شبکه‌های اجتماعی

تیک تاک، API خود را در دسترس محققان قرار می‌دهد

تیک تاک اخیرا از راه‌اندازی API تحقیقاتی خود خبر داد و اعلام کرد افراد بیشتری می‌توانند به اطلاعات این پلتفرم دسترسی داشته باشند.

اقدامی‌که به گفته مسئولان بایت‌دنس، شرکت مادر تیک تاک، در راستای نشان دادن تعهد این مجموعه به سیاست‌های شفافیت و مسئولیت‌پذیری صورت می‌گیرد.  

چند ماهی است که تیک تاک، عرضه نسخه بتای API خود را به منظور آزمایش آن عرضه کرده و اکنون امکان دسترسی به آن را برای محققان شاغل در موسسه‌های آکادمیک غیرانتفاعی در آمریکا فراهم کرده است.  

به گفته این شرکت، افرادی وابسته به این دانشگاه‌ها و موسسات که قصد دسترسی به این اطلاعات را دارند، می‌بایست تاییدیه USDS را داشته باشند. این بخش که با نام کامل US Data Security یا همان امنیت اطلاعات آمریکا معرفی شده، مرکزی است که توسط خود شرکت تیک تاک راه‌اندازی شده تا مجوز این دسترسی‌ها خللی را امنیت ملی آمریکا ایجاد نکند.

این شرکت اعلام کرد افرادی که این تاییدیه را دریافت کنند به اطلاعات حساب‌های کاربری و داده‌های عمومی‌کاربران که در این شبکه اجتماعی ارسال می‌شود، دسترسی خواهند داشت. گفته می‌شود که اطلاعاتی همچون پروفایل کاربران، کامنت‌ها، لایک‌ها و موارد مورد علاقه آنها در اختیار این محققان قرار می‌گیرد.

بر اساس اعلام این شرکت، API تیک تاک به محققان اجازه می‌دهد تا نحوه استفاده نسل جوان و کم سن‌وسال را در این شبکه اجتماعی مورد بررسی قرار دهند. اگرچه برخی از شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار نیز اجازه دسترسی به API خود را می‌دهند اما در برخی از آنها همچون توییتر، این فرآیند نیازمند پرداخت پول از سوی افراد است.  

این دسترسی، اطلاعاتی را به ویژه در مواقع حساس در اختیار افراد قرار می‌دهد که ممکن است تصور شود، تیک تاک به تهدیدی برای امنیت ملی تبدیل شده است.  

سال‌هاست که این شبکه اجتماعی با دولت آمریکا در حال مذاکره است تا بتواند این ابهامات را برطرف کند اما تاکنون چندین ایالت در این کشور، استفاده از تیک تاک را ممنوع کرده‌اند و حتی زمزمه‌هایی نیز مبنی بر مسدود شدن کامل این پلتفرم در آمریکا شنیده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا