ایرانفضا

ماهواره «خیام» تا دو هفته آینده عملیاتی می‌شود

به گفته سخنگوی سازمان فضایی ماهواره خیام طی یکی دو هفته آتی تمام تست‌های خود را به پایان رسانده و به طور کامل عملیاتی خواهد شد.

مشاور رئیس و سخنگوی سازمان فضایی ایران با اشاره به آخرین وضعیت ماهواره خیام، گفت: همانطور که می‌دانید ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور با توانمندی تصویربرداری از سطح زمین با دقت یک متر است که مرداد ماه سال جاری از پایگاه بایکونور و با ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار زمین تثبیت شد.

وی افزود: ماهواره خیام در حال حاضر در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد و از نظر اجرای فرامین و دستورات صادره از ایستگاه زمینی، در حال دریافت و اجرای فرامین و ارسال داده‌ و تصویر به ایستگاه‌های زمینی است.

او با اشاره به آخرین وضعیت ماهواره خیام با تاکید بر اینکه این ماهواره در حال حاضر در حال گذراندن آخرین مراحل فرآیند تثبیت عملکرد بهینه خود در فضا است، خاطر نشان کرد: ارسال فرامین و کنترل‌های ماهواره خیام توسط متخصصان کشورمان در سازمان فضایی ایران انجام می‌شود و همچنین ارسال فرامین و دریافت اطلاعات از این ماهواره نیز تماما طبق الگوریتم رمزنگاری شده‌ و کاملا امن است و قبلا توسط متخصصان رمزنگاری سازمان فضایی ایران در ماهواره تعبیه شده، انجام می‌گیرد.

دریافت تصاویر خیام

سخنگوی سازمان فضایی ایران در خصوص نحوه استفاده از داده‌های ماهواره خیام، توضیح داد: ما هفته‌ها است که در حال دریافت تصاویر با دقت و کیفیت بالا از این ماهواره هستیم و قرار است این تصاویر و داده‌ها به مرور و با رعایت حقوق حاکمیت و بیت‌المال در اختیار بخش‌های مختلف دولتی و بخش خصوصی قرار گیرد و بخشی از نیازهای کشور در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها، مدیریت حوادث غیرمترقبه و غیره  را مرتفع کند.

وی اضافه کرد: متخصصان فضایی کشور تلاش کردند که فرایند تثبیت و تست‌های فنی ماهواره در فضا را در زمان کوتاهی انجام دهند تا سریع‌تر داده‌های تصویری این ماهواره به دستمان برسد که این هدف محقق شده و عملا ماهواره طی یکی دو هفته آتی تمام تست‌های خود را به پایان رسانده و به طور کامل عملیاتی خواهد شد.

سخنگوی سازمان فضایی ادامه داد: تاکنون تصاویر رنگی و بسیار با کیفیتی از مناطق مختلف کشورمان از ماهواره خیام دریافت کرده‌ایم و این تصاویر بعضا فرایند کالیبره شدن را هم طی کرده‌اند و حتی برای برخی مسئولان نیز به نمایش گذاشته شده‌اند و تصاویری از مناطق جذاب ایران نیز برای انتشار عمومی در حال آماده شدن است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا