ایراناینترنت

تصویب طرح صیانت در سکوت خبری

نمایندگان عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از تصویب این طرح در مجلس خبر می‌دهند.

در یک ماه گذشته خبرهای مختلفی منتشر شده که نمایندگان به صورت چراغ خاموش به دنبال تصویب طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی هستند. برای نمونه علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون مشترک اوایل بهمن ماه در گفت و گو با عصرایران اعلام کرده بود که به دنبال این هستند تا مجددا طرح صیانت را به جریان بیندازند.

اما در این مورد غلامرضا نوری قزلجه، از دیگر اعضای کمیسیون مشترک طرح صیانت در گفت‌وگویی با تکذیب این موضوع که مجلس به دنبال تصویب طرح صیانت است، گفت که اگر قرار به بررسی دوباره طرح است؛ اینکار باید در کمیسیون مشترک انجام شود، اما کمیسیون دیگر جلسه ندارد.

در همین حال باز هم، مرتضی آقاتهرانی، نماینده عضو کمیسیون فرهنگی هم در گفت وگو با فارس با تایید اینکه بررسی طرح صیانت مراحل پایانی خود را می‌گذراند، گفت: «طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس به نظارت بر قانون فضای مجازی و تنظیم مقررات فضای مجازی تغییر شکل داده و کار این طرح در مجلس در حال پایان است.»

حالا حسن نوروزی، نایب رییس کمیسیون مشترک هم در گفت وگو با کارنگ اعلام کرد که این طرح در کمیسیون مشترک تصویب شده و به زودی به شورای نگهبان ارسال می‌شود. او دراین مورد گفت: «این طرح در کمسیون مشترک تصویب شده و براساس مصوبه این کمیسیون به شورای نگهبان ارسال می‌شود.»

نوروزی در پاسخ به این سوال که قرار نبود جلسات به صورت آنلاین و شفاف برگزار شود، گفت: «خیر. این طرح مشمول اصل ۸۵ است و در کمیسیون مشترک هم جزییاتش بررسی شد.» صحبت‌های نوروزی در حالی است که نوری قزلجه تشکیل جلسات کمیسیون را تکذیب کرده بود و حالا نوروزی می‌گوید که او در جلسات حضور نداشته است.

نایب رییس کمیسیون مشترک همچنین در پاسخ به سوال دیگری که این طرح اشکالات بسیاری داشت و آیا در طرح جدید این مشکلات برطرف شد، تاکید کرد که مشکلات تعدیل شده است و توضیح داد: «در کمیسیون بحثهای بسیاری شد و آقای مصری، نایب رییس مجلس هم حضور داشتند و نماینده‌های عضو کمیسیون هم امضا کردند و این مشکلات تعدیل شد.»

او ادامه داد: «پیام رسانهای خارجی هم باید نمایندگی داشته باشند. نمی‌توان بدون نمایندگی فعالیت کنند. اگر ما پایگاه‎های داخلی را تقویت کنیم، آنها هم نماینده‌های خود را معرفی خواهند کرد. این موضوع مثل فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که همه در کنار هم رقابت می‌کنند. حالا امکان دارد فروشگاه دیگری هم بخواهد فعالیت کند. بنابراین باید تحت شرایط ما فعالیت خود را انجام دهد و با دیگر فروشگاه‌ها رقابت کند. درمورد پیام رسانهای خارجی نیز آنها در کنار پیام رسانهای داخلی باید با قبول شروط ما رقابت کنند.»

در حالیکه نوروزی اعلام کرد که طرح مشمول اصل ۸۵ است و در کمیسیون مشترک هم جزییاتش بررسی شد و به خاطر همین به شورای نگهبان ارسال می‌شود، بیژن نوباوه، دبیر کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت در گفت و گو با کارنگ اعلام می‌کند که این طرح باید به صحن علنی ارسال شود تا درمورد اجرای آزمایشی آن تصمیم گیری شود.

براساس اصل ۸۵ «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیئتی واگذار کند، ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.»

بنابراین طرح صیانت هم چون مشمول اصل ۸۵ است و در کمیسون مشترک بررسی شده باید به صورت آزمایشی چندسال اجرا شود. حالا نوباوه دراین مورد گفت: «کمیسیون مشترک کلیات را تصویب کرد. چون دقیقا این کمیسیون وظیفه صحن علنی را به عهده دارد. بعد کمیسیون مشترک چند کمیته داشت و در این کمیته‌ها جزییات طرح مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت و تصویب شد. حالا باید برای تصمیم نهایی به صحن علنی بیاید.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا