ارز دیجیتال

آیا ارز دیجیتال ترون کلاهبرداری است؟

کلاهبرداری ترون، یکی از داغ‌ترین تیترهای اخبار ارز دیجیتال در این روزهاست. پروژه بلاک چین ترون یک شبکه اثبات سهام مستقر در سنگاپور است. این شبکه توسط جاستین سان در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد. ترون ادعا می‌کند که ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه دارد که موجب افزایش خرید ترون (خرید TRX) شده است. همچنین هدف خود را ایجاد یک پلتفرم قرارداد هوشمند سریع، مقیاس‌پذیر و پاسخگو بیان می‌کند. ماشین مجازی بلاک چین ترون مشابه ماشین مجازی اتریوم (EVM) است. یکی از دلایلی که قیمت ترون (قیمت TRX) ارتباط مستقیم با قیمت اتریوم دارد همین شباهت است. هدف اصلی تیم توسعه ترون این است که مدل محتوای وب را تغییر دهد. تا به کاربران راهی برای کسب درآمد از محتوای خود را بدهد. اما بسیاری از ناظران و منتقدان ادعا کرده‌اند که ترون یک پروژه کلاهبرداری است. در این مقاله قصد داریم در مورد کلاهبرداری بودن ترون صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

آیا ترون واقعاً کلاهبرداری است؟

همه چیز از ژانویه ۲۰۱۸ شروع شد. زمانی که ترون متهم به سرقت کاغذ سفید پروژه‌های دیگر برای خود شد. بنیانگذار پروژه، جاستین سان، ترون را از این اتهام، با شرح کاغذ سفید پروژه تبرئه کرد. در مارس ۲۰۱۹، سان اعلام کرد که ۲۰ میلیون دلار و یک تسلا (TSLA) به عنوان موفقیت BitTorrent، به کسانی که گزارش کار بدهند، هدیه می‌دهد. بیت تورنت یک فناوری همتا به همتا برای به اشتراک‌گذاری فایل‌ها در اینترنت است. جاستین سان به این وعده نیز عمل نکرد و البته متهم به ترویج تبلیغات دروغین شد. گرچه این اتفاقات در روند قیمت ترون (قیمت TRX) بی‌تاثیر نبود، اما این اتفاق پس از آن رخ داد که کارمندان BitTorrent استعفا می‌دادند. آنها پس از استعفا اذعان داشتند که سان در وعده‌های خود اغراق می‌کرده است.

فعالیت‌های شبکه بلاک چین ترون چه چیزی را ثابت می‌کند؟

علیرغم همه بحث‌ها، شبکه ترون کاملا قانونی و قوی است. نگاهی به عرضه فعال و تقاضا برای خرید ترون (خرید TRX) در ۳۰ روز گذشته، ترون را یک اکوسیستم بسیار سالم و فعال نشان می‌دهد.

فعالیت‌های شبکه بلاک چین ترون چه چیزی را ثابت می‌کند؟
فعالیت‌های شبکه بلاک چین ترون چه چیزی را ثابت می‌کند؟

پروژه‌های کلاهبرداری ارز ترون

با وجود اینکه ترون یک شبکه قانونی و قوی است، اما تا کنون پروژه‌هایی در شبکه بلاک چین ترون شکست خورده است. پروژه‌هایی که میلیون‌ها دلار با خرید ترون (خرید TRX) به سرمایه گذاران ضرر وارد کرده و موجب زیر سوال رفتن اعتبار ترون شده است. در ادامه به بررسی برخی از این پروژه‌ها می‌پردازیم.

اکو اسمارت (Ecosmart)

اکو اسمارت یکی از همان پروژه‌هایی که بود که در روند عرضه و تقاضا برای خرید ترون (خرید TRX) را جابه‌جا کرد. اکو اسمارت یک پروژه بر اساس قراردادهای هوشمند طراحی شده بود. یکی از عجیب‌ترین شرایط آن این بود که کاربر برای ورود به پروژه باید ۵۰۰۰ ترون پرداخت می‌کرد. سپس کاربر باید برای دریافت پورسانت افراد جدیدی را وارد پروژه می‌کرد. ساز و کار هرمی مانند این پروژه طوری طراحی شده بود که تا سطح ۱۵ به کاربر پورسانت می‌داد. اما پس از آن پورسانت دیگری به کاربر پرداخت نمی‌شد.

پروژه Bank of Tron

Bank of Tron از دیگر پروژه‌هایی بود که برخی کاربران قدیمی در بلاک چین ترون از آن به عنوان کلاهبرداری یاد می‌کنند. این پروژه همانند پروژه اکو اسمارت دیگران را به سرمایه گذاری دعوت می‌کرد. طبق مستندات این پروژه بانک ترون می‌توانست سرمایه کاربران را افزایش دهد. از طرفی قیمت ترون (قیمت TRX) رو به افزایش بوده و سود دهی را بیشتر می کرد. همین امر موجب افزایش طمع کاربران برای سرمایه گذاری شده بود. کسی نمی‌داند، اما شاید یکی از دلایل شکست این پروژه بالا بردن طمع کاربران باشد.

پروژه ویکینگ گروپ یا ویکینگ ترون (WayKingTron)

ویکینگ ترون از دیگر پروژه‌های راه اندازی شده بر بستر بلاک چین ترون است. گرچه از دید برخی کاربران این پروژه کلاهبرداری نبوده است. اما به جرات می‌توان گفت که راه‌اندازی این پروژه قیمت ترون (قیمت TRX) را در زمان خود بسیار جابه‌جا کرده بود.

این پروژه همانند پروژه‌های قبلی وعده ثروتمند شدن را داده بود. اما با این تفاوت که حس طمع را به کاربران نمی‌داد چرا که با سرمایه گذاری اندک کاربر می‌توانست به پروژه ورود کند. برای ورود به پروژه پرداخت ۱۰۰ ترون کافی بوده و سپس فرایند زیرمجموعه‌گیری و جذب کاربران دیگر آغاز می‌شد. گرچه روند پروژه ساز و کار شرکت‌های هرمی دارد اما به دلیل پایین بودن مبلغ ورودی، کاربران بیشتری درگیر پروژه می‌شدند.

یکی از مهمترین دلایلی که باعث شد این پروژه را کلاهبرداری نامگذاری کنند، این بود که کاربر برای ورود باید مبلغی را پرداخت می‌کرد. ناگفته نماند که این روزها پروژه‌هایی که برای ورود کاربر شرایط تعیین می‌کنند و کاربر عملاً برای کسب سود باید زیرمجموعه گیری کند، در سایر ارزهای دیجیتال کم نیستند.

کلام آخر: آیا ترون کلاهبرداری است؟

یکی از مهمترین دلایلی که کلاهبردار بودن ترون را رد می‌کند، وجود برنامه‌ای مشخص برای کسب درآمد از طریق ترون است. با ذکر یک مثال به راحتی می‌توان این موضوع را بررسی کرد. فرض کنید شما به یکی از کشورهای خارجی رفته و کسی تمام مدارک و دلارهای شما را می‌دزدد. آیا تمام مردم آن کشور دزد هستند؟ قطعاً خیر! می‌توان این شرایط را برای کسب و کارهای شبکه بلاک چین و تمام ارزهای دیجیتال از جمله ترون در نظر گرفت. فرض کنید که یک پروژه باعث ورود شما به شبکه بلاک چین ترون شده است. اگر پس از مدتی دریافتید که پروژه مورد ارزش سرمایه گذاری نداشته و قبل از اینکه سرمایه خود را خارج کنید، تمام پول شما بر باد رفت. آیا این امر می‌تواند تمام ارزهای دیجیتال و ترون را کلاهبردار کند؟

گذشته از این، فرآیند زیرمجموعه‌گیری در تمام دنیا و بزرگترین کمپانی‌ها وجود دارد. نگرش کلاهبرداری بودن زیرمجموعه‌گیری به سال‌ها قبل در ایران بازمی‌گردد که عده‌ای سودجو با اسم شرکت‌های هرمی یا گلدکوئست، سرمایه مردم را دزدیدند. از آن پس نام این فرایند در ایران همه را به وحشت می‌اندازد.

بنابراین بهتر است نه تنها روی شبکه ترون بلکه هر جای دیگری هر پروژه‌ای که به شما معرفی شد، تعصبات را کنار گذاشته و با چشمان باز تمام تحقیقات خود را قبل از سرمایه گذاری انجام دهید. ریسک‌های پروژه را ببینید و امکان مدیریت کردن آنها را بسنجید. این کار از بروز زیان‌های احتمالی در آینده جلوگیری خواهد کرد.

منبع: مقاله «کلاه برداری ترون، آیا ارز دیجیتال ترون کلاهبرداری است؟»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا