تکنولوژی

هارد SSD بخریم یا HDD کدام برای ما مناسب تر است؟

هارد SSD در مقایسه به هاردهای معمولی HDD چقدر بهتر است؟ از نظر سرعت چقدر باهم تفاوت دارند؟ آیا ارزش قیمتش را دارد؟ اصلا خرید هارد SSD ضروری است یا تنها یک انتخاب است؟ بهترین هارد ssd برای کدام برند است؟

در این مطلب  خیلی خلاصه به بررسی هارد SSD و هارد HDD و تفاوت‌های آنها می‌پردازیم و همچنین به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا خرید SSD ضروری است یا نه و در چه شرایطی نیاز به خرید هارد SSD نیست. در سایت خریدیار مقالات دیگری در این مورد وجود دارند که می‌توانید مطالعه کنید.

تعریف هارد SSD:

SSD یک دستگاه ذخیره سازی است که در آن اطلاعات بر روی تراشه‌های حافظه فلش ذخیره می‌شود. این تراشه‌ها سرعت خواندن و نوشتن سریعی را ارائه می‌دهند و SSD‌ها را به یک رسانه ذخیره سازی سریع داده تبدیل می‌کنند. هیچ قطعه متحرکی در یک SSD وجود ندارد، به این معنی که در هنگام استفاده بی‌صدا هستند و در معرض آسیب‌های ناشی از لرزش و ضربه نیستند.

بد نیست بدانید که هارد SSD در دو نوع اکسترنال و اینترنال وجود دارد که در این مطلب در خصوص نوع اینترنال صحبت شده است، برای شناخت هارد اکسترنال می‌توانید به مطلب بهترین هارد اکسترنال نگاهی داشته باشید.

تعریف هارد HDD:

برخلاف SSD که داده‌ها روی تراشه‌های فلش مموری ذخیره می‌شوند، هارد دیسک‌ها اطلاعات خود را روی دیسک‌های چرخشی به نام پلاتر ذخیره می‌کنند که البته سرعت آن به اندازه SSD نیست. HDD‌ها بسیار ارزان‌تر هستند و در اندازه‌های بسیار بزرگتر، حداکثر تا ۲۲ ترابایت هستند. با این حال، صفحات چرخان و سایر قطعات متحرک در هارد HDD به این معنی است که نوع هاردها در برابر سایش و پارگی آسیب پذیر هستند و به اندازه SSD‌ها مقاوم نیستند.

مقایسه مشخصات SSD و HDD
مقایسه مشخصات SSD و HDD

مقایسه مشخصات SSD و HDD:

ماکزیمم ظرفیت هارد: SSD: 4T       HDD: 22T

ماکزیمم سرعت خواندن و نوشتن:  SSD: 3000 – 7000MB/s      HDD: 250MB/s

فرم فاکتور(ابعاد): SSD: 2.5-inch, M.2        HDD: 3.5-inch, 2.5-inch

طول عمر معمول:  SSD: 5 – 10 years       HDD: 3 – 5 years

 

هارد SSD برای شما مناسب است اگر:

  • به دنبال سرعت بالا هستید

اگر به دنبال سرعت بالا بوت هستید یا می‌خواهید بازی‌ها یا برنامه‌ها را بدون زحمت بارگیری کنید، یک SSD حتی سریع‌ترین هارد دیسک را از دور خارج می‌کند. کندترین هارد SSD به راحتی ده برابر سریعتر از سریعترین هارد HDD است، بنابراین نمی‌توان مقایسه کرد. اگر به سرعت نیاز دارید، یعنی به SSD نیاز دارید!

  • فایل‌های حجیم را مدیریت می‌کنید

مدیریت فایل‌های بزرگ، مانند فایل‌های ویدئویی بزرگ، یک راه سریع و ساده برای از بین بردن هارد دیسک است. SSD‌ها به حرفه‌ای‌ها اجازه می‌دهند تا فایل‌های بزرگ را با سهولت بیشتری بارگیری و ذخیره کنند، سرعت گردش کار را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود دسکتاپ یا لپ تاپ شما بسیار سریعتر به نظر برسد. SSD‌ها همچنین سرعت پشتیبان گیری را افزایش می‌دهند، به این معنی که زمان کمتری را برای محافظت از کار خود در برابر حذف احتمالی تصادفی صرف می‌کنید.

  • نیاز به جابجایی هارد دارید

به دلیل عدم وجود قطعات متحرک، SSD‌ها نسبت به HDD‌ها بسیار مقاوم‌تر و در برابر لرزش و ضربه مقاوم هستند. شما می‌توانید به معنای واقعی کلمه SSD‌ها را در کیف خود بیندازید بدون اینکه نگران آسیب دیدن آنها و از دست رفتن اطلاعات شما باشید. SSD‌ها هم برای لپ تاپ‌ها و هم برای رایانه‌های رومیزی و هم برای درایوهای ذخیره سازی خارجی که در هنگام بیرون رفتن با خود می‌برید، بهترین انتخاب هستند.

شما باید یک هارد HDD بخرید اگر:

  • فضای ذخیره سازی زیادی نیاز دارید

HDD‌های بزرگ در مقایسه با SSD ارزان هستند. یک هارد دیسک عظیم ۱۰  ترابایتی در زمان نگارش این مطلب حدود ۱۵ میلیون قیمت دارد. این را با یک SSD  ۲ ترابایتی مقایسه کنید که در زمان نگارش این مقاله بیش از ۱۵ میلیون تومان قیمت دارد. این بدان معنی است که اگر هدف اصلی شما از خرید هارد صرفا نگهداری حجم زیادی از اطلاعات است، بهتر است به دنبال خرید هارد HDD باشد، با این کار شما ظرفیت ذخیره سازی عظیمی برای برنامه‌ها و بازی‌های بزرگ و ویدیوهای عظیم خواهید داشت.

  • به دنبال صرفه جویی در هزینه هستید

همانطور که اشاره شد، قیمت یک هارد HDD چند برابر کمتر از هارد SSD است. پس اگر کار شما با کامپیوتر به گونه‌ای نیست که نیازمند سرعت بالا باشید و با همان سرعت معمول می‌توانید به راحتی کارهایتان را انجام دهید، می‌توانید با خرید هارد HDD در خرج کردن پول‌هایتان صرفه جویی کنید. در حال حاضر که این مطلب نگارش می‌شود، یک هارد SSD با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت، حدود ۱.۵ الی ۳ میلیون تومان بسته به برند مورد نظر قیمت دارد.

در حالی که یک هارد HDD با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت حدود ۵۰۰هزار تومان قیمت دارد، همانطور که مشاهده می‌کنید این اختلاف قیمت بسیار زیاد است و به همین دلیل گفتیم که اگر به سرعت بالا نیازی ندارید، دلیلی ندارد که چند برابر هزینه کنید.

سوالات متداول در مورد هارد SSD  و HDD

  • کدام یک از دو هارد SDD و HDD سریعتر هستند؟

کندترین SSD ده برابر سریع‌تر از سریع‌ترین هارد HDD است، بنابراین در مورد عملکرد نمی‌توان این دو را با هم مقایسه کرد. اگر سرعت می‌خواهید، به SSD نیاز دارید.

  • برای کدام درایوها از هارد SSD استفاده کنیم؟

اگر بودجه شما محدود نیست و به فضای ذخیره سازی خیلی خیلی زیادی نیاز ندارید، می‌توانید از یک هارد SSD با ظرفیت مثلا ۱ترابایت برای کل سیستم استفاده کنید.

اما اگر بودجه محدودی دارید یا به ظرفیت خیلی بالاتری نیاز دارید، می‌توانید سیستم عامل را روی هارد SSD نصب کنید و از هارد HDD برای ذخیره سازی اطلاعات و بازی‌ها استفاده کنید.

  • کدام هارد طول عمر بیشتری دارد؟

پاسخ به این سوال کمی سخت است چرا که این موضوع به نحوه استفاده شما از هارد هم بستگی دارد. با این حال، به عنوان یک قاعده کلی، باید ۳ تا ۵ سال از HDD و ۵ تا ۱۰ سال از SSD انتظار داشته باشید.

جمع بندی انتخاب هارد SSD و HDD

SSDها سریع‌تر، سبک‌تر و مقاوم‌تر هستند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. از سوی دیگر هاردهای HDD قیمت کمتری دارند، برای ذخیره سازی مناسب است اما سرعت خیلی کمتری دارند و برای افرادی که نیازمند یک سیستم سریع در بالا آمدن و جابجایی فایل هستند مناسب نیست.

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا