فضا

ثبت تصویری جدید توسط جیمز وب از یک ستاره در حال تبدیل به نواختر

ناسا به تازگی تصاویری را از تلکسوپ جیمز وب منتشر کرده که می‌تواند به ستاره‌شناسان کمک کند تا به یافتن پاسخ برای بسیاری از سوالات قدیمی‌خود نزدیک شوند.  

این تصویر یک ستاره به نام WR124 را نشان می‌دهد که در صورت فلکی کمان و در فاصله تقریبا ۱۵ هزار سال نوری از زمین واقع شده است. تصویری که جیمز وب از این ستاره در ژوئن ۲۰۲۲ ثبت کرده، آن را در فاز Wolf-Rayet نشان می‌دهد.  

به گفته ناسا، تنها برخی از ستارگان که از جرم بالایی برخوردارند، قبل از انفجار، چنین مرحله‌ای را می‌گذرانند و این ستارگان در شمار درخشان‌ترین و بزرگ‌ترین اجرام آسمانی در شب به شمار می‌روند.  

برآوردهای ناسا حاکی از آن است جرم ستاره WR ۱۲۴ حدود ۳۰ برابر جرم خورشید است. گازی که از ستاره‌هایی که در فاز Wolf-Rayet هستند، آزاد می‌شود، پس از سرد شدن، غبار کیهانی را شکل می‌دهند.

غبار کیهانی پدیده‌ای است که ستاره‌شناسان به چند دلیل، روی آن تحقیق می‌کنند چراکه این ماده، یکی از اجزای سازنده اساسی جهان است. همانطور که ناسا می‌گوید، غبار کیهانی در نقش یک پناهگاه برای ستاره‌های در حال ادغام ظاهر می‌شود و حتی می‌تواند در تشکیل ستارگان به آنها پیوندد.  

در حال حاضر، هیچ تئوری که میزان غبار کیهانی در جهان را توضیح دهد، وجود ندارد. حالا تلکسوپ ۱۰ میلیارد دلاری جیمز وب می‌تواند به دانشمندان در پی بردن به این اسرار کمک کند.  

تا پیش از استقرار جیمز وب در فضا، اخترشناسان اطلاعات دقیق و کافی درباره غبارهای کیهانی در محیط‌هایی همانند WR ۱۲۴ را در اختیار نداشتند. همچنین مشخص نبود که آیا ذرات گرد و غبار به اندازه کافی بزرگ و غنی هستند که بتوانند از ابرنواختر جان سالم به در ببرند. به گفته ناسا، این سوالات و بسیاری از سوالات مشابه با جیمز وب تا حد زیادی قابل بررسی خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا