ارز دیجیتال

روش کار اوالانچ چگونه است؟

امروزه با گسترش روز افزون بازار کریپتوکارنسی، وجود یک بستر برای راه‌اندازی پروژه‌های دیگر بسیار حیاتی است. در دنیای ارزهای دیجیتال به این گونه پروژه‌ها که برای زیر ساخت مورد استفاده قرار می‌گیرند، لایه یک گفته می‌شود؛ اولانچ یکی از آن‌هاست. در این مقاله قصد داریم تا به نحوه کارکرد و ویژگی‌های پروژه اولانچ بپردازیم.

شبکه اوالانچ (AVAX) چیست؟

اوالانچ که در سال ۲۰۲۰ توسط آوا لبز (Ava Labs) راه‌اندازی شد، یک پلتفرم بلاک چین است که قابلیت قرارداد هوشمند را دارد. هدف اوالانچ ارائه راه‌حل بلاک چین مقیاس‌پذیر با حفظ تمرکززدایی و امنیت، تمرکز بر هزینه‌های کمتر، سرعت تراکنش سریع و سازگاری با محیط‌زیست است.

این پروژه به سرعت در فضای ارزهای دیجیتال محبوب شد و قیمت AVAX پامپ شد؛ به طوری که ارزش کل قفل شده Avalanche TVL در حال حاضر ۸.۴۱ میلیارد دلار ارزش دارد و همچنان در برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) در حال افزایش است. اوالانچ با توکن اصلی خود، AVAX و مکانیسم‌های اجماع چندگانه قدرت می‌گیرد. با اوالانچ، کاربران می‌توانند تعداد نامحدودی از بلاک چین‌های سفارشی و قابلیت همکاری ایجاد کنند. برای راه اندازی یک بلاک چین بر روی AVAX، باید هزینه اشتراک پرداخت کنید.

رمزارز اوالانچ برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

توکن بومی AVAX یک توکن کاربردی است. آواکس به عنوان وسیله مبادله اکوسیستم اوالانچ عمل می‌کند. به عبارت دیگر، توکن به عنوان ارز درون شبکه، معمولاً برای جمع آوری کارمزد در تراکنش‌ها، مشوق‌ها و بسیاری موارد استفاده دیگر استفاده می‌شود.

این رمز ارز همچنین برای استقرار AVAX استفاده می‌شود که برای ایمن سازی شبکه عمل می‌کند. سپس سهامداران با AVAX پاداش میگیرند. برخی از کاربران برای کسب درآمد غیرفعال در شبکه، AVAX را سپرده می‌کنند.

بنیانگذاران این پروژه چه کسانی هستند؟

گروهی با نام مستعار به نام Team Rocket برای اولین بار اطلاعات اساسی در مورد این پروتکل را در می‌۲۰۱۸ در سیستم File منتشر کردند. سپس گروهی از محققان دانشگاه کرنل (Cornell University) این فناوری را به سرپرستی امین گون سیرر (Emin Gun Sirer)، استاد علوم کامپیوتر و مهندس نرم افزار کرنل توسعه دادند که دو تن از دانشجویان دکترای او نیز کمک کردند: ماوفان «تد» یین (Maofan «Ted» Yin) و کوین سکنیچی (Kevin Sekniqi).

پایگاه کد AVA برای پروتکل اجماع Avalanche در مارس ۲۰۲۰ منبع باز شد و در دسترس عموم قرار گرفت. عرضه اولیه کوین اوالانچ (ICO) در ژوئیه ۲۰۲۰ به پایان رسید و به دنبال آن اوالانچ در سپتامبر همان سال راه اندازی شد.

اوالانچ چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

همانطور که قبلاً ذکر شد، اوالانچ برای رفع بسیاری از مشکلاتی که اکثر شبکه‌های بلاک چین با آن مواجه هستند، ساخته شده است.

اوالانچ چه مشکلاتی را حل می‌کند؟
اوالانچ چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

مقیاس پذیری و تمرکززدایی

با ارائه جایگزینی برای شبکه‌هایی مانند اتریوم، پلتفرم‌هایی مانند Avalanche برای مبارزه با تمرکز در فضای کریپتو کار می‌کنند. دو مورد از مهمترین مسائلی که اوالانچ به آنها می‌پردازد عبارتند از: تراکم، شلوغی. Avalanche عمدتاً با در نظر گرفتن مقیاس پذیری طراحی شده است. همچنین فوق العاده قدرتمند و کارآمد است و ظرفیت پردازش تا ۶۵۰۰ تراکنش در ثانیه را دارد. این یک پیشرفت بزرگ در محدودیت‌های اتریوم از نظر تعداد تراکنش‌هایی است که می‌توان در هر ثانیه پردازش کرد.

هزینه‌های کارمزد کم

اوالانچ که توسط بسیاری به عنوان رقیب اتریوم در نظر گرفته می‌شود، از نظر هزینه گس نیز بر اتریوم برتری دارد. هزینه‌ها در اوالانچ نسبت به اتریوم بسیار مقرون به صرفه است. کارمزدهای موجود در شبکه برای اهداف مختلفی مانند ایجاد و ضرب دارایی‌ها، سهام بندی، کارمزد تراکنش‌ها و ایجاد بلاک چین استفاده می‌شود که پس از آن این کارمزدها سوزانده می‌شود و به طور دائم تعداد AVAX را در پلتفرم کاهش می‌دهد.

آواکس چگونه کار می‌کند؟

سازندگان اوالانچ در تلاش برای توسعه و بهبود مستمر فناوری بلاک چین، به دنبال یافتن راه حلی برای برخی از مشکلات رایج بلاک چین‌های قدیمی مانند بیت کوین بودند. برخی از این موارد فقدان قابلیت همکاری و مشکلات مقیاس پذیری و قابلیت استفاده است.

اوالانچ مشکلات ذکر شده در بالا را از طریق یک رویکرد منحصر به فرد حل می‌کند: با استفاده از سه بلاک چین مجزا. بیایید نگاهی دقیق‌تر به سه بلاک چین که شبکه اصلی اوالانچ را تشکیل می‌دهند بیاندازیم:

  • X-Chain: این بلاک چین برای مدیریت دارایی‌ها از پروتکل اجماع Avalanche استفاده می‌کند.
  • C-Chain: این بلاک چین برای ایجاد قراردادهای هوشمند از پروتکل اجماع Avalanche استفاده می‌کند.
  • P-Chain: این بلاک چین برای هماهنگی اعتبارسنجی‌ها از پروتکل اجماع Avalanche استفاده می‌کند.

پروتکل اجماع اوالانچ با موازی کردن همه گره‌ها با یکدیگر، تأیید تراکنش‌های اعتبار سنجی را به‌طور تصادفی بررسی می‌کند. ایده این است که انجام مکرر بررسی‌های تصادفی احتمال درست بودن یک تراکنش را افزایش می‌دهد. پروتکل اجماع اوالانچ تقریباً یکسان عمل می‌کند اما از بلوک‌ها در یک فرآیند خطی استفاده می‌کند.

مزایای اوالانچ

مزایای اصلی اوالانچ را می‌توان در درجه اول در نحوه ساخت آن یافت. بنیانگذاران اوالانچ راهی برای رسیدگی به مشکلات رایج بلاک چین‌ها از طریق ساختار منحصر به فرد شبکه پیدا کردند.

قابلیت همکاری

تنها تعداد معدودی از بلاک چین‌ها امکان معامله انواع ارزهای دیجیتال و داده‌ها را با سایر پلتفرم‌ها فراهم می‌کنند. اوالانچ با اجازه دادن به بلاک چین‌های مختلف برای به اشتراک گذاشتن داده‌ها و به طور مؤثر «تعامل» با یکدیگر، قابلیت همکاری را تسهیل می‌کند.

مقیاس پذیری

اوالانچ به گونه‌ای ساخته شده است که مقیاس پذیر باشد و دارای زمان تراکنش‌های زیر یک ثانیه و ظرفیت پردازش باورنکردنی است.

قابلیت استفاده

یکی از نگرانی‌هایی که در اتخاذ هر فناوری وجود دارد، قابلیت استفاده یا میزان سهولت استفاده و پیاده‌سازی نرم‌افزار یا فناوری در کاربردها و موارد مختلف است. Avalanche در موارد مختلف مفید واقع شده است و با سرعتی که می‌تواند رقیب اتریوم باشد، در جامعه کریپتو سرعت خود را افزایش می‌دهد.

جمع بندی

این بلاک چین برای حل چالش‌هایی مانند مقیاس‌پذیری و نبود تعامل از سه بلاک چین داخلی که وظایف مختلفی را بر عهده دارند پشتیبانی می‌کند. خرید اوالانچ امروز از صرافی‌های بسیاری امکان پذیر است و قیمت اوالانچ تفاوت خاصی در پلتفرم‌های مختلف ندارد.

 

منبع: مقاله «ارز دیجیتال اوالانچ چیست؟ » در وب‌سایت صرافی والکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا