ارز دیجیتال

KuCoin در کدام دسته از صرافی‌های ارز دیجیتال قرار می‌گیرد؟

چنانچه در حوزۀ رمزارزها یعنی خرید و فروش ارز دیجیتال و همچنین نگه‌داری آن‌ها فعالیت می‌کنید، می‌دانید که برای این امر نیاز به استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال دارید تا از اعتبار بالایی برخوردار باشد و کارکردن با آن نیز به‌راحتی انجام شود، زیرا معامله ارز دیجیتال باید به‌صورت آنلاین و در بستری صورت گیرد که مطمئن باشد. صرافی ارز دیجیتال والکس یکی از این صرافی‌ها به‌شمار می‌آید که توانسته خدمات بسیار خوبی را به کاربران ارائه کند. در ادامه قصد داریم ضمن بررسی چگونگی روند خرید ارز دیجیتال و یا فروش و معاملۀ آن، به معرفی چند صرافی معتبر ازجمله صرافی آنلاین Wallex و صرافی ارز دیجیتال KuCoin بپردازیم.

صرافی ارز دیجیتال چیست و چه خدماتی ارائه می‌کند؟

صرافی‌ ارز دیجیتال Centralized exchange محیطی مجازی است که در آن کاربران می‌توانند به خرید و فروش ارزهای دیجیتال از قبیل بیت‌کوین، اتریوم، دوج کوین و … پرداخته و آن‌ها را معامله کنند. از آنجا که انواع کارها و معاملات در این نوع از صرافی‌ها به‌صورت دیجیتالی انجام می‌شود، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که انتقال سرمایه به کیف‌پول و نگه‌داری از آن‌ها بخشی از کارکردهای آن به‌شمار می‌آید. صرافی‌های ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند که هر یک شرایط ویژه‌ای را برای کاربران و یا بهتر بگوییم معامله‌کنندگان در نظر گرفته‌اند.

معرفی انواع صرافی ارز دیجیتال

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از صرافی‌های ارز دیجیتال ارائه کنیم، باید گفت این نوع صرافی‌ها یک بستر تحت وب به‌شمار می‌آیند که جایگاه و فرصت معامله ارز دیجیتال را برای تریدرها فراهم می‌کنند. از آنجا که هر یک از این صرافی‌‎ها قابلیت و مزایای بخصوصی دارند، در این بخش قصد داریم به معرفی انواع آن‌ها بپردازیم:

  • صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال CEX

صرافی متمرکز Centralized Exchange پلتفرمی متمرکز است که برای انجام معاملات و دادوستد طراحی شده‌است. اما این‌که پسوند متمرکز را برای این صرافی در نظر گرفته‌اند، به این معنی است که شخص سوم و یا واسطه‌ای در انجام این معاملات و یا تراکنش‌ها دخیل است به طوری که خریداران و فروشندگان هر دو به این واسطه اعتماد کرده و اجازه می‌دهند تا واسطه دارایی آن‌ها را مدیریت کند. اگر صرافی‌های سنتی که در خصوص سهام فعالیت می‌کنند را به یاد بیاورید، می‌توان گفت صرافی ارز دیجیتال متمرکز قابلیتی شبیه به آن دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های صرافی آنلاین می‌توان به مطمئن بودن آن اشاره کرد، زیرا این موضوع سبب می‌شود تا مشتریان بهتر بتوانند به این صرافی اعتماد کرده و مدیریت و نگه‌داری سرمایۀ خود را از طریق این صرافی‌ها انجام دهند.

ویژگی‌های صرافی متمرکز ارز دیجیتال

  • استفاده و کاربری آسان؛
  • برخورداری از خصوصیات و تنظیمات پیشرفته برای انجام بهتر معاملات؛
  • نقدینگی بالا؛
  • انجام تراکنش‌ها با سرعت بالا؛
  • ارائه عملکرد خوب؛
  • اجازۀ مبادلۀ ارزهای فیات به ارزهای دیجیتال؛
  • امکان ارائه حجم معاملات بیشتر نسبت به صرافی ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز؛
  • واسطه‌ای قابل اعتماد برای نگه‌داری و مدیریت سرمایه؛
  • امکان مشاهدۀ نمودار و قیمت ارزهای دیجیتال موجود در صرافی؛
  • پشتیبانی از جفت ارزها مانند خرید ارز اتریوم بر پایۀ بیت‌کوین؛
  • انجام تمامی معاملات به‌صورت رمزنگاری‌شده؛
  • امکان انجام مبادلات با استفاده از ارزهای فیات در این نوع صرافی ارز دیجیتال.

شایان ذکر است اگر به‌تازگی وارد دنیای کریپتوکارنسی شده‌اید، استفاده از صرافی ارز دیجیتال CEX به جهت امکان انجام معاملات دلخواه به روش‌های مختلف که در این صرافی ممکن شده‌است می‌تواند برای شما بسیار سودمند باشد.

  • صرافی‌های غیر متمرکز ارزهای دیجیتال DEX

از نظر تئوری، هر مبادلۀ همتابه‌همتا یک معاملۀ غیرمتمرکز به‌شمار می‌آید. پیش از هر چیز در خصوص تفاوت بین صرافی‌ متمرکز و صرافی غیرمتمرکز باید گفت این تفاوت در باطن و یا بلاک‌چین است. به زبان ساده‌تر، در صرافی غیرمتمرکز هیچ کس به‌عنوان واسطه، وکالت وجوه و ارزهای شما را بر عهده نخواهد گرفت، ازاین‌رو نیز نیازی به اعتماد به صرافی برای انجام معامله وجود ندارد.

اگر بخواهیم تفاوت صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز را با یک مثال بیان کنیم، می‌توان این‌گونه عنوان کرد که در صرافی متمرکز، شما کیف‌پول خصوصی ندارید و نیاز است تا هنگام برداشت ارزهای دیجیتال، از صرافی بخواهید تا از طرف شما نسبت به امضای تراکنش اقدام کند. در حالی که درمورد صرافی ارز دیجیتال غیر‌متمرکز، همه‌چیز بر عهدۀ شماست.

تفاوت مهم دیگر در بین این دو نوع صرافی در آن است که در صرافی متمرکز، دسترسی به ابزارهای بیشتر و همچنین سرعت عمل در انجام معاملات و تراکنش‌ها به قیمت از دست دادن استقلال‌تان تمام شده و نیاز است به‌طوردکامل به صرافی اعتماد کرده و ریسک بالایی را قبول کنید.

صرافی‌های ارز دیجیتال
صرافی‌های ارز دیجیتال

در حال حاضر صرافی‌های ارز دیجیتال بسیاری وجود دارند که چه به‌صورت متمرکز و چه غیرمتمرکز خدمات بسیاری را در اختیار مشتری می‌گذارند که از بین آن‌ها می‌توان به صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز کوین بیس Coinbase، بایننس Binance، کراکن Kraken و کوکوین KuCoin اشاره کرد به‌عنوان مثال از بین صرافی‌های متمرکزی که در بالا اشاره کردیم، کوکوین یکی از صرافی‌های متمرکز محبوب در دنیا به‌شمار می‌آید که به‌سرعت در حال رشد و گسترش است به طوری که برای مشتریان اپلیکیشن موبایلی طراحی کرده که برای ایرانیان نیز قابل دسترسی و استفاده است، بنابراین شما می‌توانید انواع معاملات خرید ارز دیجیتال و فروش آن را به کمک صرافی ارز دیجیتال کوکوین KuCoin انجام داده و سود زیادی از معاملات خود به‌دست آورید.

در بین صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز نیز می‌توان به صرافی‌های آیدکس IDex، یونی سواپ Uniswap و … اشاره کرد.

اگر بخواهیم از بین صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز به یک صرافی ایرانی اشاره کنیم، والکس یکی از بهترین و محبو‌ب‌ترین صرافی‌های ایرانی به‌شمار می‌آید که از ارزهای دیجیتال متنوعی پشتیبانی می‌کند و محیط کاربری بسیار ساده‌ای دارد. این موضوع سبب شده‌است تا والکس در ایران طرفداران بسیاری داشته باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به‌طور خلاصه انواع صرافی ارز دیجیتال را معرفی کرده و دربارۀ خصوصیات آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. شایان ذکر است که دست شما در انتخاب نوع صرافی باز بوده و می‌توانید در هر یک از آن‌ها، اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا