فضا

شمارش معکوس برای پرتاب اولین موشک تولیدشده با فناوری چاپ سه‌بعدی 

استارتاپ رلاتیویتی اسپیس -Relativity Space- این روزها مشغول آماده‌سازی مقدمات پرتاب اولین موشک تولیدشده با فناوری چاپ سه بعدی در جهان است. موشکی که توسط متخصصان این مجموعه تولید شده و مجوز پرتاب را نیز دریافت کرده است.

بنابر اعلام این استارتاپ، موشک تولیدشده با فناوری چاپ سه بعدی اخیرا توانسته مجوز اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) را دریافت کند و حتی روز پرتاب آن نیز تعیین شده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، این موشک روز هشتم مارس به فضا پرتاب خواهد شد.

رلاتیویتی اسپیس این موشک را Terran ۱ نامگذاری کرده و قرار است در قالب ماموریتی به نام GLHF که برگرفته از عبارت Good Luck, Have Fun است، مسافر فضا شود. این پرتاب از منطقه کیپ ناوال فلوریدا صورت گیرد و طبق اعلام شرکت، لحظه پرتاب به صورت زنده در فضای وب پخش خواهد شد.

این موشک محموله‌ای به وزن ۲۷۵۶ پوند (۱۲۵۰ کیلوگرم) را با خود حمل خواهد کرد که عنوان بزرگ‌ترین شی تولید شده با فناوری چاپ سه بعدی که قرار است به مدار پرتاب شود، با خود یدک می‌کشد.

در خصوص مشخصات Terran ۱ باید گفت که این موشک دو مرحله‌ای، حدود ۳۳.۵ متر طول و ۲.۲ متر عرض دارد و وزن آن به ۹ تن و ۲۰۰ کیلوگرم می‌رسد.

در این موشک از هشت موتور Aeon در مرحله اول استفاده می‌شود در مرحله دوم نیز موتور Aeon Vac فعال می‌شود. ترکیبی از اکسیژن مایع و گاز طبیعی نیز سوخت این موشک را تامین می‌کند.

به گفته این استارتاپ، موتورهایی که در این موشک به کار رفته، از قابلیت استفاده از سوخت متان برای ماموریت‌های آینده سفر به مریخ برخوردارند.

البته این استارتاپ، نسل دوم این موشک را نیز در سال ۲۰۲۱ با نام Terran R معرفی کرد که از ابعاد بزرگ‌تری نسبت به نسل قبلی خود بهره می‌برد. این موشک تولیدشده با فناوری چاپ سه بعدی که از نوع موشک‌های چندبار مصرف محسوب می‌شود، قرار است سال ۲۰۲۴ به فضای پرتاب شود.

تیم اکلیس، مدیرعامل این شرکت و یکی از کارکنان سابق بلو اوریجین، می‌گوید رسیدن به این نقطه، بسیار هیجان‌انگیز است و بسیار سخت‌تر از آن چیزی بود که وی تصور می‌کرد. او افزود: آینده بسیار روشنی برای شرکت رلاتیویتی اسپیس در پیش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا