته‌اند؛ امری که دو نگرانی اصلی ایجاد می‌کند. نخست، برندها و شخصیت‌هایی که می‌خواهند در پروژه‌های وب ۳ فعالیت کنند باید این موضوع را بسنجند که آیا درآمد تخمینی حاصل از پذیرش وب ۳ با هزینه‌های مرتبط با آن همخوانی دارد یا خیر.

دوم، ردیابی‌پذیری چرخه‌ی عرضه بر روی امکان و تمایل تمام افراد دست‌اندرکار طراحی و ساخت در جهت استفاده از سیستم ردیاب بستگی دارد.

نتیجه گیری

وب ۳ پتانسیل ایجاد تحول در صنایع مد، موسیقی و ورزش را به اشکال گوناگون دارد. این تکنولوژی نه تنها به طرفداران و جوامع امکان ارتباط با برندها و اشخاص مورد علاقه به طور مستقیم را ارائه می‌دهد، بلکه به مصرف کنندگان نیز شفافیت بی‌سابقه‌ای در زنجیره‌ی عرضه ارائه می‌کند و حقوق IP را تغییرناپذیر می‌سازد.

در مجموع، پتانسیل وب ۳ در حوزه‌های مد، موسیقی و ورزش گسترده است و ما تنها یک چشمه از امکانات و نتایج آن را دیده‌ایم. با وجود ادامه‌ی تکامل وب ۳، می‌توانیم انتظار دیدن ابتکارات هیجان‌انگیز بیشتری که این صنایع را بهبود می‌بخشند، داشته باشیم.

 

منبع: زوم ارز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا