هوش مصنوعی

ایلان ماسک خواستار ایجاد یک برنامه اضطراری برای متوقف کردن هوش مصنوعی قدرتمند شد

ایلان ماسک، مدیرعامل توییتر از دولت امریکا خواست تا یک برنامه اضطراری را برای کنترل و مدیریت هوش مصنوعی در صورت قدرتمند شدن آن داشته باشند.

ماسک که اخیرا شرکت هوش مصنوعی X.AI Corp را برای دنبال کردن پروژه‌های خود در این حوزه راه‌اندازی کرده، اعلام کرد که دولت باید خود را برای شرایطی که در آن، ممکن است هوش مصنوعی از کنترل خارج شود، آماده کنند.

وی در مصاحبه با فاکس نیوز و گفت‌وگو با برنامه «تاکر کارلسون تویزدی» مدعی شد که اتخاذ تدابیری از سوی دولت در قالب یک طرح اضطراری برای از کار انداختن مراکز سرویس‌دهی به برنامه‌های هوش مصنوعی می‌تواند اقدامی‌ عقلانی باشد.

به گفته وی، حتما نباید این فناوری را از بین برد، بلکه می‌توان منبع تامین‌کننده انرژی آن را قطع کرد. این میلیاردر دنیای فناوری ادامه داد که دولت باید تدابیری را بیندیشد تا در صورتی که این فناوری از کنترل شرکت‌ها خارج شد، بتوانند آن را مدیریت کنند.

وی گفت که اگر شرایطی که همواره نگران آن هستیم پیش بیاید و نتوانیم با دستورات نرم‌افزاری آن را متوقف کنیم، اینجا باید چیزی شبیه به یک دکمه سخت‌افزاری داشته باشیم.

ایلان ماسک از جمله مدیران ارشد دنیای فناوری است که قویا خواستار اعمال قوانین و مقرراتی در حوزه هوش مصنوعی است. ماه گذشته، وی به همراه تعدادی از بزرگان این حوزه از جمله استیو ووزنیاک از بنیانگذاران اپل، نامه‌ای برای توقف حداقل شش ماهه فعالیت‌های توسعه‌ای هوش مصنوعی امضا کرد.

این افراد همچنین نسبت به خارج شدن این فناوری از کنترل هشدار دادند. ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل و سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI نیز از دولت خواستند تا قوانینی را در این حوزه وضع کند. این دو همچنین نسبت به خطرات بالقوه این فناوری، ابراز نگرانی کردند.

البته هشدارهای ایلان ماسک برای هوش مصنوعی تازگی ندارد و ریشه آن به چندین سال قبل برمی‌گردد. وی در سال 2015 و زمانی که در تاسیس OpenAI مشارکت داشت، اعلام کرد که هوش منصوعی، بزرگ‌ترین تهدید موجود برای بشریت است.

هرچند وی بعد از سه سال از این شرکت جدا شد و اکنون نیز همواره از خطرات و تهدیدهای این فناوری نوظهور می‌گوید. وی در خلال مصاحبه با فاکس نیوز گفت به دنبال ایجاد یک هوش مصنوعی حقیقت‌یاب است که با هدف درک ماهیت جهان راه‌اندازی می‌شود.
وی گفت که این فناوری جدید با نام ‏TruthGPT معرفی خواهد شد که قطعا تشابه اسمی‌آن با ChatGPT، از رقابت این دو در آینده نزدیک حکایت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا