ایلان ماسکهوش مصنوعی

خرید ۱۰ هزار کارت گرافیک توسط ایلان ماسک برای پروژه هوش مصنوعی توییتر  

تقریبا پس از گذشت یک ماه از استخدام چند کارمند و متخصص شرکت DeepMind، حالا شنیده‌ها از تصمیم جدی ایلان ماسک برای پیشبرد پروژه هوش مصنوعی توییتر حکایت دارد.  

به گزارش وب‌سایت اینسایدر، ایلان ماسک اخیرا ۱۰ هزار کارت گرافیک را برای استفاده در یکی از دو دیتاسنتر این شرکت خریداری کرده است. یک منبع نزدیک به توییتر و ماسک به این وب‌سایت اعلام کرد که این خرید نشان از عزم جدی ایلان ماسک در این پروپه دارد و هیچ دلیلی غیر از استفاده از این کارت‌های گرافیک در پروژه هوش مصنوعی این شرکت ن‌می‌تواند چنین خریدی را توجیه کند.  

بر اساس گزارش‌ها، در این پروژه یک هوش مصنوعی مولد طراحی و توسعه داده خواهد شد که می‌تواند بر اساس داده‌های گسترده پلتفرم توییتر آموزش ببیند. هنوز مشخص نیست که توییتر چه زمانی از این فناوری استفاده خواهد کرد.  

بنابر گزارش اینسایدر، هوش مصنوعی مولد می‌تواند قابلیت سرچ در این پلتفرم را بهبود ببخشد و یا به این شرکت در دستیابی به اهداف تبلیغاتی آن، کمک کند. این در حالی است که اخیرا ایلان ماسک و چند مدیر ارشد دنیای فناوری در یک نامه سرگشاده، خواستار توقف شش ماهه توسعه هوش مصنوعی شدند.  

ماسک یکی از منتقدان سرسخت OpenAI، شرکتی که او در سال ۲۰۱۵، یکی از بنیانگذارانش بود، است. وی می‌گوید: برایم عجیب است که چگونه یک مجموعه غیرانتقاعی که ۱۰۰ میلیون دلار به آن کمک کردم، اکنون به یک شرکت ۳۰ میلیارد دلاری تبدیل شده است. اگر این فرآیند قانونی است، چرا همه آن را انجام ن‌می‌دهند؟

با این حال، گزارش اخیر نشان می‌دهد که دشمنی ایلان ماسک با OpenAI بیشتر جنبه شخصی دارد. براساس این گزارش، وی در سال ۲۰۱۸ به سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI گفت که این شرکت نسبت به گوگل، عقب افتاده و پیشنهاد داد که وی (ایلان ماسک) باید مدیریت شرکت را برعهده بگیرد. پیشنهادی که آلتمن و دیگر بنیانگذاران OpenAI با آن مخالفت کردند.

این جدال و جنگ بر سر قدرت، موجب خروج ایلان ماسک از OpenAI شد؛ هرچند دو طرف، تعارض منافع به دلیل حضور ماسک در شرکت تسلا را دلیل این کناره‌گیری اعلام کردند. در آن زمان، OpenAI اعلام کرد که ماسک همچنان به حمایت‌های مالی خود از تحقیقات ادامه خواهد داد.  

اما در گزارش‌ها آمده بود که کمک‌های ماسک به این شرکت پس از جدایی از آن، قطع شد. اقدامی‌که باعث شد تا OpenAI با شرایط سخت مالی مواجه شود و در سال ۲۰۱۹، این شرکت از دریافت کمک یک میلیاردی از سوی مایکروسافت خبر داد.  

زمانی هم که چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT معرفی شد، این شرکت و محصول آن در کانون توجهات قرار گرفتند و این اتفاق، به مذاق ایلان ماسک خوش نیامد. طولی نکشید که وی، دسترسی OpenAI به برخی داده‌های توییتر را مسدود کرد و حالا به نظر می‌رسد که قصد رویارویی و رقابت با همکاران قدی‌می‌خود را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا