هوش مصنوعی

جو بایدن: فعلا نمی‌توان درباره خطرناک بودن هوش مصنوعی اظهارنظر کرد

با ورود چت‌بات ChatGPT به دنیای فناوری، هوش مصنوعی وارد مرحله و فاز جدیدی شد و توانسته بار دیگر، به یکی از موضوعات داغ این حوزه تبدیل شود. 

این محصول شرکت OpenAI به گونه‌ای طراحی شده که قادر است در تعامل با کاربران، پاسخ‌هایی دقیق و نزدیک به پاسخ‌های انسانی ارائه دهد و استقبال بالای کاربران سبب شده تا چندین شرکت بزرگ این حوزه، تولید محصولات مشابهی را در دستور کار قرار دهند. 

در همین رابطه، اخیرا جو بایدن در جلسه با مشاوران حوزه فناوری و علوم خود که مدیرانی از شرکت‌های گوگل و مایکروسافت نیز حضور داشتند، درباره تهدیدها و فرصت‌های هوش مصنوعی با این افراد به گفت‌وگو پرداخت. 

بنابر گزارش رویترز از این جلسه، به نظر نمی‌رسد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، متقاعد شده باشد که هوش مصنوعی در این مقطع زمانی، فناوری کاملا ایمنی است. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هوش مصنوعی خطرناک است، گفت: باید منتظر ماند و دید. اما ممکن است خطرناک باشد. وی در این جلسه گفت: به نظر من، این مسئولیت شرکت‌های فناوری است که نسبت به ایمن بودن محصولاتشان قبل از عرضه عمومی ‌آنها، اطمینان حاصل کنند. 

وی افزود: هوش مصنوعی می‌تواند به مقابله با چالش‌های بسیار دشوار همانند انواع بیماری‌ها و تغییرات اقلیمی‌کمک کند. همچنین در حوزه‌هایی چون حل معضلات بالقوه برای جامعه، اقتصاد و امنیت ملی نیز می‌تواند مفید باشد.

کاخ سفید به خبرگزاری‌ها گفت که رئیس جمهور از این فرصت برای بحث پیرامون اهمیت محافظت از حقوق و امنیت کاربران به منظور توسعه مسئولانه فناوری نیز استفاده کرد. 

بایدن همچنین درباره درخواست‌های قبلی خود از کنگره برای تصویب قانونی صحبت کرد که از حریم خصوصی کودکان در فضای آنلاین محافظت می‌کند. با این حال، بعید به نظر می‌رسد که خروجی این جلسه به سیاست‌گذاری و اعمال تغییراتی اساسی در این حوزه ختم شده باشد. 

اما راسل والد از موسسه هوش مصنوعی استنفورد در گفت‌وگو با خبرگزاری اسوشیتد پرس اعلام کرد که جو بایدن با این جلسه و جلب توجهات به هوش مصنوعی، زمینه را برای گفت‌وگوی ملی در مورد این موضوع فراهم کرده است. 

سال گذشته، رئیس جمهور امریکا طرح خود را برای تدوین قوانینی در حوزه هوش مصنوعی ارائه داد. هدف از این طرح، هدایت طراحی و استفاده از هوش مصنوعی و دیگر سیستم‌های خودکار به گونه‌ای است که بتواند در عصر هوش مصنوعی از مردم آمریکا محافظت کند. 

طی روزها و هفته‌های اخیر، چندین شرکت از جمله سامسونگ، جی‌پی مورگان، آمازون و … از کارمندان خود خواستند تا در تعاملات خود با ابزارهای هوش مصنوعی همچون ChatGPT حساسیت و دقت بیشتری به خرج دهند و اطلاعات مهم شرکت‌ها را با این بات‌ها به اشتراک نگذارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا