ارز دیجیتال

نحوه توزیع استلار در شبکه

Stellar (استلار) یک پروتکل غیر متمرکز است که به عنوان منبعی برای انتقال پول از طریق ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و امکان تراکنش‌های برون مرزی را برای هر جفت ارز فراهم می‌کند. ایده‌ی پیدایش استلار این است که ارسال پول در سراسر دنیا آسان شود و خدمات مالی به صورت عادلانه‌ای در دسترس مردم قرار گیرند. در این مقاله به نحوه توزیع استلار در شبکه می‌پردازیم.

استلار چیست؟

استلار یک پروتکل غیر متمرکز است. این پلتفرم مبتنی بر بلاک چین بوده و انتقال پول بین المللی را به صورت سریع و کم هزینه امکان پذیر می‌کند. شبکه استلار توسط یک ارز دیجیتال بومی به نام (XLM) پشتیبانی شده و برای تسهیل تراکنش‌ها در شبکه، از ارز استلار استفاده می‌شود.

چگونه استلار بخریم؟

روش‌های مختلفی برای خرید استلار وجود دارد، از جمله از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی یا داخلی یا از طریق کیف پول استلار، می‌توانید این ارز را تهیه کنید. یکی از محبوب‌ترین صرافی‌ها برای خرید استلار، والکس است که یک صرافی ارز دیجیتال جهانی است. برای خرید استلار در والکس، ابتدا باید یک حساب کاربری ایجاد کنید و هویت خود را تایید کنید. پس از راه‌اندازی حسابتان، می‌توانید سرمایه خود را واریز کرده و سپس استلار را با قیمت لحظه‌ای بازار خریداری کنید.

قیمت استلار

قیمت استلار در زمان نگارش مقاله، حدود ۰.۰۹۲ دلار و قیمت آن به تومان ۳۰۰۰.۶۸ است. قیمت این ارز مانند سایر ارزها و سهام‌های موجود در بازار، به طور مداوم در حال تغییر است و می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند میزان عرضه و تقاضای بازار، تغییرات نظارتی، یا اخبار فاندامنتال قرار گیرد. اگر قصد خرید این ارز با تومان را دارید، می‌توانید از طریق صرافی‌های ایرانی اقدام کنید.

نحوه توزیع استلار در شبکه

در زمان راه‌اندازی شبکه استلار در سال ۲۰۱۵، مجموعاً ۱۰۰ میلیارد ارز استلار (XLM) عرضه شد. البته از آن زمان تاکنون (۲۰۲۲) آمار ارز استلار دستخوش تغییراتی قرار گرفته است. در حال حاضر و در اواخر جولای ۲۰۲۲، عرضه کلی ارز استلار برابر با ۵۰ میلیارد XLM است و مقدار عرضه در حال گردش آن برابر با ۲۰/۷ میلیارد XLM برآورد می‌شود.

شبکه استلار در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که بیشتر از نصف عرضه کل ارز استلار را خواهد سوزاند؛ بدین ترتیب، هم‌اکنون ۳۰ میلیارد توکن XLM تحت کنترل هستند که از مقدار، آمار زیر در دسترس است:

  • بخشی متعلق به بازاریابی استلار و کمک مالی به توسعه شبکه تعلق دارد.
  • یک‌سوم به سرمایه‌گذاری در شبکه‌های بلاک چین دیگر در نظر گرفته شده است.
نحوه توزیع استلار در شبکه
نحوه توزیع استلار در شبکه

ذخیره و نگهداری ارز استلار

پس از خرید استلار، می‌توانید آن را به روش‌های مختلفی در شبکه معامله کنید. رایج‌ترین راه برای معامله استلار در شبکه، ارسال آن به سایر کاربران در شبکه استلار یا مبادله آن با سایر ارزهای دیجیتال است. همچنین می‌توانید از استلار برای خرید یا پرداخت هزینه اجناس و خدمات استفاده کنید. راه دیگر این است که آن را به عنوان یک سرمایه گذاری بلندمدت نگه دارید. همانطور که موسس استلار معتقد است: «زیبایی استلار این است که می‌توانید از آن برای اهداف مختلفی استفاده کنید؛ از پرداخت‌های جهانی گرفته تا پرداخت‌های خرد مانند خرید از سوپر مارکت.»

به یاد داشته باشید که در همه این موارد پس از خرید استلار، مهم است که آن را در یک کیف پول امن و مطمئن نگهداری کنید. گزینه‌های مختلفی برای ذخیره استلار وجود دارد؛ از جمله کیف پول‌های سخت افزاری، کیف پول موبایل یا کیف پول دسکتاپ.

مزایای استفاده از استلار

یکی از مزایای کلیدی استفاده از استلار، تمرکز آن بر دسترسی و گنجاندن اطلاعات در خود است. هدف استلار برقراری ارتباط بین افراد و موسساتی است که به خدمات مالی سنتی دسترسی ندارند و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در اقتصاد جهانی مشارکت کنند و سهی در بازار جهانی داشته باشند. علاوه بر این، شبکه استلار دارای مکانیزم داخلی برای رسیدگی به تراکنش‌های چند ارزی است، که آن را به گزینه‎‌ای کارآمدتر و مقرون به صرفه برای پرداخت‌های برون مرزی تبدیل می‌کند. همانطور که یکی از بنیانگذاران استلار، جد مک کالب (Jed McCaleb) گفت، «استلار بر ایجاد برابری بیشتر در اقتصاد جهانی تمرکز دارد. این پروژه، امکان دسترسی شما، به سرمایه‌های مقرون به صرفه‌تر را فراهم می‌کند و باعث شکسته شدن موانعی هستند که به طور سنتی مانع پیشرفت اقتصادی مردم می‌شدند.»

مقایسه استلار با سایر ارزهای دیجیتال

استلار اغلب با ارزهای دیجیتال دیگر مانند بیت کوین و اتریوم مقایسه می‌شود. با این حال، تمرکز استلار بر دسترسی و گنجاندن اطلاعات، آن را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند. علاوه بر این، استلار در مقایسه با بیت کوین، سرعت تراکنش‌های سریع‌تر و کارمزدهای کمتری دارد و مکانیسم توافقی استلار، امکان مقیاس‌پذیری بیشتری را نسبت به اتریوم فراهم می‌کند.

مدیرعامل استلار، دنل دیکسون (Denelle Dixon) می‌گوید: «استلار فقط یک ارز دیجیتال نیست، بلکه یک پلتفرم خلاقانه است که آن را به گزینه‌ای همه کاره، برای مشاغل و افراد مختلف تبدیل می‌کند.»

با ویژگی‌های استلار، در مقاله «استلار چه ویژگی‌هایی دارد؟ » می‌توانید بیشتر آشنا شوید.

نتیجه‌گیری

سرمایه گذاری در Stellar مانند سرمایه گذاری در یک ستاره است، پتانسیل در حال درخشش است اما مثل همیشه، مهم است که خودتان تحقیق کنید و فقط در چیزی سرمایه گذاری کنید که توانایی از دست دادن آن را دارید. Stellar در واقع همه‌کاره است؛ این ارز محبوبیت روزافزونی در بین سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارها پیدا کرده و قطعاً ارز دیجیتالی است که ارزش آن را دارد که در سبد سرمایه‌گذاری هرکس قرار گیرد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا