مایکروسافت

جلوگیری از هک شدن کامپیوتر با خرید ویندوز اورجینال

امروزه افراد زیادی در ایران از ویندوزهای کرک شده استفاده می‌کنند. احتمالاً بسیاری از این فراد، با خطرات استفاده از ویندوزهای غیر اصل و کرک شده آشنا نیستند و نمی‌دانند که چه ریسکی را قبول کرده‌اند. برای همین در این نوشته در مورد معایب و خطرات استفاده از ویندوزهای غیر اورجینال صحبت کردیم تا افرادی که با این خطرات آشنا نیستند را مطلع کنیم. اطلاع از این خطرات می‌تواند آغاز این باشد که به خرید ویندوز اورجینال و مزایای استفاده از آن فکر کنیم. پس تا انتهای نوشته با ما همراه باشید تا با این خطرات آشنا شوید.

چرا نباید از ویندوزهای کرک شده استفاده کنیم؟

افراد زیادی برای استفاده رایگان از ویندوز، نسخه کرک شده ویندوز را از اینترنت دانلود می‌کنند یا آن را با قیمت پایین در قالب دی‌وی‌دی از فروشگاه‌ها می‌خرند. برخی دیگر، نسخه اورجینال ویندوز را از سایت رسمی مایکروسافت دانلود می‌کنند اما در نهایت با کمک نرم‌افزارهای مختلف، فعال‌سازی ویندوز را با لایسنس‌های تقلبی انجام می‌دهند. مثلاً فردی ویندوز 11 اورجینال را از منبع اصلی دانلود می‌کند اما در نهایت از لایسنس تقلبی برای فعال‌سازی ویندوز استفاده می‌کند. همه این روش‌ها و هر روش دیگری که نسخه کامل ویندوز را به‌صورت رایگان در اختیار شما قرار دهد، بسیار خطرناک هستند.

در حالت عادی، شما بعد از خرید ویندوز اورجینال، لایسنس اورجینال دریافت می‌کنید تا فعال‌سازی ویندوز را انجام دهید. اما هنگامی که شما یک ویندوز غیر اورجینال می‌خرید یا دانلود می‌کنید، سه حالت برای فعال‌سازی ویندوز وجود دارد:

  • ویندوزی که خریداری یا دانلود کردید، از قبل فعال‌سازی شده و نیازی به وارد کردن لایسنس ندارد.
  • به هنگام خرید یا دانلود ویندوز، یک کد محصول یا همان پروداکت کی به شما داده می‌شود تا ویندوز را با آن فعال کنید.
  • شما با کمک نرم‌افزارهای فعال‌ساز مانند پچ‌ها (Patch) فعال‌سازی ویندوز را انجام می‌دهید.

در هر سه حالت، کدهای ویندوز توسط اشخاص ثالث و هکرها تغییر داده شده است. دی‌وی‌دی‌های ویندوز هم که توسط شرکت‌های مختلف با قیمت بسیار کم عرضه می‌شوند و با عنوان‌هایی مثل ویندوز 11 اورجینال به فروش می‌رسند، هیچ تفاوتی با نسخه‌های دانلودی ندارند و کرک شده هستند. یعنی سورس اصلی ویندوز دستخوش تغییر شده و اگر به‌گونه‌ای دستکاری‌شده باشد که ویندوز، ویروس یا بدافزارها را تشخیص ندهد. متأسفانه این احتمال بالا است که ویندوزها به این صورت دستکاری شوند. مشکل اینجاست که بیشتر افراد حتی نمی‌توانند تشخیص دهند که سیستم‌شان به ویروس یا بدافزار آلوده شده یا خیر.

لزوم خرید ویندوز اورجینال
لزوم خرید ویندوز اورجینال

چه اتفاقی می‌افتد اگر سیستم ما به ویروس یا بدافزار آلوده شود؟

در صورت آلوده شدن سیستم به ویروس، بدافزار یا باج‌افزارها، مشکلات متنوعی می‌تواند برای شما پیش بیاید. شاید اگر این مشکلات آشنا باشید، بتوانید با ذهنی بازتر به خرید ویندوز اورجینال فکر کنید. برخی از مهم‌ترین خطرات ویندوزهای غیر اصل را در ادامه توضیح داده‌ایم:

  • دزدیده شدن اطلاعاتکمترین اتفاقی که می‌تواند برای شما رخ دهد، از دست دادن یا دزدیده شدن اطلاعات مهم است. اگر شما اطلاعات شخصی یا اسناد مهم را در ویندوز نگهداری می‌کنید، باید نگران امنیت آن‌ها باشید.
  • قطع دسترسی به فایل‌هادر مواقعی که سیستم شما به باج‌افزار آلوده می‌شود، دسترسی شما به تمام فایل‌ها قطع می‌شود و دیگر نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در این حالت که سیستم شما به باج‌افزار آلوده می‌شود، شما باید مبلغی را به‌عنوان باج به فردی بدهید که اجازه دسترسی شما به فایل‌های خودتان را قطع کرده است!
  • جاسوسی از شمااین احتمال وجود دارد که هکرها یا اشخاص ثالث به دوربین و میکروفون دستگاه شما دسترسی داشته باشند و شما را رصد کنند.
  • استفاده از منابع سخت‌افزاری شمایکی دیگر از احتمال‌هایی که وجود دارد، این است که با آلوده شدن سیستم‌تان، از سخت‌افزار شما برای حملات سایبری استفاده شود. یا حتی برای ماینینگ ارزهای دیجیتال از قدرت سخت‌افزاری شما استفاده شود. همین موضوع باعث می‌شود که سرعت سیستم شما کم شود و سیستم شما برق بیشتری مصرف کند. این استفاده همچنین باعث کاهش عمر مفید سیستم هم می‌شوند.

تمام این‌ها خطرات استفاده ویندوز غیر اورجینال هستند و با خرید ویندوز اورجینال، این خطرات شما را تهدید نمی‌کنند. اگر برای مثال ویندوز 11 اورجینال را هم از سایت رسمی مایکروسافت دانلود کنید اما از طریق نرم‌افزارهای فعال‌ساز آن را فعال کنید، همچنان با مشکل مواجه خواهید شد. چون واقعاً مشخص نیست که این فعال‌سازها چه تغییراتی را در سیستم اعمال می‌کنند یا چه فایل‌هایی به سیستم اضافه می‌کنند. ممکن است یک راه ارتباطی با سرور هکر در سیستم شما ایجاد کند.

آیا ویندوزهای غیر اصل، آپدیت‌های را دریافت می‌کند؟

ویندوز به‌صورت مرتب آپدیت‌هایی را دریافت می‌کند تا مشکلات امنیتی را رفع کند، عملکرد و کارایی خود را بالاتر ببرد و مشکلات قبلی را درست کند. قبل از اینکه به سراغ جواب برای سؤال بالا برویم، اجازه بدید یک سؤال دیگر از شما بپرسیم. به نظر شما، مایکروسافت می‌داند که چه افرادی از ویندوزهای کرک شده استفاده می‌کند؟ بله، مایکروسافت از تمام افرادی که از ویندوز کرک شده استفاده می‌کنند، مطلع است. هر بار که مایکروسافت آپدیت جدیدی را برای ویندوز ارائه می‌کند، سورس اصلی ویندوز را بررسی می‌کند تا محصولات کرک‌شده را شناسایی کند.

درصورتی‌که در سورس اصلی ویندوز متوجه تغییرات شود، آپدیت‌ها برای سیستم شما ارسال نمی‌شوند. به‌این‌ترتیب، شما علاوه بر اینکه در معرض هک شدن قرار دارید، آپدیت‌های ویندوز که امنیت و سرعت سیستم بیشتر می‌کنند را هم دریافت نمی‌کنید. با گذر زمان، شما سیستمی خواهید داشت که هیچ کدام از بسته‌های امنیتی یا قابلیت‌های جدید را دریافت نکرده و به‌سادگی می‌تواند توسط هکرها مورد حمله قرار بگیرد.

تصور کنید شما ویندوز 11 کرک‌شده دارید و مثل ویندوز 11 اورجینال، آپدیت‌ها را دریافت می‌کنید. حتی در این مورد هم شما باید نگران باشید. از کجا مطمئن هستید که آپدیت‌ها را از سرور اصلی مایکروسافت دریافت می‌کنید؟ این احتمال بالاست که آپدیت‌ها را از سرور هکر دریافت کنید و به همراه دانلود آپدیت‌ها، سیستم شما به ویروس، بدافزار یا باج‌افزارها آلوده شود.

آیا ویندوزهای غیر اصل، آپدیت‌های را دریافت می‌کند؟
آیا ویندوزهای غیر اصل، آپدیت‌های را دریافت می‌کند؟

با خرید ویندوز اورجینال از هک شدن، جلوگیری کنید

اگر تا به امروز ویندوزهای کرک شده و غیر اورجینال استفاده کردید، یعنی در معرض تمام خطرات بالا بودید. شاید هم بدون اینکه بدانید، مورد حمله قرار گرفته باشید و از شما جاسوسی کرده باشند یا از سخت‌افزار شما استفاده کرده باشند. پیشنهاد ما این است که به فکر خرید ویندوز اورجینال باشید و هر چه سریع‌تر استفاده از ویندوزهای کرک شده را کنار بگذارید. مخصوصاً اگر کارهای بیزینسی با کامپیوتر خود انجام می‌دهید یا اطلاعات حساس و مهم روی سیستم خود دارید.

اگر می‌خواهید ویندوز را به‌صورت قانونی بخرید و مثلاً قصد دارید ویندوز 11 اورجینال تهیه کنید، حواستان باشد که از شرکت‌های معتبری مانند شرکت مایکروسافت می (MicrosoftMe) خرید کنید که خدمات اصلی را ارائه می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید ویندوز اصل، نسخه‌های ویندوز و انواع لایسنس‌های ویندوز را هم بشناسید تا انتخاب درست‌تری داشته باشید.

نوشته های مشابه

‫42 دیدگاه ها

  1. 프라그마틱 슬롯에 대한 정보가 정말 유용했어요! 더불어, 제 사이트에서도 프라그마틱과 관련된 새로운 내용을 찾아보세요. 함께 지식을 나누면 좋겠어요!
    프라그마틱 슬롯 무료

    프라그마틱의 게임은 정말 다양한데, 어떤 테마의 게임을 가장 좋아하나요? 나눠주세요!

    https://hrbyszs.com/link/
    https://www.12315mv.cn/
    https://accountantslink.net/link/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا