ایراناینترنت

رگولاتوری: کیفیت اینترنت نه تنها کاهش نداشته که افزایش هم داشته است

آی‌تی ایران- اینترنت در ۴ ماه و ۲۳ روز گذشته یک روز بدون اختلال نداشته، این موضوع را هم بسیاری از گزارش‌های منتشر شده از سوی کاربران یا کسب‌وکارهای مختلف به خوبی ثابت می‌کند. حتی در این زمینه وضعیت آنقدر بد بوده که رئیس جمهوری هم در گفت‌وگوی اخیر تلویزیونی خود اعلام کرده که نسبت به وضعیت اینترنت انتقاد دارد و وزیر ارتباطات را مامور کرده تا مشکلات در این زمینه را حل کند.

با این حال مدیر کل نظارت بر سرویس‌های ارتباطای و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با خبرآنلاین اعلام کرده که اینترنت نه تنها کیفیتش کاهش پیدا نکرده که بهتر هم شده است. همچنین محمد امامی گفته که کاهش کیفیت اینترنت درست نیست و این تنها یک برداشت از سمت مردم است.

در حالی محمد امامی از افزایش کیفیت اینترنت صحبت می‌کند که گزارش‌های فصلی این سازمان هم نشان می‌دهد که کیفیت اینترنت در کشور در چه وضعیتی است. برای نمونه گزارش فصل پاییز رگولاتوری که به شکل شفاف نشان می‌دهد با وجود همه وعده‌های وزیر ارتباطات دولت سیزدهم، وضعیت توسعه زیرساخت‌های مربوط به پهنای‌‌باند و کیفیت اینترنت در شرایط قابل قبولی نیست و شاخص‌ها در این زمینه حتی نسبت به ابتدای سال به شکل محسوسی افت داشته است. استناد به همین گزارش‌ها برای نشان دادن کاهش کیفیت اینترنت در کشور در نهایت باعث شده که رگولاتوری به جای پاسخ نسبت به این وضعیت، بخش بررسی وضعیت شاخص‌های زیرساخت‌های ارتباطی کشور را در گزارش اخیر خود حذف کند. 

حالا هم مدیر کل نظارت بر سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری اعلام می‌کند که کیفیت اینترنت بهبود پیدا کرده است.

محمد امامی در گفت‌وگویی که با خبر آنلاین داشته ضمن تایید بر افزایش کیفیت اینترنت گفته است: «ما بر اساس اساس‌نامه و مصوباتی که وجود دارد کیفیت این خدمات را رصد می‌کنیم و اگر بخواهیم این موضوع را نسبت به رضایت مردم بست دهیم، واقعیت این است که وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات به عنوان رگولاتوری حوزه ارتباطات کشور، به این نتیجه رسیده‌است که کیفیت بسترهای مخابراتی، کیفیت بسترهای دسترسی مشترکان به سرویس های ارتباطی از جمله اینترنت بهبود پیدا کرده است و یا بدتر نشده است.»

او با اشاره به شاخص‌هایی که حالا در گزارش‌های فصلی این سازمان حذف شده‌ است ادامه می‌دهد: «این موضوعی است که بر اساس شاخص‌هایی که در مصوبات داریم و بر اساس آن چیزی که در بین تمام اپراتورها و رگولاتورهای دنیا پذیرفته شده است و اعداد و ارقامی که بر اساس استانداردهایی اندازه گیری می‌شود، به دست آمده. این یک واقعیتی است که وضعیت شبکه ارتباطی، وضعیت مطلوبی دارد و برخی از شاخص‌های آن بهبود پیدا کرده و برخی دیگر از شاخص‌های آن حداقل بدتر نشده است و ثابت مانده ‌است.» 

او در ادامه با بیان اینکه مردم به اشتباه برداشت می‌کنند که اینترنت کیفیت ندارد گفته: «به عنوان کسی که در حوزه خدمات اینترنتی فعالیت می‌کند و به عنوان کسی که اپراتور شبکه و رگولاتور شبکه و رگولاتور حوزه است، می‌توان گفت که احساسی که ایجاد شده‌است شاید یک سابقه‌ای در بین مردم دارد و برمی‌گردد به برداشت مردم.»

امامی با ذکر مثالی اعلام کرد: «برای مثال زمانی که اپراتورهای ما چه در حوزه ثابت و چه در حوزه سیار، سرعت دسترسی مشترکان را روی شبکه‌هایشان افزایش دادند، در حوزه تلفن همراه که می‌توان گفت همه مردم آن را حس کردند؛ سرعت اینترنت از EG ارتقاع پیدا کرد به 4G، عملا محدودیت‌های مردم و کاربران برای دسترسی به شبکه‌ها و خدمات سرویس اینترنتی خیلی آسان‌تر شد و یا ارتقا 3G به  4G را داشتیم. در بین این موضوعات، بحث سرعت دسترسی مردم به شبکه‌های اینترنتی افزایش پیدا کرده است و اینترنت ما به صورت حجمی به کاربران ارائه می‌شود، اما مشترکان خیلی سریع‌تر حجم خودشان را از دست می‌دهند. بحث دیگری که وجود دارد این است که کاربران بیشتر از محتواهای ویدیویی و عکس استفاده می‌کنند و یا بازی می‌کنند، در تمامی این‌ها هر چقدر کیفیت محتوا بالا رود، پهنای‌باند و حجم اینترنتی که نیاز دارند بالا می‌رود. هرکسی به عنوان کاربر می‌تواند این موضوع را تجربه کند و صحت این حرف را به عین ببیند.»

نقش کم‌رنگ فیلترشکن‌ها در کاهش کیفیت اینترنت

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم پیوسته در گفت‌وگوهای مختلف بخشی از افت کیفیت اینترنت را به گردن فیلترشکن‌ها انداخته و اعلام کرده که استفاده از فیلترشکن‌ها تجربه استفاده از اینترنت را برای مردم غیرقابل قبول می‌کند.

حالا هم محمد امامی در گفت‌وگوی خود با خبرآنلاین اعلام کرده که نقش فیلترشکن‌ها در کاهش سرعت اینترنت تنها ۲۰ درصد است. امامی در خصوص استفاده کاربران از فیلترشکن و یا هر سرویسی که به صورت خصوصی به یک سرویس دیگر متصل بشود، توضیح داد:« به این سرویس‌ها قطعا یک بار اضافه و یا یک حجم اضافی اختصاص پیدا می‌کند. به زبان ساده به دلیل این که تونل ایجاد می‌شود، فرض کنید داخل یک تونل، تونل دیگر ایجاد شود، همان تونل هم بخشی از آن فضای تونل اول را اشغال می‌کند و به حجم داده‌ای نیازمند است. فیلترشکن‌ها در کندی اینترنت می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد که می‌توان گفت حدود ۲۰ درصد کاهش سرعت اینترنت، مرتبط می‌شود به استفاده از فیلترشکن‌ها.»

او در پاسخ به اینکه چگونه وزارت ارتباطات میزان مصرف کاربر براساس استفاده از فیلترشکن را تشخیص می‌دهد گفت: «در خصوص تشخیص میزان مصرف کاربر از سرویس‌های داخلی با فیلترشکن و بدون فیلترشکن، این موضوع برمی‌گردد به موضوع ترافیکی که کاربر خریداری و استفاده می‌کند. با تلاش‌هایی که در این سال صورت گرفته، سعی بر تعیین سهم بیشتر ترافیک داخل نسبت به بین الملل متناسب با مقرراتی که گذاشته شده، داشته‌ایم. یعنی بخشی از اینترنتی که کاربر استفاده می‌کند را اختصاص بدهیم به بخش داخلی، در واقع ترافیک داخل را به واسطه تخفیف‌هایی تشویق به استفاده کنیم.»

او ادامه داد: « زمانی که از سرویس‌هایی که خصوصی مانند فیلترشکن‌ها استفاده می‌شود، در واقعا باعث جلوگیری از تشخیص آن سرویس ارائه دهنده نسبت به سرویس‌های داخلی و بین الملل می‌شود و در واقع اگر شما از سرویس‌های داخلی با فیلترشکن و یا سرویس‌های خصوصی استفاده کنید، به جای اینکه متناسب با مقررات استفاده از سرویس‌های داخلی حساب شود، تماما محاسبه می‌شود و تشخیص این مسئله بر عهده سامانه‌ها است که IP شما را بررسی می‌کنند. همین امر باعث زودتر تموم شدن بسته اینترنتی شما می‌شود.»

به گفته او یکی از موضوعاتی که طبق مصوبه ۲۴۸ و ۲۵۱ کمیسوین تنظیم مقررات وجود دارد این است که کاربران باید بدانند، اگر از فیلترشکن استفاده کنند و همزمان بخواهند از سرویس‌های داخلی استفاده کنند، برای آن ها تمام بها محاسبه می‌شود، همانند استفاده از سرویس های خارجی. 

براساس توضیحات امامی همین امر باعث می‌شود تا ذهن مشترکان به این سمت برود که بسته‌ها زود تر تمام می‌شود.امامی تاکید کرده که  برای رضایت مردم، کانال‌های ارتباطی قرار داده شده که اگر نسبت به چنین موضوعاتی شکایت دارند  یا تداخلی برای آن‌ها بوجود آمده است، شکایت خود را از طریق این کانال‌های ارتباطی از جمله  ۱۹۵ شکایات مطرح و پاسخ مکتوب بگیرند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا