ارز دیجیتال

چطور هاوینگ BTC به وجود آمد؟

همان طور که در مقاله «مقاله» تأثیر هاوینگ روی شبکه بیت کوین چیست؟ «اشاره شد،» به فرآیندی که در آن پاداش استخراج ارز دیجیتال بیت کوین به منظور کاهش عرضه و افزایش تقاضا نصف می‌شود، هاوکینگ بیت کوین می‌گویند. در این فرآیند تا وقتی که دارایی سرمایه‌گذاران به بیشترین میزان عرضه خود نرسیده باشد، از نرخ صدوری پیروی می‌کند که ثابت است. به این نکته توجه داشته باشید که هاوینگ BTC فقط در نحوه استخراج ارز دیجیتال بیت کوین تاثیر گذار نیست؛ بلکه قیمت آن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل سرمایه‌گذاران و ماینرهای بیت کوین توجه ویژه و خاصی به هاوینگ دارند؛ زیرا با این رویداد امکان دارد که ارزش بیت کوین‌های آن‌ها پایین بیاید و با ضرر مواجه شوند.

در این مقاله قصد داریم درباره تاریخچه، نحوه به وجود آمدن هاوینگ بیت کوین و تاثیر آن روی شبکه ارز دیجیتال بیت کوین صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره BTC Halvening تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

هاوینگ بیت کوین چیست و چگونه به وجود آمد؟

هاوینگ بیت کوین (BTC Halving) که برخی از افراد ایرانی آن را به صورت هلوینگ و هالوینگ هم تلفظ می‌کنند، اصطلاحا به تقسیم کردن به دو قسمت مساوی گفته می‌شود. از معنی لغوی هاوینگ می‌توان به این نکته پی برد که پس از این رویداد پاداشی که پس از استخراج ارز دیجیتال بیت کوین و اضافه شدن هر بلاک جدید به ماینرهای بیت کوین ارائه می‌شود، نصف خواهد شد؛ بنابراین ارزش BTC در فرآیند هاوینگ تغییر نمی‌کند بلکه فقط پاداش آن است که نصف می‌شود.

سوالی که در ذهن بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که هدف از BTC Halvening چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که فرآیند هاوینگ ارتباط بسیار نزدیکی با عرضه محدود بیت کوین دارد. ساتوشی ناکاموتو بنیان‌گذار ناشناس ارز دیجیتال بیت کوین از وقتی این رمز ارز را وارد بازار ارزهای دیجیتال کرد، تصمیم گرفته بود که الگوریتم آن را به گونه‌ای بنویسد که عرضه محدودی معادل بیست و یک میلیون بیت کوین داشته باشد. این محدودیت باعث شده است که بیت کوین درست مانند طلا عمل کند.

همان‌طورکه می‌دانید میزان ذخایر معادن طلای جهان نیز محدود است و ارزش این فلز گران‌بها روز به روز در حال افزایش است. دیوید شوآرتز به‌عنوان مدیریت طرح‌های فنی ریپل دلیل محدویت بین کوین را چنین عنوان می‌کند که ارزهای فیات مانند ارز دلار به صورت طبیعی تورم ایجاد می‌کنند و برای تنظیم عرضه این ارزها در بازار از تزریق نقدینگی استفاده می‌شود. افراد زیادی از جمله ساتوشی ناکاموتو با تزریق نقدینگی به بازار مخالف هستند و به همین دلیل است که عرضه بیت کوین به مقدار ۲۱ میلیون محدود شده است تا کسی نتواند به صورت خودسرانه برای افزایش عرضه بیت کوین به بازار اقدام کند.

از طرفی وجود محدودیت در این ارز باعث شد که توجه تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران بازار را به خود جلب کند. به‌طورکلی دلایل اصلی محدودیت در عرضه بیت کوین و به وجود آمدن فرآیند هاوینگ بیت کوین را می‌توان مواردی مانند کنترل کردن تورم در بازار ارزهای دیجیتال و بهبود سیستم عرضه و تقاضا معرفی کرد.

هاوینگ بیت کوین چیست و چگونه به وجود آمد؟
هاوینگ بیت کوین چیست و چگونه به وجود آمد؟

هاوینگ بیت کوین چه تاثیری روی شبکه این ارز دیجیتال دارد؟

در این بخش راجع به تاثیر هاوینگ بیت کوین روی سرمایه‌گذاران و شبکه ارز دیجیتال بیت صحبت خواهیم کرد. هاوینگ با کاهش میزان عرضه و افزایش میزان تقاضا قیمت ارز دیجیتال بیت کوین را افزایش می‌دهد و سرمایه‌گذاران از این اتفاق استقبال می‌کنند. پیش‌بینی BTC Halvening باعث افزایش فعالیت معاملاتی در بلاک‌چین ارز بیت کوین می‌شود. نصف شدن پاداش در فرآیند هاوینگ باعث دشوار شدن رقابت ماینرها با سازمان‌های استخراج بیت کوین خواهد شد.

تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش قیمت بیت کوین در اثر هاوینگ منجر به کاهش تعداد ماینرها در شبکه این ارز خواهد شد. با خروج ماینرها از شبکه بیت کوین امنیت شبکه کمتر می‌شود. جالب است بدانید اولین BTC Halving در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ اتفاق افتاد و باعث رسیدن پاداش استخراج بیت کوین به ۲۵ شد. دومین هاوینگ نیز در تاریخ ۹ جولای ۲۰۱۶ رخ داد و پاداش بیت کوین به ۱۲.۵ رسید.

رابطه هاوینگ بیت کوین با سیستم عرضه و تقاضای این رمز ارز به چه صورت است؟

در بازارهای رقابتی قیمت محصولات تا جایی تغییر می‌کند که باعث برقراری تعادل اقتصادی در بازار شود. با افزایش عرضه و کاهش تقاضا قیمت محصولات یا همان دارایی‌ها کم و با کاهش عرضه و افزایش تقاضا قیمت محصولات یا دارایی‌ها زیاد می‌شود. عدم استفاده از فرآیند هاوینگ بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال و نصف نشدن پاداش استخراج بیت کوین شرایطی فراهم کرد که ماینرها بتوانند همه بیت کوین‌های موجود در بازار را استخراج کرده و باعث به‌هم ریخته شدن معادلات مربوط به عرضه و تقاضای این رمز ارز شوند. با به‌هم ریختگی معادلات قیمت ارز دیجیتال بیت کوین نیز کاهش خواهد یافت؛ بنابراین وجود مکانیزم هاوینگ بیت کوین تاثیر زیادی در تبدیل این ارز به بهترین ارز دیجیتال بین المللی دارد.

یک ماینر چگونه می‌تواند با هاوینگ بیت کوین هم سود خوبی به دست بیاورد؟

ماینرها برای اینکه بتوانند با وجود هاوینگ بیت کوین همچنان سود خوبی به دست بیاورند، باید از سخت‌افزارهایی مانند سخت‌افزار کم‌مصرف Dragonmit T۱۶ و سخت‌افزار کم‌مصرف Antminer S۱۷ بهره‌مند شوند و با پیوستن به یک استخر استخراج سود خود را افزایش دهند. استفاده از ترفند چینی‌ها و بردن تجهیزات به سمت ارتفاعات نیز تاثیر زیادی در افزایش سود ماینرها دارد؛ زیرا در ارتفاعات هوا سرد است و قیمت برق هم ارزان محاسبه می‌شود.

 

سود هاوینگ بیت کوین
سود هاوینگ بیت کوین

جمع بندی

در این مقاله راجع به هاوینگ بیت کوین و نحوه به وجود آمدنش، تاثیر آن روی شبکه این ارز دیجیتال، رابطه آن با سیستم عرضه و تقاضای ارز دیجیتال بیت کوین و قیمت آن، روش‌های دستیابی ماینرها به سود بیشتر با وجود BTC Halvening صحبت کردیم. پیش‌بینی می‌شود که هاوینگ بعدی ارز دیجیتال بیت کوین بین ماه فوریه تا ژوئن در سال ۲۰۲۴ رخ خواهد داد. با رسیدن ارتفاع بلاک‌های بیت کوین به ۸۴۰۰۰۰ بلاک در سال ۲۰۲۴ پاداش این ارز دیجیتال در هر بلاک کاهش یافته و به مقدار ۳.۱۲۵ خواهد رسید.

ناگفته نماند که این رویداد مهم هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد و باعث نصف شدن پاداش ماینرها می‌شود. با افزایش اطلاعات و آشنایی با اصطلاحات موجود در بازار ارزهای دیجیتال می‌توانید در مسیر خود موفق باشید و معاملات سودآوری انجام دهید. امیدواریم از مطالب ارائه شده در این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا