فضا

چین در تدارک پرتاب ۱۳ هزار ماهواره به فضا

هرچه استارلینک به تعداد ماهواره‌های خود در فضا اضافه می‌کرد، به همان میزان، عطش چین برای راه‌اندازی سرویسی مشابه برای رقابت با این شرکت آمریکایی در این حوزه بیشتر می‌شد. حالا اما آخرین خبرها حاکی از آن است چینی‌ها در تدارک چیزی حدود ۱۳ هزار ماهواره به فضا هستند.

به گزارش نشریه سوث چاینا مورنینگ پست، محققان ادعا می‌کنند چین در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک شبکه ماهواره‌ای عظیم با اسم رمز GW در مدار پایین زمین است. به گفته این کارشناسان، در این طرح قرار است ۱۲ هزار و ۹۹۲ ماهواره مسافر فضا شوند.

گفته می‌شود این ماهواره‌ها متعلق به یکی از شرکت‌های چینی به نام China Satellite Network Group است. این اطلاعات بر اساس مقاله‌ای درباره اقدام متقابل علیه استارلینک که در یکی از ژورنال‌های چینی منتشر شده، منتشر شده است.

در حال حاضر، بیش از ۳ هزار ماهواره استارلینک در مدار پایین زمین حضور دارند و اسپیس ایکس قصد دارد تا سال ۲۰۲۷، این عدد را به ۱۲ هزار برساند و در نهایت به ۴۰ هزار ماهواره افزایش یابد.

هنوز اطلاعاتی در خصوص زمان پرتاب این ماهواره‌های چینی به فضا منتشر نشده است اما محققان چینی پیش‌بینی کردند که این امر، تا پیش از کامل شدن شبکه ماهواره‌ای استارلینک محقق خواهد شد.

به گفته محققان، این ماهواره‌های جدید را می‌توان در مدارهایی قرار داد که استارلینک هنوز به آن ورود نکرده است. در بخشی از مقاله منتشر شده آمده است که این کار، استقرار ماهواره‌ها در مدارهای دیگر، مزایایی دارد که حتی می‌تواند عملکرد استارلینک را مختل کند.

اما نکته نگران‌کننده درج این عبارت است که ماهواره‌های چینی، محموله‌هایی ضد استارلینک را با خود حمل خواهند کرد. رون یوانژن، از موسسه ردیابی و مخابرات چین در سال گذشته اعلام کرد چین باید روش‌های از بین بردن سخت و نرم برای نابودی ماهواره‌های استارلینک را توسعه دهد که به زعم وی، می‌تواند کاربردهای نظامی‌هم داشته باشد.

از جمله کاربردهای این فناوری‌ها می‌توان به افزایش سرعت پهپادها و جت‌های جنگنده رادارگریز به بیش از ۱۰۰ برابر سرعت فعلی اشاره کرد. در بخش دیگری از مقاله این کارشناس آمده که ماهواره‌های چینی می‌تواند ارتباط اینترنت را برای نیروهای نظامی‌این کشور در میادین نبرد فراهم کند.

اخیرا نیز در مقاله‌ای به کاربردهای نظامی‌ماهواره‌های استارلینک اشاره و عنوان شده که این ماهواره‌ها می‌توانند از مانور مداری خود برای ضربه زدن و نابودی فعال اهداف نزدیک به زمین استفاده کنند.
کارشناسان همچنین به این موضوع اشاره کردند که چین احتمالا از فناوری جدیدی در رادارهای خود استفاده خواهد کرد که می‌تواند ماهواره‌های استارلینک را بهتر ردیابی و شناسایی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا