تکنولوژی

دنیا به برنامه‌نویسان زن هم نیاز دارد!

برنامه‌نویسی از آن دسته مشاغلی است که هنوز بسیاری از افراد به آن نگاه جنسیتی دارند. از دید بسیاری، برنامه‌نویسی شغلی مردانه محسوب می‌شود. بد نیست بدانید این نگاه جنسیتی نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا وجود دارد. اما حالا زمان آن رسیده تا زنان جایگاه خودشان را در برنامه‌نویسی پس بگیرند و بیش از پیش بدرخشند.

در دهه‌های اخیر مسیر کار کردن خانم‌ها در مشاغل حوزه‌های علوم و تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات هموارتر شده است. برنامه‌نویسی هم همینطور است. زنان موفق بسیاری در شاخه‌های مختلف برنامه‌نویسی مثل برنامه نویسی و طراحی سایت حضور دارند.

با این حال طبق آمار فقط ۲۸.۷٪ از جامعه برنامه‌نویسان را خانم‌ها تشکیل داده‌اند و مابقی آن یعنی ۷۱.۳٪ در اختیار  آقایان است. جالب است بدانید که در سال‌های اولیه ورود برنامه‌نویسی به زندگی ما، دقیقا عکس این قضیه وجود داشت. در واقع خیلی از پیشرفت‌های برنامه‌نویسی که در طول زمان رخ داده، مدیون زنان برنامه‌نویس است، نه مردان!

تاریخچه حضور زنان در برنامه‌نویسی

در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم، که ورود خانم‌ها به بازار کار افزایش یافت، برنامه‌نویسی از آن دسته مشاغلی بود که بیشتر در دست خانم‌ها بود تا آقایان. به عقیده مردان آن زمان، کدزنی و برنامه‌نویسی کاری خسته‌کننده محسوب می‌شد. به همین دلیل مردان در آن زمان ترجیح می‌دادند بیشتر در بخش سخت‌افزار کار کنند تا نرم‌افزار. اما از یک جایی به بعد رفته رفته بر تعداد آقایان در حوزه برنامه‌نویسی افزوده شد. تا جایی که امروزه تعداد آقایان برنامه‌نویس از خانم‌ها بسیار بیشتر است. به طور کلی موقعیت‌های شغلی حوزه تکنولوژی، اکثرا  به آقایان می‌رسد.

تاریخچه حضور زنان در برنامه‌نویسی
تاریخچه حضور زنان در برنامه‌نویسی

تجربه و مشاهدات نشان داده است بسیاری از خانم‌هایی که در رشته‌های مرتبط به نرم‌افزار و برنامه‌نویسی تحصیل می‌کنند، پس از انجام دادن چند پروژه کوچک، به کل از دنیای  برنامه‌نویسی  کناره‌گیری می‌کنند و سراغ مشاغل دیگری می‌روند. این کناره‌گیری گاهی به خواست خود زنان است. گاهی هم کار کردن در محیطی که اکثریت مرد هستند، خواسته یا ناخواسته باعث کنار گذاشته شدن زنان می‌شود و آن‌ها را به این سو می‌کشاند که با دنیای برنامه‌نویسی خداحافظی کنند. غافل از این که آنان این قدرت و پتانسیل را دارند تا در برنامه‌نویسی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

چرا برنامه نویسی برای زنان ایده‌آل است؟

زنان و مردان در برخی از ویژگی‌های باطنی با یکدیگر متفاوت‌اند. جالب است بدانید ویژگی‌های زیادی در زنان وجود دارد که ثابت می‌کند زنان برنامه‌نویسان بسیار بهتر و موفق‌تر از مردان  هستند.

خانم‌ها توجه به جزئیات بالایی دارند. توجه زنان به جزئیات کوچک در مشاغل حساسی از جمله برنامه‌نویسی، به شدت روی کیفیت کارشان تاثیر می‌گذارد. به طوری که باعث می‌شود بهتر از مردان عمل کنند.

مقالات بسیاری در این باره منتشر شده است. مثلا در مقاله‌ای از مجمع جهانی اقتصاد آمده که زنان، ۱۰٪ از مردان سختکوش‌تر هستند و این سختکوشی از همان توجه به جزئیات نشئت می‌گیرد. از این مقاله می‌توان این طور برداشت کرد که تمایل طبیعی زنان به جزئیات‌محور بودن، نقطه قوت و امتیاز ویژه‌ای در مقایسه با مردان در برنامه‌نویسی است.

دلیل اصلی این موضوع این است که زنان بهتر از مردان الگوها را تشخیص می‌دهند، زیرا ساختار مغز آن‌ها به این صورت است. علاوه بر این زنان، اشتباهات را سریع‌تر از مردان تشخیص می‌دهند و آن را رفع می‌کنند.

این موضوع در برنامه‌نویسی یک مزیت بسیار بزرگ است، چرا که یکی از ویژگی‌های بسیار مهم برنامه‌نویس این است که بتواند اشکالات و خطاها را به سرعت تشخیص دهد و آن‌ها را رفع کند.

جایگاه زنان برنامه‌نویس در زمان حال

خوشبختانه در سالیان اخیر نگاه جنسیتی به مشاغل به خصوص برنامه‌نویسی رو به کاهش است. مشاهده آگهی‌های استخدام برنامه‌نویسی، گواه خوبی برای این قضیه است. اگر به وبسایت‌های کاریابی سری بزنید، شرکت‌های زیادی را پیدا می‌کنید که در آگهی‌هایشان نوشته شده: «جنسیت مهم نیست.»

حقیقت این است، همان‌طور که برنامه‌نویسی در ابتدا به دست زنان رشد کرد و به اینجا رسید، هنوز هم دنیا به برنامه‌نویسان زن نیاز دارد. زنان با قدرت خلاقیت، انعطاف‌پذیری، تطبیق‌پذیری، مهارت‌های ارتباطی و سختکوشی ذاتی خود می‌توانند برنامه‌نویسان بسیار خوبی باشند که دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنند.

چه زبان‌های برنامه نویسی برای زنان مناسب‌تر است؟

استادی داشتم که می‌گفت: برنامه‌نویسی مهارتی است مثل رانندگی کردن. زبان‌های برنامه‌نویسی هم مانند ماشین‌های مختلف هستند. اگر شما مهارت برنامه‌نویسی را یاد بگیرید، می‌توانید با هر ماشینی رانندگی کنید. شاید در ابتدا رانندگی با ماشین جدید سخت باشد، اما شما رانندگی بلدید و فقط به تمرین نیاز دارید تا بتوانید به  رانندگی با  یک ماشین جدید  تسلط پیدا کنید.

زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی در دنیا وجود دارد. شما می‌توانید برنامه‌نویسی را با یادگیری طراحی سایت شروع کنید. طراحی سایت یکی از شاخه‌های پرطرفدار میان برنامه‌نویسان است. طراحی و برنامه نویسی سایت، محیط خشک و سرد برنامه نویسی را با دیزاین و طراحی سایت در می‌آمیزد و نتیجه کار، اثری هنری است که تماما  به دست  برنامه‌نویس انجام شده است.

معرفی دوره آموزش طراحی سایت آکادمی آمانج

معرفی دوره آموزش طراحی سایت آکادمی آمانج
معرفی دوره آموزش طراحی سایت آکادمی آمانج

از مزایای دوره آموزش طراحی سایت آکادمی آمانج این است که علاوه بر آموزش کامل برنامه‌نویسی سایت، به بخش طراحی و دیزاین سایت هم پرداخته است. دوره آموزش طراحی سایت آمانج پکیج کاملی است. این پکیج هر آنچه را که برای یادگیری طراحی سایت و ورود به دنیای برنامه‌نویسی و کسب درآمد بالا نیاز دارید شامل می‌شود.

آکادمی آمانج با برگزاری دوره طراحی سایت:

  • پروژه‌محور،
  • با سرفصل‌های آموزشی مطابق با نیاز بازار کار،
  • با پشتیبانی و پاسخگویی استاد و منتور دوره،

مسیر یادگیری برنامه‌نویسی را برای شما هموار کرده است.
برای مشاهده سرفصل‌های دوره آموزش طراحی سایت آمانج به وبسایت آکادمی آمانج سر بزنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا