شبکه‌های اجتماعی

توییتر حذف تیک‌های آبی قدیمی ‌را آغاز کرد

چند وقتی است که شنیده‌هایی مبنی بر تصمیم توییتر برای حذف تیک‌های آبی قدیمی از اکانت کاربران به گوش می‌رسد که حالا طبق گزارش‌ها، این تصمیم در حال اجراست.

این شبکه اجتماعی در تازه‌ترین اقدام علیه سیاست‌های توییتر در دوران پیش از ایلان ماسک، شروع به حذف تیک‌های آبی از پروفایل کاربران و اکانت‌هایی کرده که پیشتر به آنها اعطا شده بود.

بدین ترتیب، این اکانت‌ها اگر همچنان خواهان اضافه شدن این نشان روی پروفایل خود هستند، می‌بایست هزینه اشتراک ماهانه سرویس توییتر بلو را که برابر با ۸ دلار است، پرداخت کنند.

اما در این میان، کسب‌وکارها بدون نیاز به خرید اشتراک، نشان طلایی را دریافت خواهند کرد و دولت‌ها و سازمان‌ها نیز نشان خاکستری را روی پروفایل خود خواهند دید.

توییتر برای اولین بار در سال ۲۰۰۹، نشان یا همان تیک آبی را معرفی کرد تا از این طریق، احتمال جعل هویت در این شبکه اجتماعی را به حداقل برساند. همچنین این نشان برای افراد شاخص و شناخته‌شده در حوزه‌های مختلف اعم از سیاست، ورزش و سرگرمی‌در نظر گرفته می‌شد.

به هر روی، در سال ۲۰۲۲ یعنی زمانی که ایلان ماسک، توییتر را خریداری کرد، مدعی شد که بخش زیادی از این اکانت‌های دارای نشان آبی و تاییدشده، خارج از قوانین این پلتفرم عمل می‌کنند و سیستم قدیمی‌اعطای این نشان می‌بایست حذف شود.

وی سرویس توییتر بلو را راه‌اندازی و آن را به عنوان راهی برای دموکراتیک کردن فرآیند اعطای تیک‌های آبی معرفی کرد. اما اوضاع مطابق با انتظارات و پیش‌بینی‌های ماسک، پیش نرفت و ترول‌ها از این فرصت برای جعل هویت چهره‌های برجسته از جمله خود ایلان ماسک استفاده کردند.

طولی نکشید که عرضه این سرویس در همان هفته‌های نخست عرضه، متوقف شد و پس از یک بررسی مجدد، بار دیگر آن را به جریان انداخت. اما این بار، اکانت‌هایی خواستار دریافت نشان آبی، می‌بایست حداقل ۹۰ روز از راه‌اندازی آنها گذشته باشد.

توییتر همچنین روی برچسب‌های اعطاشده به اکانت‌ها نیز اختلاف داشت و برچسب چندین سازمان رسانه‌ای بزرگ از جمله NPR، BBC و PBS را به برچسب «رسانه‌ای با بودجه دولت» تغییر داد.

اقدامی‌که با مخالفت‌هایی از سوی این رسانه‌ها همراه شد و فعالیت خود را در این شبکه اجتماعی متوقف کردند. این رسانه‌ها مدعی شدند که برچسب «رسانه‌ای با بودجه دولت» برای رسانه‌هایی است که استقلال تحریریه‌ای ندارند و دولت در آن نفوذ دارد.

حالا که نشان‌های آبی قدیمی‌از توییتر در حال حذف شدن هستند، این سوال مطرح می‌شود که اقداماتی از این قبیل، چه تاثیری بر آینده این شبکه اجتماعی و اعتماد کاربران نسبت به آن برجای خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا