ارز دیجیتال

پایتون چه کاربردهایی دارد و چگونه در بلاکچین استفاده می‌شود؟

یکی از دغدغه‌های افرادی که می‌خواهند وارد دنیای بلاکچین شوند، انتخاب زبان برنامه‌نویسی مناسب است. هر زبان برنامه‌نویسی کاربرد، ایمنی و توانایی‌های خاص خود را دارد. در این میان پایتون از همه لحاظ برای این فناوری مناسب است.

زیرا محدودیتی در کدنویسی ندارد و همواره به‌روز شده و کتابخانه‌ها و ابزارهای مناسبی در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا در رسیدن به اهدافشان کمک‌کننده باشد.

پایتون زبانی کاملا کاربرپسند است

این زبان عمومی است و محدود به یک حوزه خاص نمی‌شود. یعنی می‌توانید با یک برنامه در بخش‌های مختلف تکنولوژی فعالیت کنید. از دلایل اصلی محبوبیت پایتون، کتابخانه‌های آماده و رایگان آن است. این کتابخانه‌ها python را توسعه‌پذیر کرده و باعث راحت‌تر شدن کار برنامه‌نویسان می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این زبان این است که به‌خوبی با کدهای سایر زبان‌ها ادغام می‌شود که اصطلاحا به آن چسبندگی یا Glue Language می‌گویند. با این شاخصه می‌توان یک قطعه کد از زبانهای دیگر مثلا matlab را به‌راحتی وارد پروژه کرد. در ادامه به چند نمونه از کاربردهای این زبان برنامه‌نویسی کاربرپسند، و اینکه چگونه پایتون در بلاکچین استفاده می‌شود، خواهیم پرداخت.

کاربردهای پایتون در حوزه اینترنت و طراحی وب سایت‌ها

چندی پیش پایتون از فریم‌ورک‌هایی در زمینه طراحی وب رونمایی کرد. از مهم‌ترین آنها می‎توان به Django و میکروفریم‌ورک‌هایی مثل Flask اشاره کرد.

در حال حاضر Django ششمین فریم‌ورک محبوب در جهان برای طراحی سایت است و پروژه‌های بزرگی با آن ساخته و اجرا می‌شوند. برای مثال سایت‌های بزرگی مثل اینستاگرام، ناسا و پینترست با استفاده از Django ساخته شده‌اند.

اغلب فریم‌ورک‌های پایتون مثل جنگو از الگوی طراحی MVC که یک استاندارد شناخته‌شده بین برنامه‌نویسان است، پشتیبانی می‌کنند و این یک مزیت مهم برای طراحی وب سایت است.

همین‌طور طراحی سیستم‌های بزرگ و پیچیده و بلوک‌های بلاکچین می‌توان از قابلیت شیء‌گرایی در پایتون بهره برد. این زبان به‌طور پیش‌فرض برای کار با داده‌ها و ایجاد تغییر در آنها از پایگاه داده SQLite استفاده می‌کند.

پایتون در داده‌کاوی نیز کاربرد دارد.

داده‌کاوی یعنی علم بررسی داده‌ها. به کمک Data Mining یک یا چند پایگاه داده بزرگ آنالیز شده و از آنها اطلاعات مفید و کاربردی استخراج می‌شود.

حال برای قابل فهم کردن داده‌ها و الگوریتم‌ها به کامپیوتر، باید از زبان‌های برنامه‌نویسی کمک گرفت. با اینکه زبان‌های مختلفی برای داده‌کاوی وجود دارد، اما بهترین گزینه استفاده از زبان برنامه‌نویسی python است.

در پایتون کتابخانه‌های متنوعی مثل NumPy و Scarpy برای کار با داده‌ها وجود دارد که برای ساخت آرایه‌های nبعدی، جست‌وجو در وب و بررسی داده‌های موجود استفاده می‌شوند.

لزوم استفاده از پایتون در بلاکچین

بلاکچین سیستمی است که رمزارز بیت‌کوین به‌واسطه آن شکل گرفته که در آن اطلاعات به‌صورت زنجیره‌ای از بلاک‌ها به‌هم مرتبط هستند. این سیستم نه‌تنها فقط به ذخیره اطلاعات مالی محدود نیست، بلکه تحت این شبکه می‌توان هر نوع داده‌ای را ذخیره کرد.

داده‌هایی که در بلاکچین ذخیره می‌شود باید دارای ویژگی‌هایی از قبیل: ۱. غیرقابل تغییر ۲. غیرقابل نفوذ و هک‌شدن ۳. ماندگاری و ۴. غیرمتمرکز و توزیع‌شده، باشد.

با گسترش روزافزون فناوری بلاکچین، باید به سراغ زبان برنامه‌نویسی برویم که قابلیت ذخیره و پردازش داده‌ها با شرایط ذکر شده را داشته و همچنین ساده و قابل اعتماد باشند.

پس از کمی بررسی متوجه خواهید شد پایتون با کتابخانه‌های قدرتمند خود چه جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌نویسی بلاکچین پیدا کرده است.

لازمه یادگیری فناوری بلاکچین یادگیری همزمان آن با برنامه پایتون است زیرا این فناوری با برنامه‌نویسی python کاملا سازگار بوده و بر اساس این برنامه فعالیت می‌کند.

python چندین ابزار و کتابخانه مفید برای اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) و بلاکچین دارد. این فناوری هر روز کاربردهای جدیدی ارائه می‌دهد و یادگیری علم استفاده از پایتون در بلاکچین بهره‌مندی ما را از این فناوری تضمین خواهد کرد.

اطلاعاتی در مورد بلاک‌های موجود در بلاچین

هر بلاک شامل یک هش (hash)، یک شمارنده (index) و داده‌هایی (data) برای هر تراکنش است که در سیستم انجام گرفته است. تمامی بلاک‌ها با ترکیبی از اعداد و حروفی به نام هش، به یکدیگر متصل هستند.

هش هر بلاک شامل اطلاعات بلاک قبلی موجود در زنجیره بوده و این دقیقا همان چیزی است که باعث می‌شود کل زنجیره به‌هم متصل شده و زنجیره‌ای از بلاک‌ها ایجاد شود.

تغییر یا دسترسی در هر یک از این بلاک‌ها باعث ایجاد تغییر در هش شده و به‌همین ترتیب هش موجود در بلاک بعدی نیز تغییر می‌کند. پس تمام افرادی که در شبکه حضور دارند از دستکاری اطلاعات مطلع می‌شوند.

همین موضوع باعث غیرقابل هک بودن شبکه‌های بلاکچین می‌شود چون هر هکری که بتواند با موفقیت یک بلاک را «هک» کند، نه‌تنها باید مقادیر همان بلاک را تغییر دهد، بلکه باید تمام بلاک‌های قبل و بعد از آن را نیز تغییر دهد که این کار، عملا غیرممکن است.

ابزارهای مفید پایتون در بلاکچین

ابزارهای مفید پایتون در بلاکچین
ابزارهای مفید پایتون در بلاکچین

همان‌طور که در فناوری بلاکچین، پروتکل‌ها و الگوریتم‌ها باید ایمن باشند، پایتون نیز بسته‌های ابزاری متعددی برای ایمن‌سازی در مخزن رسمی خود دارد.

پیاده‌سازی هر تابع هش با بلاک‌ها باید بر روی یک سیستم مستقل و متمرکز صورت گیرد. حال، کدهای مناسب باید ایجاد شود تا کاربران مختلف بتوانند تراکنش‌ها و بلاک‌های خود را ایجاد کنند.

برای ایجاد این کدهای ایمن‌شده و مبتنی بر وب، فریم‌ورک‌های مختلفی در python وجود دارد. Flask که قبلا نیز به آن اشاره‌شد یکی از فریم‌ورک‌های وب شناخته شده و محبوب است که برای استفاده برنامه‌نویسی پایتون در بلاکچین بسیار کارآمد است.

جمع‌بندی

با توجه به افزایش روزافزون کاربرد زبان برنامه‌نویسی در علوم مربوط به بلاکچین‌ها و رمزارزها، اگر قصد فعالیت در این زمینه را دارید، زبان برنامه‌نویسی پایتون با محوریت طراحی سیستم‌های بلاکچین و رمزارزها گزینه خوبی برای انتخاب است.

ترکیب هنر عملکردی python با ساختار عمل‌گرایی بلاکچین یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. چراکه شما با شناخت دستورات و توابعی که برای ایجاد یک سیستم هوشمند تبادل اطلاعات ارزی فعالیت می‌کند به‌صورت چالشی فعالیت خواهید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا